Inlägg från: pumpkinpie |Visa alla inlägg
  • pumpkinpie

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Bra initiativ TS! Och ännu bättre med en lista...skulle vara intressant att veta hur man ser på snitt på olika ställen i landet.

Förresten är det någon som vet om man kan "byta" sjukus om man blir nekad snitt på sitt lokala sjukhus, till en annan stad var som helst i Sverige?

• pumpkinpie

...en fråga till, kan man begära "överprövning" om man blir nekad snitt. Skulle kunna ta reda på det själv, men det kanske är någon här som redan vet?

• pumpkinpie

TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-09 11:02Lite information:Jag har många läkare/sjukhuspersonal i familjen + jobbar på sjukhus själv och vet hur illa det kan gå med en vaginal förlossning och att man faktiskt inte är SÅ bevakad som vissa kan tyckas tro.Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!Jo för att de vet/har kunskaperna.

Ville bara tillägga att jag har liknande insiderinfo, jag har två förlossningsläkare i familjen som båda har valt planerade snitt. Man skulle önska att det inte det inte fanns så mycket propaganda och dålig forskning inom vården..

• pumpkinpie
    siamusen skrev 2008-03-12 12:07:55 följande:
    Du kan byta landsting.
    Tack för svaret! Det låter ju bra, vad jag har förstått här i tråden är att i min stad krånglar de en del, men i så fall kan man alltså söka sig någon annanstans, låter bra!
  • pumpkinpie
    Smuliz skrev 2008-03-12 22:20:05 följande:
    Aaa här är nya tråden eller?! Vad hade ni för "orsaker" till att bli beviljade snitt? Fick ni bråka mycket för det? Ja är inte född med talets gåva och tycker det är väldigt jobbigt att behöva bråka sej till ett snitt, som det verkar bli Nån med tips?
    Det är lite synd att man måste ligga på så mycket själv, alla är ju inte lika påstridiga. Det verkar dock som om (av vad jag läst tidigare) att många har fått bra utdelning av att skriva ner på papper hur de känner, dessa kan man sedan använda som stöd vid samtalet, så hade jag i alla fall tänkt att göra.
  • pumpkinpie
    Smuliz skrev 2008-03-12 22:55:09 följande:
    Ja jag har suttit å tänkt och skrivit ner lite av det jag känner. Tänkte om jag skulle maila det till min läkare eller om jag ska ta med mej det nästa gång. Men iallafall, dom verkar ju göra allt för att försöka ändra en.
    Ja, det verkar ju mer eller mindre stå i deras arbetsbeskrivning tyvärr! Som TS påpekade som hjälper det tydligen att vara påläst (och det vill man ju vara i vilket fall som helst), jag har köpt en massa böcker om förlossningsrädsla, kejsarsnitt och vaginala förlossningar, tänkte kolla in biblioteket också, sedan blir det hårdplugg.

Kunskap är makt! Som min släkting (förlossningsläkare) påpekade är det pålästa kvinnor som är svårast att ha med att göra..hehehe. För mig är det en så oerhört utelämnade situation att behöva sitta där och tigga, sånt är men ju inte direkt van vid...det är ju jag som brukar tala om för folk vad de ska göra... Men om jag känner att jag är påläst kommer det nog vara lättare för mig att hantera situationen.
  • pumpkinpie
    Smuliz skrev 2008-03-12 23:14:16 följande:
    Så man bör vara påläst på just förlossningsrädlsa eller? För jag är ju påläst om kejsarsnitt. Åtminstone tycker då jag det och i och med att jag har gjort ett akut snitt så vet jag ju lite iallafall hur det är.
    Ja, det tycker jag nog om man är förlossningsrädd, kan ju inte skada i alla fall. Jag har läst en jättebra bok som heter "Rädd att föda", den kan jag rekommendera för det står varför man inte bör tvinga rädda kvinnor att föda.
  • pumpkinpie
    hopp08 skrev 2008-03-12 23:33:10 följande:
    Obs alla, jag har inte alls ngt emot planerade snitt för dem som vill. Vill dock bara nämna andra risker/komplikationer: dels kan livmodern bli försvagad vid ärret o i absolut värsta fall brista vid en ny graviditet/vag. förlossning). Ärret kan också innebära att livmodern blir "stel" (eg. är det ärret som inte funkar som annan vävnad) och vid ett nytt snitt måste man skära upp väldigt mycket för att få en tillräckligt stor öppning. Sen kan det bli sammanväxningar när ärret läker (dvs livmodern växer ihop med andra organ i buken). Återigen kan det ge problem vid nästa snitt. Ärret kan också göra att moderkakan lättare lägger sig neråt. En kompis till mig råkade ut för de sista tre av dessa, förblödde nästan vid sitt planerade snitt därför att de var tvungna att göra ett stort snitt som kapade ett blodkärl. Man kan inte se det här (på UL t ex) innan tyvärr. Jag vet dock inte hur vanliga dessa problem är!
    Jo tack, vi är medvetna om komplikationerna, i varje fall räknar jag med att bli upplyst på Aurorasamtalet. Det är i varje fall oerhört ovanligt, ungefär som att spricka upp till svanken när man föder vaginalt .
  • pumpkinpie

Fru U skrev 2008-03-12 23:42:38 följande:

Det verkar finnas ett tvångsmässigt behov om att upplysa om alla EVENTUELLA komplikationer som kan uppstå vid ett snitt.
    Ja, för att förtydliga "tråden för oss som REDAN har valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod". Jag tycker att vi kan förutsätta att alla som redan har tagit beslutet är hyfsat upplysta
  • pumpkinpie

Grattis mosterjosie! Det måste kännas skönt att bli tagen på allvar.

Jag vet inte ens om Aurora kommer att ta emot mig eftersom jag inte är gravid, är så nervös! Befinner mig utomlands för tillfället men jag ska ringa när jag kommer hem. Är det någon som vet var man kan vända sig (typ privatpraktiserande psykolog) om Aurora inte tar emot? Om jag inte blir beviljad KS i förskott kommer det inte bli några barn

Det är inte heller bara KS, jag har en hel del andra nojor kring graviditet jag måste ta tag i.

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.