• Snutte83

När är man "fattig" i Sverige?

När är man enligt dig fattig i Sverige?
    Ta det alternativ som är närmst.

Med anledning av vissa tråd, oftast anonyma med innehållet eller liknande:
    "Efter vi har betalat alla räkningar och lagt undan till buffert och resor har vi bara 8 000:- kvar till mat, hygien och nöjen.
    Varför har vi inte gott om pengar?!
    "

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?
  • mamma M

Tycker inte någon med svenskt medborgarskap här i Sverige kan kalla sig "fattig"! Vi svenskar har ingen aning om vad det ordet egentligen betyder, vi är så jäkla bortskämda! Tom de som lever på soc bidrag har det helt ok ställt, det är min åsikt!

• mamma M
    Triskele skrev 2008-02-04 18:59:04 följande:
    Yeah folk som lever på gatan är ju inte ett dyft fattiga...
    Nä, det tycker jag faktiskt inte! De har ju haft ett val! De flesta i Sverige som bor på gatan är alkoholister och knarkare som inte har skött sig när de fått bidrag från soc, så dem är det inte ett dugg synd om! Super man upp pengar som skulle gått till hyra och mat får man ju stå för det! Har man råd med sprit är man inte fattig!
  • Moomin

När man inte lärt sig att rätta munnen efter matsäcken. Min mormor levde i alla år på väldigt lite pengar. Jag vet för jag hjälpte henne den sista tiden (hon gck bort innan jul). Hennes pension låg på 4000, plus att hon fick några procent av min avlidna morfars tjänstepension och bostadstillägg. Totalt drygt 8000

Men hon var definitivt inte fattig. Hon klarade sig bra och hushöll med resurserna. Lyckades till och med spara. Så fattig är man när man inte fixar sin ekonomi.

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Triskele

mamma M skrev 2008-02-04 19:11:31 följande:

Nä, det tycker jag faktiskt inte! De har ju haft ett val! De flesta i Sverige som bor på gatan är alkoholister och knarkare som inte har skött sig när de fått bidrag från soc, så dem är det inte ett dugg synd om! Super man upp pengar som skulle gått till hyra och mat får man ju stå för det! Har man råd med sprit är man inte fattig!
    Själv tycker jag att det är jävligt cyniskt att påstå att sjuka människor har haft val när dom trillat genom samhällets skyddsnät.

Jag var själv hemlös, inte knarkade jag eller söp för det.

Att vara alkoholist är inte ett val man gör när man sitter utan något att leva för.
    Visst väljer man att börja dricka, men ingen väljer alkoholismen.

Majoriteten av dom hemlösa har inte hamnat där p.g.a missbruk.
    Och för dom flesta var inte fallet långt heller.
    Mår man dåligt och har en låg levnadsstandard från början löper man större risk för utslagning.
  • Meli

Existensminimum tycker jag. Annars har man råd till allt man behöver, och då är man inte fattig. Även om säkert alla vill ha mer än de har.

• Danielsmamma
    mamma M skrev 2008-02-04 19:11:31 följande:
    Finns många hemlösa som inte är missbrukare. Ibland händer kriser eller vad man ska kalla det å gör såman ej har råd med tak över huvdet.
    Klart man är fattig här alla är inte bortskämda sen att det finns fattiga länder är ju en helt sak som många länder har det bra å andra ej.
    Daniel 040108
  • Danielsmamma
    Triskele skrev 2008-02-04 19:25:59 följande:
    Själv tycker jag att det är jävligt cyniskt att påstå att sjuka människor har haft val när dom trillat genom samhällets skyddsnät.Jag var själv hemlös, inte knarkade jag eller söp för det.Att vara alkoholist är inte ett val man gör när man sitter utan något att leva för.Visst väljer man att börja dricka, men ingen väljer alkoholismen.Majoriteten av dom hemlösa har inte hamnat där p.g.a missbruk.Och för dom flesta var inte fallet långt heller.Mår man dåligt och har en låg levnadsstandard från början löper man större risk för utslagning.
    Bra svarat
    Daniel 040108
  • sara sofia
    Momsie skrev 2008-02-04 00:56:51 följande:
    fattig är man i Sverige om man inte har en årslön på banken, det är statens definition,
    Oj vilket fattigt land vi lever i! Skrattande

Stämmer det verkligen att det är statens definition på fattig?!?!
  • idisb

tror det är skillnad på känna sig fattig o vara fattig. ja älskar o köpa saker o så fort jag inte kan det känner jag mig fattig

Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?