Kära sömnlösa!
Visst är det noooormmaaaalt att vara sömnlös som småbarnsförälder. Även om bebisen bara är några månader kan man ju plågas av att vara vaken natt efter natt. Man behöver söka tröst å stöd och förståelse. Å jag tycker att man kan diskutera sina problem här i tråden, och förhoppningsvis blir det bättre för de flesta men några kanske blir kvar med problemen som ju kanske ändrar lite karaktär när barnet blir äldre.
Mitt tips är att man tittar på natthjältarna *listan*, för att där se att här finns barn i olika åldrar, vissa faser är kan ju vara extra jobbiga och då kan det kanske vara skönt att ha en dialog med någon mamma (el pappa) som har barn i exakt samma ålder.
jag hänger lite i en tråd för stockholmsmammor m barn födda i september å där verkar ju förtusan var å varannan unge sova hela natten?! De e ju bara 4 månader? Rut vaknar massor av gånger men m tanke på all energi Hjalmars sömnsvårighet tar så bekommer mig inte Ruts snuttande och stånkande , lilla gumman. Många barn i stockholmstråden verkar få ersättning å det kan man ju stå sig längre tid på... Och de kan ju också klaga på att de haft svårt att lägga bebin eller att de väckts var tredje (?!) timme. Vilket ju kan få mig att tjuta av avundsjuka....
MEN alla har ju sina referensramar. För mig är Hjalmars sömnsvårigheter jätte jobbiga trots att vi i relation till några av er andra har det ganska bra.
Min första man (Majkens pappa) dog i en olycka för 8 år sen. å jag kunde bli tokig på ensamstående föräldrar som klagade över att det var jobbigt trots att de hade barnet hos pappan varannan helg... Jag hade ju ALDRIG avlastning! Tills jag förstod att alla upplever sitt liv från sin horisont och problemen vi hade liknade ju trots allt varandra...
Vad jag menar är att min önskan är att det inte blir en tävlan i tråden om vem som har det värst eller om det är nprmalt eller ej. Utan att vi här kan stödja varandra, uppmuntra de som väljer kurer tipsa om de tips vi har. Känna oss hörda och sedda av andra som vet lite av hur vi har det.'
jag svamlar... känner mig lite krasslig. (och trött) Hjalmar vaknade 5 gånger i natt men somna om själv en av gångerna ! Ett steg i rätt riktning! Å min kille hade städat köket i morse!!!