• Anonym (orolig)

Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???

Kronofogden har tagit vårt hus nu. hamnat rejält i klistret och ekonomin är i botten.
    Huslånet är nu hos fogden, som ska ta huset i utmätning eller va de nu kallas.
    Och jag frår inget annat lån, vägrar ta lån på Bluestep.
    Hur lång tid har man på sig innan man måste flytta ut? Nån som vet vad som händer?
    Snälla hjälp mig med råd. Jag ska ringa dit imorrn och fråga.... men kan nån kanske stilla min oro för stunden, så att jag VET iallafall lite vad jag har att vänta imorrn.

• Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???
  • JLUNDBERG

Kronofogden slänger ju inte direkt utan dig utan att du har någonstans och bo..

• Camyella
    JLUNDBERG skrev 2007-12-20 08:48:36 följande:
    Kronofogden slänger ju inte direkt utan dig utan att du har någonstans och bo..
    Nej, detta är fel.

Deras uppdrag är att sälja huset, inget annat!
    Dom tar ingen hänsyn till din bostadssituation, detta måste du ha löst själv.

Har du ingenstans att bo står du och barnen på bar backe!
  • Anonym

Bluestep är inte så farliga att ha att göra med. Dom kan ju också lösa andra skulder på samma gång. Har lån hos dom och det var så dom gjorde åt oss. Vi kommer lösa vårt lån nästa år då pricken vi har är borta.

• Anonym

Om huset är sålt på exekutiv auktion så har jag för mig att mna har en månad på sig att flytta ut. Var man flyttar är snarare något för soc än för KF. Flyttar man inte ut i tid begärs de handräckning och du blir utslängd av polis.

• Anonym (inlägg 5)

Maria40: jag menade att fogden bedömt att huset går att sälja för mer än vad hon har banklån med huset som säkerhet för. om man belånat hela huset med topplån o allt så tar inte fogden huset då de bedömer att det ändå inte blir någon peng över till dem när huset är sålt.. att allt går till husets banklån. i det här fallet måste det ju finnas ett utrymme i huset som bluestep kan tänka sej att belåna menar jag,

• Anonym

Svärje är ett jävla råtthål.
    Fyfan säger jag bara.

• Anonym (m)

det är tyvär inte alla komuner där soc hjälper till med att fixa lägenhet, i våran kommun så var hjälpen vi fick att vi fick en lista över hyresvärdar i komunen thats it.

jag och min sambo hadde då betalnings anmärkningar ett barn på nästan två och ett barn som beräknades komma om tre månader.

däremot så var det många bolag som kunde tänka sig att hyra ut om man hade någon som kunde gå i borgen, sen yterligare någon som hyrde ut om dom fick för tre månader i förskott.

en stor kram på dig och lycka till

• Maria40

Anonym (inlägg 5) skrev 2007-12-20 19:37:43 följande:

Maria40: jag menade att fogden bedömt att huset går att sälja för mer än vad hon har banklån med huset som säkerhet för. om man belånat hela huset med topplån o allt så tar inte fogden huset då de bedömer att det ändå inte blir någon peng över till dem när huset är sålt.. att allt går till husets banklån. i det här fallet måste det ju finnas ett utrymme i huset som bluestep kan tänka sej att belåna menar jag,
    Tyvärr fungerar det inte så.

De skulder som finns hos fogden är ju inte fogdens egna, utan fogden har fått ett uppdrag från någon långivare (oftast flera långivare) att sälja "panten" dvs huset som är i säkerhet för lånen.
    När man säger att skulden hamnar hos Kronofogden så menar man att de fått i uppdrag att driva in pengarna för någon annans räkning - ingen kan ju låna pengar av fogden. Själva skulden ligger kvar hos långivaren men "indrivningsuppgiften" ligger hos fogden.

Och eftersom fogden har fått ett uppdrag så genomför de det, utan hänsyn till hur mycket skulder som finns i förhållande till hur mycket man beräknar att kunna få ut för fastigheten. Beslutet om huset ska säljas till lägre pris än skulderna ligger hos långivarna. Och eftersom anledningen till att huset överhuvudtaget gått vidare till indrivning hos fogden är att låntagarna inte betalat sina lån så går (nästan alltid) långivaren med på att huset ändå ska säljas även om låneskulden är högre än beräknad försäljningssumma.
    De/långivarna resonerar såhär: bättre få in något än inget. Även om det oftast blir kvar en restskuld så är det bättre att vara skyldig en dålig betalare en lägre summa pengar än en stor summa pengar. Denna restskuld stryks inte på något sätt, tvärtom de kommer fortsätta jaga de som är skyldiga pengarna via fogden som i sin tur kan kräva indrivning på lön osv.

Eftersom husen (oftast) är belånade för MER än deras värde så finns det mycket, mycket sällan (skulle vilja påstå aldrig) utrymme för bluestep.

Uj, långt blev det. Ville vara tydlig.
  • Maria40

Fortsättning;

De pengar som kommer in via auktionen, går i första hand till kronofogdens kostnader sedan går resten till långivarna i den ordning de har säkerhet, dvs långivare med pantbrev från botten får betalt först, sedan och om det finns pengar kvar får även de med pantbrev lite högre upp pengar (i den ordning pantbreven ligger) och nästa och nästa.

Svar på tråden Kronofogden, när man fått beslut att huset är utmätt, vad händer???