• Snutte83

När är man "fattig" i Sverige?

När är man enligt dig fattig i Sverige?
    Ta det alternativ som är närmst.

Med anledning av vissa tråd, oftast anonyma med innehållet eller liknande:
    "Efter vi har betalat alla räkningar och lagt undan till buffert och resor har vi bara 8 000:- kvar till mat, hygien och nöjen.
    Varför har vi inte gott om pengar?!
    "

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?
  • MansonDust

2 000kr efter räkningar/sparande

Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • Dorian Ertymexx

Jag har ett problem med alternativen... vaddå "räkningar/sparande"! Har man 1000 kronor efter räkningar har man inte RÅD med sparande!

Nå, jag tog det som alternativ i alla fall. Menandes just att man har 2000 kronor att leva på efter alla räkningar. Det är knapert, om man ska ha råd med åkkort, mat och dryck. Inte mycket kvar till nöjen och att uppgradera ens trasiga kläder. :/

• Triskele

Då jag växt upp under existensminimum så är jag medveten om hur lite man kan överleva på.
    Därmed inte sagt att andra med mer tillgångar inte är fattiga.
    Socnormen är 1200 för mat och andra hushållsprodukter. Det är vad hemlösa får i Stockholm.
    Enbart.
    Behöver dom något annat måste dom ansöka om detta. T.ex. läkarbesök, medicin, försäkringar, kläder.

Jag anser att man är fattig när man inte har råd med tandläkare eller mediciner.
    Det är inte ett alternativ att ansöka om socersättning när man har akuta tandbesvär.

• Miss Q

Nu var jag visserligen en gymnasieugdom men jag hade ju ändå vissa behov

Jag hade 4800 kr/mån under ett års tid. Hyran låg på 2145 kr, busskort på 650 kr och el på ca 100 i månaden. Inte mycket kvar sen (knappt 2000/mån) men det gick!

Qui tacet consentire videtur
  • Runguska

Vi har levt under såväl socnorm som existensminimum och inte kännt oss direkt fattiga så det är nog väldigt individuellt.

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Moj Katile

När man efter räkningar (sparande vad är det???) har max 2000-3000kr kvar som ska räcka till mat, hygien, bensin, pendelkort, kläder osv osv

**Adrian & Alisia-the reason for living!!**
  • Moj Katile

Det beror om du vill ha massa extravaganser som tex telefon och så för det får man stå för själv Sen räknar de på billigare alternativ så vill du köpa dej en hårinpackning istället för konsums blåvita så får du snällt dra in på något annat. Det är en KONST vill jag lova

Mira 70 skrev 2008-02-03 12:13:01 följande:
    Fast man har väl mer kvar till mat och sånt än 1000 kr när man lever efter socialnorm? Eller har jag fel, är inte så insatt?
    **Adrian & Alisia-the reason for living!!**
  • Dorian Ertymexx
    Triskele skrev 2008-02-03 12:37:39 följande:
    Då jag växt upp under existensminimum så är jag medveten om hur lite man kan överleva på.Därmed inte sagt att andra med mer tillgångar inte är fattiga.Socnormen är 1200 för mat och andra hushållsprodukter. Det är vad hemlösa får i Stockholm.Enbart.Behöver dom något annat måste dom ansöka om detta. T.ex. läkarbesök, medicin, försäkringar, kläder.Jag anser att man är fattig när man inte har råd med tandläkare eller mediciner.Det är inte ett alternativ att ansöka om socersättning när man har akuta tandbesvär.
    Jag har levt på eller under existensminimum i fem år. Så jag vet också.
  • Pshevil

Om man är fattig har man inte råd att spara. Så jag röstar på när man lever enligt socnorm.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Snutte83
    Pshevil skrev 2008-02-03 12:53:14 följande:
    Om man är fattig har man inte råd att spara. Så jag röstar på när man lever enligt socnorm.
    Jag levde på socnorm med 1 barn i 1.5år, och jag sparade varje månad. Iofs bara 100kr, men det är sparande det också.
    Dessa pengar går till större inköp till sonen. Köpte hans växasäng för dessa, en ny.
Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?