Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???

Kronofogden har tagit vårt hus nu. hamnat rejält i klistret och ekonomin är i botten.
    Huslånet är nu hos fogden, som ska ta huset i utmätning eller va de nu kallas.
    Och jag frår inget annat lån, vägrar ta lån på Bluestep.
    Hur lång tid har man på sig innan man måste flytta ut? Nån som vet vad som händer?
    Snälla hjälp mig med råd. Jag ska ringa dit imorrn och fråga.... men kan nån kanske stilla min oro för stunden, så att jag VET iallafall lite vad jag har att vänta imorrn.

• Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???
  • Anonym (orolig)
    1980 längtar skrev 2007-12-19 20:48:28 följande:
    Vet inte exakt hur det går till, men du kan känna dig lugn, de kommer inte att stå bakom dörren utan förvarning! Du får ett datum på dig när du ska vara ute ur huset så slappna av och sök ny bostad och försök kom på rätt sida av lånehärvan igen...Skickar massor med kramar
    Åh, tack för snabbt svar!!! Ja, ny bostad ska jag söka redan imorgon, ska ta kontakt med kommunen där jag bor och be om hjälp, hamnade tyvärr hos kronofogden för att jag var dum nog att låta min fd sambo skriva en massa grejer på mig... Men man lär så länge man lever. Jag har 4 barn så då borde jag väl iallafall få lite hjälp av kommunen att få ny bostad?
  • Anonym (orolig)

Åhh, tack! vad skönt, slipper jag oroa mig för att inte hitta nån bostad, för barnen behöver ju en fast tillvaro, blir jobbigt för dem att flytta omkring på olika ställen.

• Anonym (orolig)
    pyttanopysen skrev 2007-12-21 10:40:01 följande:
    När huset säljs exekutivt sker en visning och högsta bud antas. Det viktigaste är att banken får in sina bottenlån. Ofta sitter folk kvar med topplånen till banken. Inflyttningsdatum bestämmer köparen. Om du inte flyttat till dess kommer kronofogden och avhyser dig. Du måste självklart städa som vanligt annars anlitar de en firma och du får betala det.Råd 1. Har du ansökt om skuldsanering? Finns hos konsumentverket samt privat företag.Råd 2. Ta omgående kontakt med socialen. För har du betalningsanmärkningar lär du få det svårt att få kontrakt hos något bostadsbolag.Råd 3. Tappa inte geisten och lycka tilll!
    Vad är skuldsanering? Hur funkar det?
  • Anonym (orolig)

Har nyss hört från en väninna som har en vän som är bankanställd, att banken FÅR/KAN inte säga upp lånet OM vi har betalat/betalar det som vi skulle gjort, dvs månadsavgiften, den som vi ligger efter med som är på bara några tusen.... ! Så jag ska kolla upp det ordentligt, för isåfall så gör ju banken FEL. Dvs vi behöver egentligen bara betala in det som vi inte har betalat, alltså kan dom inte kräva in hela skulden på ett bräde och avsäga oss som kund, samt inte heller kräva utmätning.
    Tydligen så är det något som banker försöker ändra, för de vill bli av med "dåliga" kunder.
    Men det ska alltså finnas en LAG som säger att om vi har betalat igen den månadsavgift vi ligger efter med så har vi kvar lånet hos dem, dvs forstätter att månadsbetala som vanligt. Men va dåligt av banken att inte meddela oss det!!!

Nån som hört nått liknande?

• Anonym (orolig)

Denna regel gäller alltså då vi inte har några andra lån förrutom huslånet i den banken

• Anonym (orolig)
    superanna skrev 2007-12-21 19:06:28 följande:
    Står det inte i dina lånepapper från banken att banken har rätt att häva lånet om du missköter betalningarna? Däremot borde de ju inte ha något att skicka till kronofogden om du inte ligger efter med något?
    Det vet jag inte, har inte kollat. Men enligt den här tjejen som jag pratat med som är bankanställd så kan de enligt lag inte göra så. Utan de måste helt enkelt stå ut med oss som kunder.... såvida vi betalat månadsavgifterna. Vore annat om vi hade andra lån hos samma bank, men när det gäller huslån så ska de tydligen inte kunna det.
  • Anonym (orolig)
    superanna skrev 2007-12-21 19:12:47 följande:
    Men vad är det för skuld som banken skickat till kronofogden då om du säger att ni inte ligger efter med husräntebetalningen?
    Jo, vi ligger efter med husräntebetalningen. Men de har skickat hela beloppet, både bottenlånet och topplånet till fogden. Men egentligen så borde vi bara behöva betala in det som vi ligger efter med. Men de har sagt upp hela lånet. Blev lite fundersam då jag fick annan information idag av hon som är bankanställd.
  • Anonym (orolig)

Vi har pratat med banken men de säger NEJ.

Maria40 skrev 2007-12-21 20:03:08 följande:
    Alltså så här är det, Om ni inte betalat det ni ska per månad så förfaller HELA skulden. Ja, betala då fort som attan det ni släpar efter med (som nu förmodligen är högre pga förseningsavgifter mm). Om ni inte betalar det ni är skyldiga ("månadsavgifterna") så har banken rätt att kräva in HELA skulden.Din väns kompis har rätt till den del att så länge ni sköter er så kan de inte säga upp lånen. Men om ni inte sköter er (inte betalar) så har banken rätt att säga upp HELA skulden, inte bara kräva de månadsavgifterna ni missat via fogden.Detta finns i det finstilda i skuldebrevet.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (aj då) skrev 2007-12-21 20:16:11 följande:
    Jag vet inte om du har förstått det som står ovan, men det är alltså så att om ni inte betalar månadsavgifterna så har banken rätt att kräva er på hela lånesumman.Det din kompis pratar om gäller ENBART UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT NI HELA TIDEN HAR BETALAT MÅNADSAVGIFTERNA TILL BANKEN.Eftersom ni inte har gjort det, så är det tyvärr så att banken inte gör något fel.Du har fått många bra förslag härinne, och jag tycker att ni ska testa att ringa banken direkt efter helgen och fråga om de kan gå med på att ge er en chans till om ni betalar allt ni är skyldiga dem direkt (dvs alla månadsavgifter) - KAN ni göra det? Kan ni låna av någon?Om det inte är ett alternativ (eller om banken vägrar), fråga om de kan gå med på att ni försöker sälja huset själva om ni lovar att försäljningen ska vara klar inom tre månader (till exempel).Tycker det låter väldigt klokt av er att hålla er borta från Bluestep, sälj huset i stället!Lycka till!
    Vi ska ringa och fråga om det finns nån möjlighet att få ha kvar lånet mot att vi betalar hela beloppet på topplånet. Och givetvist det vi är skyldiga oxå.
    För de har redan sagt nej ang att betala det vi är skyldiga. men om vi betalar hela topplånet så kanske de ändrar sig. Vågar inte hoppas. Fy vad jobbigt att ha detta hängandes över sig under julen..
Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???