Pasaden.
Har förstått att han inte ska behöva gråta men har inte riktigt fått kläm på hur ska ska få till detaljerna... Så hjälp mottages gärna,,, Jag gör så här...
På kvällen;
Äter välling i famnen. Byter blöja, borstar tänderna (som är ROLIGT!!!) springer glatt in till sovrummet (barnkammaren) och läser saga för både Hjalmar och nallen Karlsson. Stoppar om Hjalmar, buffar lätt lite lite under tystnad. Reser mig och börjar min vandring mot dörren samtidigt som jag upprepar "natti natti, sov sååå gott" Stänger till dörren utifrån men stor kvar utanför dörren och upprepar ramsan glesare och glesare och byter ibland tonläge beroende på om Hjalmar "svarar" Men oftast går det bra... en varje kväll har jag behövt göra om detta några vändor eftersom han börjat gråta igen när jag stått där vid dörren. Då har jag gått in igen (under tystnad) Lagt honom isängen (under tystnad) gett EN buff (under tystnad) och sedan gått ut igen (med ramsan). Han har alla gånger tystnat under repetitionen. Men börjar ibland gråta igen ndär jag står utanför dörren...
...ska jag nu låta honom gråta en liten stund (ngn min) eller ska jag gå direkt in igen???
Vad jag kan förstå enöligt Anna Wahlgrebns sida är att man ska var tyst en längre tid än man "ramnsat" innan man går in igen? Men det kan ju betyda att han gråter...
Annars känns SHN som väldigt kommunicerande med barnet. Så även om det tycks vara lång vandring kvar känns det som en bra metod som passar oss.