• Anonym (orolig)

Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???

Kronofogden har tagit vårt hus nu. hamnat rejält i klistret och ekonomin är i botten.
    Huslånet är nu hos fogden, som ska ta huset i utmätning eller va de nu kallas.
    Och jag frår inget annat lån, vägrar ta lån på Bluestep.
    Hur lång tid har man på sig innan man måste flytta ut? Nån som vet vad som händer?
    Snälla hjälp mig med råd. Jag ska ringa dit imorrn och fråga.... men kan nån kanske stilla min oro för stunden, så att jag VET iallafall lite vad jag har att vänta imorrn.

• Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???
  • pyttanopysen

När huset säljs exekutivt sker en visning och högsta bud antas. Det viktigaste är att banken får in sina bottenlån. Ofta sitter folk kvar med topplånen till banken. Inflyttningsdatum bestämmer köparen. Om du inte flyttat till dess kommer kronofogden och avhyser dig. Du måste självklart städa som vanligt annars anlitar de en firma och du får betala det.

Råd 1. Har du ansökt om skuldsanering? Finns hos konsumentverket samt privat företag.
    Råd 2. Ta omgående kontakt med socialen. För har du betalningsanmärkningar lär du få det svårt att få kontrakt hos något bostadsbolag.
    Råd 3. Tappa inte geisten och lycka tilll!

• Anonym (orolig)
    pyttanopysen skrev 2007-12-21 10:40:01 följande:
    När huset säljs exekutivt sker en visning och högsta bud antas. Det viktigaste är att banken får in sina bottenlån. Ofta sitter folk kvar med topplånen till banken. Inflyttningsdatum bestämmer köparen. Om du inte flyttat till dess kommer kronofogden och avhyser dig. Du måste självklart städa som vanligt annars anlitar de en firma och du får betala det.Råd 1. Har du ansökt om skuldsanering? Finns hos konsumentverket samt privat företag.Råd 2. Ta omgående kontakt med socialen. För har du betalningsanmärkningar lär du få det svårt att få kontrakt hos något bostadsbolag.Råd 3. Tappa inte geisten och lycka tilll!
    Vad är skuldsanering? Hur funkar det?
  • Anonym (inlägg 5)

tack för ditt svar. du har helt rätt, men det bygger ju på att det just är banken som skickat sin fordran för banklånen på huset till kronofogden. är det någon annan som TS har skuld till som skickat sin fordran till fogden och det har bedömts att huset ska utmätas (p.g.a att huset inte är fullt belånat) så kan ju TS ta bluesteplån med huset som säkerhet o sen snabbt lösa bort skulden och på så sätt bo kvar. jag uppfattade TS som att det inte var just banken som nu driver in det de lånat ut för huset.

• Anonym (inlägg 5)

såg nu att det visst var banken som skickat fogden.. sorry

• Anonym

Skuldsanering får du inte så länge du har ett hus att sälja för att täcka upp en del av skulderna.

Oftast får man det inte om man bedöms kunna betala av skulderna under sin livstid.

Det bästa är om du själv försöker sälja huset via mäklare och på det viset kanske få mer betalt för det. I så fall sitter du med mindre restskuld efteråt. Prata med banken och hör om de går med på det först! De vill ha så tillbaka så mycket som möjligt av skulden och samarbetar gärna i sådana fall.

• Anonym (orolig)

Har nyss hört från en väninna som har en vän som är bankanställd, att banken FÅR/KAN inte säga upp lånet OM vi har betalat/betalar det som vi skulle gjort, dvs månadsavgiften, den som vi ligger efter med som är på bara några tusen.... ! Så jag ska kolla upp det ordentligt, för isåfall så gör ju banken FEL. Dvs vi behöver egentligen bara betala in det som vi inte har betalat, alltså kan dom inte kräva in hela skulden på ett bräde och avsäga oss som kund, samt inte heller kräva utmätning.
    Tydligen så är det något som banker försöker ändra, för de vill bli av med "dåliga" kunder.
    Men det ska alltså finnas en LAG som säger att om vi har betalat igen den månadsavgift vi ligger efter med så har vi kvar lånet hos dem, dvs forstätter att månadsbetala som vanligt. Men va dåligt av banken att inte meddela oss det!!!

Nån som hört nått liknande?

• Anonym (orolig)

Denna regel gäller alltså då vi inte har några andra lån förrutom huslånet i den banken

• superanna

Står det inte i dina lånepapper från banken att banken har rätt att häva lånet om du missköter betalningarna? Däremot borde de ju inte ha något att skicka till kronofogden om du inte ligger efter med något?

• Anonym (orolig)
    superanna skrev 2007-12-21 19:06:28 följande:
    Står det inte i dina lånepapper från banken att banken har rätt att häva lånet om du missköter betalningarna? Däremot borde de ju inte ha något att skicka till kronofogden om du inte ligger efter med något?
    Det vet jag inte, har inte kollat. Men enligt den här tjejen som jag pratat med som är bankanställd så kan de enligt lag inte göra så. Utan de måste helt enkelt stå ut med oss som kunder.... såvida vi betalat månadsavgifterna. Vore annat om vi hade andra lån hos samma bank, men när det gäller huslån så ska de tydligen inte kunna det.
  • superanna

Men vad är det för skuld som banken skickat till kronofogden då om du säger att ni inte ligger efter med husräntebetalningen?

Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???