• Snutte83

När är man "fattig" i Sverige?

När är man enligt dig fattig i Sverige?
    Ta det alternativ som är närmst.

Med anledning av vissa tråd, oftast anonyma med innehållet eller liknande:
    "Efter vi har betalat alla räkningar och lagt undan till buffert och resor har vi bara 8 000:- kvar till mat, hygien och nöjen.
    Varför har vi inte gott om pengar?!
    "

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?
  • rött och guld

Miss Q skrev 2008-02-03 12:42:14 följande:

Nu var jag visserligen en gymnasieugdom men jag hade ju ändå vissa behovJag hade 4800 kr/mån under ett års tid. Hyran låg på 2145 kr, busskort på 650 kr och el på ca 100 i månaden. Inte mycket kvar sen (knappt 2000/mån) men det gick!
    jasså du har oxå levt på 4800kr,det känns skönt, trodde jag va ensam!
  • Bekali

nu är det svårt o svara, kan ju bara utgå från mej och vårat levene.....

för oss är fattig 5000 kr efter räkningar o lån samt sparande är betalt....

varför är vi fattiga då?!
    jo för vi har 4 barn och en matkostnad på 5000-7000 kr / mån

har vi bara 5000 kr kvar.... det går men då skulle bli korv o makaroner hela månaden och lite nudlar till omväxling....

för en familj med 1 barn, så 5000 kr inte heller mycket, dem kanske har en matkostnad på ca 2500-3500 kr / mån
    men dem hade ju tom haft råd och köpa ett par nya byxor och en tröjja till barnet, eller ersätta urvuxna skorna...

vi skulle inte kunna ersätta nya skor ens till 4 barn, om vi "bara" haft 5000 kr kvar efter räkningarna är betalda...

• Miss Q
    rött och guld skrev 2008-02-03 17:17:01 följande:
    Miss Q skrev 2008-02-03 12:42:14 följande: jasså du har oxå levt på 4800kr,det känns skönt, trodde jag va ensam!
    Hehe, nä, det är nog rätt mkt standard när man går i skolan...tror jag, fast de va många som hade mer än mej förståss=)
    Qui tacet consentire videtur
  • rött och guld

Miss Q skrev 2008-02-03 20:38:06 följande:

Hehe, nä, det är nog rätt mkt standard när man går i skolan...tror jag, fast de va många som hade mer än mej förståss=)
    fast det här va inte när jag gick i skolan, det va 2003-2005 då jag va 27-28år gammal,pga beräkningsfel från FK.
  • skorpionen80

Enligt existensminimum. Jag kan ju bo flott och ha två nya bilar och bara ha 2000kr kvar efter att jag betalat räkningar och sparat 5000kr/mån. Är jag fattig då enligt vissa här?

• Momsie

Men vänta lite nu, vad då SKULDSANERING???
    Bara för att jag egentligen är berättigad till ekonomiskt bistånd men väljer att inte ta emot det så har jag väl inga skulder som skall saneras?!??

fattig är man i Sverige om man inte har en årslön på banken, det är statens definition, min är självklart att man är fattig när man inte har några pengar, punkt slut.

• carola 79

Jag tycker inte att nån i sverige är fattig, man ha alltid råd till det viktigaste sen om man väljer att lägga pengarna på "fel" saker gör ju inte att man är fattig

• Emab

Har man råd att spara så är man inte fattig, och så beror det helt på ens situation. Vad är det för räkningar?Bilar, villa, försäkringar, telefon, tidning, mobiler? Detta är lyx, hyra är nödvändigt... Konstig fråga...

• Petit Coeur

OJ! Räknas man verkligen som FATTIG enligt staten om man inte har en ÅRSLÖN på banken??? Så en helt vanlig medelsvensson skall då alltså ha ca 230 000-250 000 sparat? Tänker då på min egen inkomst... Och sen sambons då? 350 000 till? Är det verkligen så? Har medelsvensson verkligen såp mkt pengar på baneken? Det har inte vi, det ska gudarna veta! Fattiga då...

Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?