• Anonym

Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???

varför tar du inte ett snabbt lån på bluestep o betalar bort lånet o bor kvar i huset? eftersom fogden bedömt det som att huset går att sälja för mer än vad du har lån för så är ju bluestep säkert villiga att belåna huset för att lösa bort det gamla lånet?

• Anonym
    I en fastighet som är "dömd i mät" har kronofogdemyndigheten eller domstol fastställt att sökandens fordran ska utgå med förmånsrätt ur fastigheten. När utslag har meddelats är fastigheten att anse som utmätt. Detta innebär att sökanden inom två månader från det utslaget vann laga kraft (en månad från utslagsdatum), kan begära försäljning av fastigheten. Har försäljning inte begärts inom denna tid förfaller utmätningsverkan. Den omständigheten att utmätningsverkan har förfallit utgör inget hinder mot att sökanden senare vänder sig till kronofogdemyndigheten och begär utmätning av fastigheten.
  • Anonym

Bluestep är inte så farliga att ha att göra med. Dom kan ju också lösa andra skulder på samma gång. Har lån hos dom och det var så dom gjorde åt oss. Vi kommer lösa vårt lån nästa år då pricken vi har är borta.

• Anonym

Om huset är sålt på exekutiv auktion så har jag för mig att mna har en månad på sig att flytta ut. Var man flyttar är snarare något för soc än för KF. Flyttar man inte ut i tid begärs de handräckning och du blir utslängd av polis.

• Anonym

Svärje är ett jävla råtthål.
    Fyfan säger jag bara.

• Anonym

Skuldsanering får du inte så länge du har ett hus att sälja för att täcka upp en del av skulderna.

Oftast får man det inte om man bedöms kunna betala av skulderna under sin livstid.

Det bästa är om du själv försöker sälja huset via mäklare och på det viset kanske få mer betalt för det. I så fall sitter du med mindre restskuld efteråt. Prata med banken och hör om de går med på det först! De vill ha så tillbaka så mycket som möjligt av skulden och samarbetar gärna i sådana fall.

Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???