• rallarrosen

Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?

Jag tror inte att det är så många som "fastnar" i IVF-karusellen, och inte heller så många som gör jättejättemånga IVF-försök. Det låter på många här som om det är så. De flesta gör några få försök. En del lyckas tack och lov. Men de som inte lyckas, som bara provat. Och de som väljer bort både IVF och adoption men säger sig ha stark barnlängtan?
    Att så många av dessa inte väljer att adoptera har jag svårt att förstå, har inga såna runtom mig och har inte hört deras skäl. Jag är nyfiken på hur de tänker det tänker jag inte hymla om.

Jag kan tänka mig;

Att de inte känner nån adopterad/adopterare och därför känns det främmande.

Att de inte tror sig klara en utredning. De tror man ska vara helt perfekt för att adoptera.

Att de inte vill sticka ut, de vill "vara som alla andra".

De tror på massmedias dåliga bild av hur det går för adopterade.

De tror att det kostar mer än vad det gör/ eller de har inte råd.

De tror inte på internationell adoption som sådan. Typ - man ska inte ta barn från deras ursprungskultur.

• Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
  • Manchester
    Ahdela skrev 2008-02-25 23:09:38 följande:
    Ja jag håller vekligen med dig!Precis som en pappa här på FL skrev i en annan tråd "barn med två mammor eller två pappor har det betydligt bättre än ett barn som dunkar huvudet mot järngallret i spjälsängen på ett barnhem"
    Ärligt talat behöver det väl inte bli så drastiskt för att det ska duga med två föräldrar av samma kön? För mig räcker det att två mammor eller pappor är bättre än inga föräldrar alls, oavsett standard på barnhem. Nu är det i och för sig inte så att världen svämmar över av barn som väntar på att få adopteras. Tvärtom är det så få av de föräldralösa barnen i världen som alls går att adoptera att det blir långa köer för att få adoptera. Att det sitter barn och dunkar huvudet i några järnsängar är alltså inte i sig ett argument för att låta samkönade par adoptera (om nu inte just dessa par skulle visa sig ovanligt intresserade av att adoptera barn i skolåldern eller med svåra sjukdomar och handikapp, där är det inga köer). Däremot tror jag att två föräldrar av samma kön kan vara lika bra som två av olika kön och det räcker väl som anledning?

För några år sedan hade jag en elev som var adopterad från ett land i Asien. Klassen tränade debatt inom ämnet svenska och det blev nästan lite skrattretande att se en stor blond blåögd flicka tala sig varm för att bara låta heterosexuella par adoptera, för tänk på de stackars barnen, inte nog med att de blivit föräldralösa, skulle de sedan tvingas ha homo-föräldrar? Samtidigt kontaterade hennes motståndare, en späd liten asiatisk tjej, helt lugnt att hon visserligen älskade sin mamma och pappa, men att hon säkert haft det lika bra och känt samma kärlek om hon fått komma till två mammor. Det fanns liksom inte så mycket kvar att säga efter det. Tilläggas kan att det inte var några påtvingade ämnen eller ståndpunkter. Båda argumenterade helt utifrån egen övertygelse.
  • Love4cats

Ang pengaämnet så är det ju bara bra att upplysa om att inte barnet kostar vilket är en vanligt förekommande fras då man pratar med andra gällande adoption. Det var fult och klumpigt skrivet och det hade varit värre om det inte informeras. Sen om det var snäsigt. Det är upp till läsaren. Men av resten av argumentet av samma person förstår jag varför denne inte vill adoptera.

Is it in his eyes?!
  • mammatillvictor
    Cerdrica skrev 2008-02-25 22:49:49 följande:
    Fast du, om någon hade stått bredvid dig och din treåring och sagt att han inte var ditt "riktiga" barn eller inte ditt "egna" barn, skulle du bara tigit då? Eller om någon påstått att du KÖPT ditt barn för att du betalt dina IVF privat? Det är våra barn ni pratar om! Jag är intresserad av folks anledningar till att inte adoptera, absolut, men vill samtidigt sprida lite mer kunskap om adoption för tro mig, folk vet i allmänhet INGET men har ändå en massa åsikter. Tex om att man inte borde ha sådana utredningar, om vilka som ska få adoptera och om att man köper barn. Så länge det handlar om min son och jag har orken kvar kommer jag fortsätta berätta och upplysa. Sedan är det upp till mottagaren om det sjunker in eller inte. Ibland är det som att slå huvudet i en stenmur gång på gång på gång....
    PRECIS! Och jag anser att det är viktigt att klargöra klara fel som te x i Herr Johanssons inlägg ovan: Det kan inte vara samma sak att bara betala och få ett slumpvist barn tilldelat sig.

Det är FELAKTIGT! Man köper inte barn när man adopterar! Och om du är här för att få veta mer om adoption vill du väl ha korrekt information eller?! Jag tycker det är helt ok och jag förstår att adoption inte är rätt för alla, hallå, IVF var inget för oss!!!! och jag har nära vänner som kämpar på med IVF och jag stöttar dem till 100%. Så jag kommer självklart liksom Cerdrica att fortsätta och berätta hur en adoption faktiskt går till för att de "förstå sig påare" som uttrycker sina "sanningar" kring vad en adoption innebär inte ska få ge ut felaktig information. För jag vill inte att min son ska komma hem från dagis/skolan och säga att folk säger att ni köpt mig, för det är FEL!
  • Fru hemlig
    Vietnammamma skrev 2008-02-25 22:15:14 följande:
    Fast det är långt ifrån alla som känner så, vill bara påpeka att man BETALAR inte bara och får ett barn, man betalar INTE för barnet! Det är ju svårt att uttala sig om om man inte upplevt det om det är samma sak eller inte.....
    Jag tror att han var ett skämt, ingen idé att ens bemöta sådana. Kollade hans profil och den såg het oseriös ut och nu är han avreggad.
  • Fru hemlig
    Manchester skrev 2008-02-25 22:56:48 följande:
    Fru hemlig skrev 2008-02-25 15:17:55 följande:Det kan säkert ha varit Gnistas berättelse du läste, men de var långtifrån ensamma. Vi råkade ut för samma sak. Vi behövde ha "ej fyllt två år" i vårt land, vilket utredaren något motvilligt gick med på. När vi sedan fick utredningen till påseende innan den skulle gå upp i nämnden stod där ändå 0-18 månader. Min man ringde och frågade vad hon menade och svaret var att vi var så unga (nåja, 30 och 33 år) och att hon _unnade_ oss ett så litet barn som möjligt. Min man fick tålmodigt och pedagogiskt än en gång förklara att med det medgivandet skulle det inte bli något barn alls, oavsett vad hon unnade oss. Det slutade med att hon ändrade, men det satt långt inne.Jag har träffat flera familjer i vår landsförening som haft samma problem. Strax efter att vi skickat vår ansökan höjde landet till "ej fyllt 2,5" som lägsta medgivande och det blev ännu svårare för många.Jag sitter själv numera i en socialnämnd och det är först de allra senaste månaderna som jag har märkt att det kommer fler förslag till medgivanden som är lite högre. På sista tiden har det börjat dyka upp "ej fyllt fyra år", men för bara ett halvår sedan hade de flesta inte högre än 18 månader. Jag är ju inte med när själva utredningen görs och vet alltså inte om de adoptionssökande haft önskemål om högre medgivanden än så. Däremot är jag rätt säker på att det bara är nu på slutet som utredarna börjat komma med sådana förslag.
    Ja det är helt otroligt att det ska behöva vara så! Men det visar ju verkligen på det jag försökte säga tidigare i tråden att det inte bara är att begära ett högre medgivande och få det.
    Sen måste jag personligen säga att jag tycker att just 0-18 är ett konstigt medgivande varför inte ta 24 på en gång?

Men vad skönt att det kommer fler högre medgivanden nu. Jobbar du på en socialförvaltning eller hur komemr det sig att du sitter i nämnden? Du behöver inte svara jag är bara nyfiken på hur sånt går till
  • Fru hemlig
    Ahdela skrev 2008-02-25 23:00:59 följande:
    Jag skulle gärna ha adopterat ett barn OM jag hade varit hetero och fått och om det inte hade varit så hemskt dyrt
    Som singel kan du adoptera. Vet inte om de skriver att du är homosexuell i utredningen om ngt land godkänner iofs, men om du är alvarligt intresserad kan du kontakta ex adpotionscentrum eller ngn annan organisation och höra hur deras länder ställer sig till detta.
  • Cerdrica
    Fru hemlig skrev 2008-02-26 08:49:18 följande:
    Ja det är helt otroligt att det ska behöva vara så! Men det visar ju verkligen på det jag försökte säga tidigare i tråden att det inte bara är att begära ett högre medgivande och få det. Sen måste jag personligen säga att jag tycker att just 0-18 är ett konstigt medgivande varför inte ta 24 på en gång?Men vad skönt att det kommer fler högre medgivanden nu. Jobbar du på en socialförvaltning eller hur komemr det sig att du sitter i nämnden? Du behöver inte svara jag är bara nyfiken på hur sånt går till
    Jag tror 0-18 mån är vanligt då det kring den tiden då vi skickade papper var en gräns många länder hade. Nu kräver länderna högre medgivanden och det är ju superviktigt att utredarna förstår detta. Utbildas utredarna fortlöpande? Många av dem är ju lite äldre och vår tex använder inte internet annat än under knivhot. Typ. Så jag tror inte just hon på egen hand kollar på nätet om aktuell information, även om hon var av den bra sorten som inte hade problem att godkänna varken sn eller högre medgivanden.
    Den som lever får se
  • Fru hemlig

Jag kan hålla med om att det ibland går lite hårt åt när folk svara på TS fråga. Frågan är ju ställd så att varför tror du att folk inte adopterar? Sen kan man ju korrigera direkta felaktigheter så klart. Men samtidigt måste man ju kunna svara på TS fråga.

Jag tror exempelvis att många inte adopterar för att de vill ha biologiska barn eller inga barn alls. Jag tänker på ett helt annat sätt men jag tror ändå att det är ett svar på TS fråga.

• Fru hemlig
    Cerdrica skrev 2008-02-26 08:56:25 följande:
    Jag tror 0-18 mån är vanligt då det kring den tiden då vi skickade papper var en gräns många länder hade. Nu kräver länderna högre medgivanden och det är ju superviktigt att utredarna förstår detta. Utbildas utredarna fortlöpande? Många av dem är ju lite äldre och vår tex använder inte internet annat än under knivhot. Typ. Så jag tror inte just hon på egen hand kollar på nätet om aktuell information, även om hon var av den bra sorten som inte hade problem att godkänna varken sn eller högre medgivanden.
    Haha jag skulle vilja se ngn adoptionssökande med kniv tvinga sin handläggare att koppla upp sig på nätet Men nu förstår jag varför man väljer/valde just en så för mig märklig åldersgräns.

Min uppfattning är att de inte vet särskilt mkt om vare sig köer eller regler i länderna.
  • Manchester

Fru hemlig skrev 2008-02-26 08:49:18 följande:

Ja det är helt otroligt att det ska behöva vara så! Men det visar ju verkligen på det jag försökte säga tidigare i tråden att det inte bara är att begära ett högre medgivande och få det. Sen måste jag personligen säga att jag tycker att just 0-18 är ett konstigt medgivande varför inte ta 24 på en gång?Men vad skönt att det kommer fler högre medgivanden nu. Jobbar du på en socialförvaltning eller hur komemr det sig att du sitter i nämnden? Du behöver inte svara jag är bara nyfiken på hur sånt går till
    Har aldrig arbetat inom socialförvaltningen och har heller ingen sådan utbildning. Jag är lärare, men är aktiv i ett politiskt parti på fritiden. Jag sitter dels i kommunfullmäktige (som man ju väljs direkt till) och dels är jag ersättare i kommunens socialnämnd. Dit utses man direkt av sitt parti. Partierna får ett antal platser utifrån sina röstetal, men väljarna kan inte påverka vilka personer som hamnar där. Jag är intresserad av sociala frågor, inte bara adoption utan även hur man arbetar med barn som far illa, ungdomar som håller på att halka snett osv. Därför tycker jag att just socialnämnden är intressant att sitta i.
Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?