• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

fusion
    haha lustigt såg nu att du hade klippt in en länk om nattskräck!
    jag hade ju det och det kan vara ärfligt men jag tror INTE att Hjalmar har det. Han är vare sig förvirrad eller skräckslagen. Den jag hade gjorde mig helt galen (jag fick spasmer och gallskrek, vrålade, kramade och kissade/bajsade på mig). Oftast kom anfallen strax efter insomning. Låg på sjukhus en tid för att de skulle utreda vad jag hade och om jag inte minns fel så ansågs min nattskräck vara ngn form av epilepsi som man växer ifrån.

• Applemum

Kära sömnlösa!
    Visst är det noooormmaaaalt att vara sömnlös som småbarnsförälder. Även om bebisen bara är några månader kan man ju plågas av att vara vaken natt efter natt. Man behöver söka tröst å stöd och förståelse. Å jag tycker att man kan diskutera sina problem här i tråden, och förhoppningsvis blir det bättre för de flesta men några kanske blir kvar med problemen som ju kanske ändrar lite karaktär när barnet blir äldre.
    Mitt tips är att man tittar på natthjältarna *listan*, för att där se att här finns barn i olika åldrar, vissa faser är kan ju vara extra jobbiga och då kan det kanske vara skönt att ha en dialog med någon mamma (el pappa) som har barn i exakt samma ålder.
    jag hänger lite i en tråd för stockholmsmammor m barn födda i september å där verkar ju förtusan var å varannan unge sova hela natten?! De e ju bara 4 månader? Rut vaknar massor av gånger men m tanke på all energi Hjalmars sömnsvårighet tar så bekommer mig inte Ruts snuttande och stånkande , lilla gumman. Många barn i stockholmstråden verkar få ersättning å det kan man ju stå sig längre tid på... Och de kan ju också klaga på att de haft svårt att lägga bebin eller att de väckts var tredje (?!) timme. Vilket ju kan få mig att tjuta av avundsjuka....
    MEN alla har ju sina referensramar. För mig är Hjalmars sömnsvårigheter jätte jobbiga trots att vi i relation till några av er andra har det ganska bra.
    Min första man (Majkens pappa) dog i en olycka för 8 år sen. å jag kunde bli tokig på ensamstående föräldrar som klagade över att det var jobbigt trots att de hade barnet hos pappan varannan helg... Jag hade ju ALDRIG avlastning! Tills jag förstod att alla upplever sitt liv från sin horisont och problemen vi hade liknade ju trots allt varandra...
    Vad jag menar är att min önskan är att det inte blir en tävlan i tråden om vem som har det värst eller om det är nprmalt eller ej. Utan att vi här kan stödja varandra, uppmuntra de som väljer kurer tipsa om de tips vi har. Känna oss hörda och sedda av andra som vet lite av hur vi har det.'

jag svamlar... känner mig lite krasslig. (och trött) Hjalmar vaknade 5 gånger i natt men somna om själv en av gångerna ! Ett steg i rätt riktning! Å min kille hade städat köket i morse!!!

• Applemum

ha ha ha
    nu får vi alla sluta!!!
    ingen har trampat någon på tårna!
    i trådstarten menar jag att till tråden undanbedes vänligen och bestämt ot inlägg som t ex kan påstå att det är vi mammor som har problem och att vi e störda som inte respekterar barns sömnrytm... har ju tyvärr läst sånt i trådar om sömn

• Applemum

leena
    hej !
    prio ett måste nog nu vara att få din sambo införstådd och involverad på riktigt med barnens sömn! Vi har oxå haft det helt ojämlikt med ansvaret för nätterna. nu gör vi så här.
    jag tar barnen fram till klockan 6 på morgonen och sen får jag sova ostört 2-3 timmar. Vet att jag fortfarande drar huvudlasset men sen har jag fått m mig min kille till bvc för att diskutera sömnen. Du kan ju alltid prata m bvc syrran innan om det innan (d gjorde jag) så hon är känner till hur mycket mer du behöver hans hjälp.
    jätre kram

• Applemum

Uppe igen.
    uppe igen
    uppe igen...
    Natti natti sov så gott
    sch!
    natti natti sov så gott
    såklart lär jag ju slutat ramsa lagom till hans studentexamen.... men vill ju helst sluta innan dess.
    Någon skrev nyligen att det blivit bättre strax innan rvå års dagen... i hope...!
    kram kram

• Applemum

nu tror jag att vi går i dina fotspår mamasnest....
    i natt sov hjalmar för första gången i sitt 19 månader långa liv fr läggning till kl 6:30!!!!
    det känns som om jag vunnit på lotto! MEN Majken 10 åringen, har hållt mig vaken, hon har spytt å spytt å spytt å ligger nu med hög feber! År inte det ironiskt? Det är väl helt enkelt meningen att jag ska va vaken?

• Applemum

Socialombud
    Fasen!!! Jag förstår att ni har det jobbigt! Det finns de i liknande situation här i tråden, jag har en kille på 19 månader som har (kanske haft , han sov bra i natt...) jätte svårt m sömnen men egentligen har det aldrig varit svårt att lägga honom utan problemet är/har varit att han vaknar var tionde till 20 minut från ca 01:00 till morgonen å ibland varit vaken timmar där emellan .
    Hjalmar går ännu inte på dagis men man hoppas ju att han ska bli tröttare den dagen han börjar. Har ni testat någon kur? 5MM eller Anna Wahlgrens (gråtfria)? Eller ngt annat? Mina tips är att dra ner på socker intaget, vi ger även Hjalmar örtte som skall främja sömnen. I tråden finns det även flera tips om omega 3 och 6 som man kan köpa på hälsokosten. Men häng gärna här så vi får följa dig... Kanske hittar du dundertricket !!!

• Applemum

mamasnest
    tror inte att det skadade kuren.
    min kille lyfte ju hjalle härom natten 'grrr' men tack o lov har det inte blivirt ngt av det!!! Jag trtor dessutom att du gjorde rätt! är barnet sjuk o man "hör" att det behöver lyftas så behöver det ju det ! (pekfingervals här = kortfattat å stavfel)
    Destino
    pernilla j
    socialombud
    å andra nya skriv upp er på listan i trådstarten... Där kan man matcha de med barn i samma ålder

• Applemum

hej på er alla hålögda nattugglor

Har tagit hand om hela familjens magsjuka men än så länge klarat mig själv... (peppar, peppar) hjalmar har också klarat sig (määärkligt vi som inte sover???) well hur som helst har jag istället för att ta igen missad nattsömn på dagarna så har jag fått torka spyor, serva m cola å ta hand om baby stimmet...

tror dock att hjalmars sömn går mot det bättre.... han har inte haft lika många uppvak (runt fyra kanske...) tyvärr har hans morgon börjat kl 6!

• Applemum

Burmakatten.

Vi har kört SHN m Hjalmar 19 månader. Efter ett katastrofförsök m 5MM. SHN har fungerat jättebra!!! Inget gråt ingen ledsen kille! Utan ramsan har fungerat som ett sätt att föra en dialog m honom. Eftersom han är så pass gammal har det inte gått att buffa på han liggandes på mage däremot gung-buffade jag han på rumpan när han låg typ på sidan... Men det är ju bara i början på kuren som man buffar. Kuren har tagit tid men upplever GIGANTISK förändring sedan vi började. Inte minst behöver man i den sena vargtimmen vara helt indoktrinerad i hur man ska göra vid allt som kan hända vid uppvak. Eftersom man inte riktigt tänker klartr mitt i natten och helt slut efter månader av sömnbrist.

Nu när allt går bättre med Hjalmar så kan jag se att dessa saker gör skillnad.

*uteslutit allt socker (ingen sylt, ingen kräm, ingen honung, absolut inget godis eller glass)

*Omega 3, 6 tillskott (eskimo kids kör vi)

*Lugnande te m mjölk i nattflaska som mellanmålsdryck runt kl 16 (hälsokostte vi kör ett som heter Kvällsro)

*Utevistelse m mycket rörelse. Minst en timme.

*Läggrutiner.

Har missat teet någon dag och natten har blivit hemsk!!!

OBS detta e helt ovetenskapligt men för oss hjälper det !!!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!