• Nork

2008

är det någon av er som arbetat 75%? jag får jobbet som jag var på intervju på häromdagen. men det är en tjänst på 75% bara, i butik, inredning. jag kan inte bestämma hur jag ska göra.... nu har jag hetid och en ganska bra lön. men det är så struligt på mitt jobb så jag vet inte om jag orkar vara kvar. det är bara problem och bråk och tar så mycket energi av en.

nu har man ju sitt 7-16 jobb med fast lön och fasta tider. Är man då dum som byter till oregelbundna tider och en sämre lön? AAAHHHHH jag får panik. vill att någon bara går in och bestämmer över vad jag ska göra!! tänk om jag väljer fel!

• Nork

strulet ligger på organisationen. vi har haft 3 platschefer som gått in i väggen på 2 år. Nu vill dom inte anställa en ny chef utan vill att vi i personalen bildar en ledningsgrupp och leder företaget. Anldeningen till att dom tidigare inte klarat av det är för att dom kommer från från produktionen och inte är några "ledare". Dom har tagit allt väldigt personligt och inte hunnit inrikta sig på personalen utan vill bara att vi ska prestera mer och mer. Detta har varit ohållbart och dom flesta är nu helt utkörda och har tappat energin.

Tjänsten är "fast jobb". I början kommer det bli varannan helg och senare är tanken att det blir var 3:dje. Jag kommer tjäna mer på 75 här än om jag hade jobbat 75 på mitt nuvarande. Å det är ju alltid positivt. Sen tjänat min sambo bra, så det blir att han får betala lite mer. Men huvudsaken är ju att man mår bra. Pengar är inte allt även om det betyder mycket. Jag kommer också kunna jobba x-tra eller gå in på fler helger om jag behöver mer pengar. Sen iom att det är butiks jobb så kommer man ju ha hyffsade tider även på helgen. Man slutar kl 17 och börjar 10-11 så man kan ju ändå hitta på saker utan att hela helgen "är förstörd".

Jag sa JA till jobbet för 1h sen. Det känns så skönt nu. Har grubblat hela helgen och är helt slut i hjärnan nu. Jag tror att jag kommer få världens bästa chef. Hon lever för att problem som kommer upp löser vi och vi jobbar ihop. Har pratat med folk som har haft henne som chef och alla är supernöjda. Det värsta är väl om man plussa nu!!! Men, men det kanske är pga av allt strul på jobbet som gjort att "kroppen låst sig" eller nåt?

Pyro pyret skrev 2008-01-10 19:57:05 följande:

Nork:Vad beror strulet på, är det organisatoriskt eller personal strul?Vad är det för tjänst, den på 75%? (provanställning, vikariat osv.). Hur jobbar pojkvännen och hur skulle ditt nya schema funka med hans?Är ditt nuvarande jobb något som du kan tänka dig att jobba med för resten av livet, eller är inredning det du vill syssla med eller alternativt för dig framåt mot det du vill jobba med i framtiden?Du har säkert redan övervägt dessa frågor, men om inte kanske de kan vara till din hjälp?!? Visst att fast lön och fasta tider är bra, men jag skulle nog inte jobba kvar om jag inte trodde att strulet på ditt nuvarande jobb endast är ytterst temporärt dvs. under förutsättning att min ekonomin inte gick i botten eller jag skulle få väldigt lite tid att se sambon. Jag gjorde det misstaget vilket var jätte jobbigt för mig när jag var där, och för pojkvännen när jag kom hem och beklagade mig. Allt blev ganska absurt. Stämning var så dålig att 15 extra arbetare slutade och 4 heltidare. När jag slutade blev jag en mycket gladare person men det borde jag gjort tidigare. Men visst beror det på hur man är som människa, så detta råd kanske inte alls passar dig. Hoppas du kommer fram till nått som känns bra för dig. Hälsningar Pyro Pyret
  • Nork

Tack!

Jo ett stort frågetecken innan jag beslutade att ta jobbet var just hur det blir om man blir gravid, vilket jag hoppas på att jag blir snart. Men hon tog upp det på intervjuen och sa att man lämnar dom senaste lönerna till försökringskassan. Vi pratade inte om att skaffa barn och hon frågade inte om det var dax snart. Men jag kan inte tro att det var för något annat hon menade...

Sen tror jag själv att detta kan vara en anledning till att det inte tar sig, för mår man inte bra så måste det ju på något vis låsa sig i kroppen. Men jag har nog inte varit så glad på en måndag på länge. Det känns så skönt att jag har tagit mitt beslut. Så nu är det bara att blicka framåt.

Vad dom håller på att krångla med dig!!!!! Ibland blir man bara SÅ trött på sjukvården och alla dess enheter saker och ting måste gå igenom. Hoppas att det löser sig snart i alla fall.

Pyro pyret skrev 2008-01 -14 10:43:23 följande:

Nork:Grattis till nya jobbet, låter som du gjort ett bra val åt dig själv. Det förra jobbet lätt i alla fall för mig verkligen ohållbart. Vi arbetare är viktiga, men en chef är också väldigt viktig för organisationen av verksamheten, för att lösa de problem som uppstår på ett neutralt och konstruktivt sätt osv. Gör chefen ett bra jobb kommer arbetarna att kunna fokusera på sitt arbete vilket oftast är det man är intresserad av, och det som man är riktigt bra på. Tycker det låter konstigt att företaget vill övervältra detta chefsansvar på er.Jag är inte bra på mammapenning frågor, men är det inte så att man får räkna de senaste 180 dagarna som man jobbat oavsett var? I så fall skulle det inte göra nått för din ekonomi att byta jobb nu. Om den nya chefen är bra så förstår hon säkert ditt val av att byta jobb om du berättar dels hur ditt förra jobb såg ut, samt att det inte varit en självklarhet att du skulle bli gravid just nu. Samtidigt skall man inte glömma bort att det är många som jobbar långt in i sin graviditet, därför är det ju inte så att hon bli av med sin nya anställde. Graviditet är inte ett hinder för att söka jobb även om jag vet att det inte är så alla chefer ser på det. Men när jag har fött (när det nu blir) tänker jag skriva i min meritlista att jag är mamma, dags att höja statusen av att vara förälder. Ekonomiskt låter det också bra, även om ekonomin inte är det viktigaste i världen så finns det ändå alltid en undre gräns för vad man måste få in för att finansiera sin vardag. Själv vill jag ha ett välbetalt jobb endast för att jag skall kunna gå ner i timmar och satsa min tid och energi på min framtida familj.Hoppas Nork att du får en trevlig första dag på nya jobbet!!!!
  • Nork

nyköpingsbo: hur har det gått idag?

• Nork

Idag var jag hos homeopaten. Det kostade skjortan kan jag meddela. 780 jävla spänn. Men vad gör man inte??

Eftersom jag inte vet att jag har några problem så kan man bara utgå från hur jag mår, mitt humör, aptit, sömn och så vidare. Han fokuserade väldigt mkt på vad man var sugen på. T.ex jag är ofta sugen på salt och har oxå väldigt vatten behov. Hmmm inte konstigt kanske när man tänker efter. Jag fick någon vätska som jag nu ska ta i 5 veckor. Han sa inte direkt vad det var utan mer att det ska hjälpa kroppen att slappna av tror jag. Han kom på att jag är väldigt känslig och tar på mig allt. Så istället för att bara låta en del saker gå förbi en så tar jag åt mig på det mesta.

Vet inte om jag kan rekommendera någon än at gå dit, men man känner nog när dom här 5 veckorna har gått om det är något att satsa på.

ps. dom ville att jag skulle börja nya jobbet den 18 feb istället. börjar bli nervös redan!!! i morgon är det stora uppsägnings dagen och det känns verkligen nervöst!!!!!

• Nork

har ni som är här bett era sambos/män att testa om det är dom "felet" hänger på?

vart får dom gå isåfall för å testa sig?

• Nork

idag sa jag upp mig och det chefen (som i vanliga fall sitter 50 mil bort)sa var: NEEEEEJ, du får inte. elelr det klart att du får men vi vill verkligen inte att du göra det. är det inget vi kan göra så att du stannar, du får ställa precis vilka krav du vill, bara du blir kvar!!

hmmmm hur gör man nu???? jag själv är så trött att jag orkar inte ta några beslut längre. jag vet varken ut eller in. på ett vis vill jag bort för jag vet inte om jag kan få tillbaka all energi och positiva tänkande som man behöver på sitt jobb. men samtidigt så är det ju en heltid med bra lön som jag lämnar. och lönen kan jag nog höja en aning till i morgon om jag väljer att stanna kvar. det verkar oxå som att säger jag att vi vill ha en platschef så kan vi nog få det i det läget som dom sitter nu. SKÖNT att kunna få ha lite makt för en gång skull. Man saknar inte kon förrän båset är tomt som dom säger....
    Min "nya" chef ändrade sig igår och bad att jag skulle börja den 18 istället för 1 mars. Jag ska sätta mig och göra en lista nu på mina krav tror jag.

oxle bo skrev 2008-01-15 21:38:24 följande:
    kan du börja den 18(uppsägningstid)vad kul med ett nytt jobb,jag känner på mig att du kommer få ett + till sommaren o jag brukar faktiskt ha rätt..kram
  • Nork

jag hoppas hoppas att du har rätt!!!!!!

har det gått bra på jobbet?

oxle bo skrev 2008-01-15 21:38:24 följande:
    jag känner på mig att du kommer få ett + till sommaren o jag brukar faktiskt ha rätt..kram
  • Nork

Måste tacka för alla fina tips, råd och stöd jag får här!! Det värmer så! Kram!!!

Svar på tråden 2008