• Anonym (orolig)

Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???

Kronofogden har tagit vårt hus nu. hamnat rejält i klistret och ekonomin är i botten.
    Huslånet är nu hos fogden, som ska ta huset i utmätning eller va de nu kallas.
    Och jag frår inget annat lån, vägrar ta lån på Bluestep.
    Hur lång tid har man på sig innan man måste flytta ut? Nån som vet vad som händer?
    Snälla hjälp mig med råd. Jag ska ringa dit imorrn och fråga.... men kan nån kanske stilla min oro för stunden, så att jag VET iallafall lite vad jag har att vänta imorrn.

• Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???
  • 1980 längtar

Vet inte exakt hur det går till, men du kan känna dig lugn, de kommer inte att stå bakom dörren utan förvarning!
    Du får ett datum på dig när du ska vara ute ur huset så slappna av och sök ny bostad och försök kom på rätt sida av lånehärvan igen...

Skickar massor med kramar

Om du inte kan föregå med gott exempel - ja, då får du bara vara en gräslig varning.
  • Anonym (orolig)
    1980 längtar skrev 2007-12-19 20:48:28 följande:
    Vet inte exakt hur det går till, men du kan känna dig lugn, de kommer inte att stå bakom dörren utan förvarning! Du får ett datum på dig när du ska vara ute ur huset så slappna av och sök ny bostad och försök kom på rätt sida av lånehärvan igen...Skickar massor med kramar
    Åh, tack för snabbt svar!!! Ja, ny bostad ska jag söka redan imorgon, ska ta kontakt med kommunen där jag bor och be om hjälp, hamnade tyvärr hos kronofogden för att jag var dum nog att låta min fd sambo skriva en massa grejer på mig... Men man lär så länge man lever. Jag har 4 barn så då borde jag väl iallafall få lite hjälp av kommunen att få ny bostad?
  • Lova03

Hej!Ja,du kommer få hjälp av Socialen om du nu inte har ngn anhörig som kan ställa sig som borgenär på en lägenhet??
    Ofta om man hyr av kommunala bostadsbolag så kan man även få betala hyra för 3mån framöver så att det blir som en garanti.Om du inte har ngn som kan gå i borgen för dej eller om ni inte kan betala för tre mån så hjälper soc till med ett kontrakt
    Lycka till
    Anonym (orolig) skrev 2007-12-19 20:52:28 följande:

Åh, tack för snabbt svar!!! Ja, ny bostad ska jag söka redan imorgon, ska ta kontakt med kommunen där jag bor och be om hjälp, hamnade tyvärr hos kronofogden för att jag var dum nog att låta min fd sambo skriva en massa grejer på mig... Men man lär så länge man lever. Jag har 4 barn så då borde jag väl iallafall få lite hjälp av kommunen att få ny bostad?
  • Anonym (orolig)

Åhh, tack! vad skönt, slipper jag oroa mig för att inte hitta nån bostad, för barnen behöver ju en fast tillvaro, blir jobbigt för dem att flytta omkring på olika ställen.

• Anonym

varför tar du inte ett snabbt lån på bluestep o betalar bort lånet o bor kvar i huset? eftersom fogden bedömt det som att huset går att sälja för mer än vad du har lån för så är ju bluestep säkert villiga att belåna huset för att lösa bort det gamla lånet?

• Maria40

När fogden "tar huset" så säljer de det via exekutiv auktion. Det annonseras i tidningne och sedan är det en vanlig auktion där folk sitter i ett rum och säger sina bud.

Ni får veta i god tid när huset ska vara utrymmt.

MEN, fogden tar INGEN hänsyn till om huset går att sälja för mer pengar än skulderna (som anonym-5 skriver). Deras uppdrag är att sälja inget mer. OM de tror att det går att sälja för mer försöker man ibland via vanlig mäklar för då får man oftast bättre betalt.
    Huset säljs till "högsta bud" vilket kan vara lägre än lånesumman om borgenärerna (=långivarna) godkänner det. Det innebär att restskulden som inte täcks av försäljningsumman & fogdens kostnader kommer finnas kvar hos dig/er som låntagare (och kommer förmodligen ligga kvar hos fogden).

• Anonym
    I en fastighet som är "dömd i mät" har kronofogdemyndigheten eller domstol fastställt att sökandens fordran ska utgå med förmånsrätt ur fastigheten. När utslag har meddelats är fastigheten att anse som utmätt. Detta innebär att sökanden inom två månader från det utslaget vann laga kraft (en månad från utslagsdatum), kan begära försäljning av fastigheten. Har försäljning inte begärts inom denna tid förfaller utmätningsverkan. Den omständigheten att utmätningsverkan har förfallit utgör inget hinder mot att sökanden senare vänder sig till kronofogdemyndigheten och begär utmätning av fastigheten.
  • Camyella

Som påpekats tidigare, KFM tar ingen hänsyn till vad huset säljs för och värdet på din skuld.

Att huset går executivt innebär inte att du blir skuldfri. du kan mycket väl sitta med en stor skuld efteråt
    En executiv auktion ger inte lika mycket pengar som om det sålts på vanliga marknaden.

Att få en hyreslägenhet med skulder är inte det lättaste idag. du bör även vara beredd på att det kan bli kämpigt att få hjälp hos soc.
    Det finns vissa kommuner som vräker barnfamiljer utan att blinka och låter dom bo på vandrarhem eller hos släkt och vänner en lång period innan det blir något hyreskontrakt.
    Jag säger inte att det är så överallt, men det är inte speciellt ovanligt

• 1980 längtar

Det är ju uppenbart i alla fall att ni inte blir utkastade imorn, så nu gäller det för dig att dra i alla trådar för att kunna lösa bostadsproblemet framförallt!!!

Att du gjort som så många andra gjort innan dig tar de tyvärr ingen hänsyn till, utan det får du surt ta ansvar för... Usch vad jag tycker synd om dig!!

Men kolla nu upp med soc, kommunen, alla bostadsförmedlare som hyr ut bostäder och gör allt du kan så du åtminstone visar att du har viljan!!! Som jag har förstått av tidigare skrivare så tar de inte alltid hänsyn till det, men du måste försöka ändå!!

Och börja packa så du inte måste packa allt i ett kaosigt tillstånd, då tror jag du mår mycket sämre än nu

Våran granne blev av med sitt hus nu i höstas, tror det var i början av november! Men han hade fått två chanser att sälja huset för egen maskin, huset gick till två mäklare, men de la budet för högt så ingen ville ha huset så till sist kom fogden, men han hade fått ett datum och dumskallen hade visst inte flyttat ut då utan när fogden kom så hade han skrikit och levt rövare mot dem till ingen nytta
    Så kolla upp dina möjligheter att få hinna sälja huset innan de tar det för dig!!

Kram kram

Om du inte kan föregå med gott exempel - ja, då får du bara vara en gräslig varning.
Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???