Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

Lefo skrev 2008-01-01 21:36:27 följande:
    Vad detta ett svar på mitt inlägg?Du får nog förklara vad detta svar har med mitt inlägg att göra. Jag svarade att en person här på FL har sin fulla rätt att inte vilja ha ett barn med DS men om hon skulle få ett barn med DS ändå så finns det många personer här på FL som kan stötta och ge råd. Vad har de med att vara utan ben? Eller försöker du bara vara rolig?
    Jag undrar också vad det har med ds att göra men antagligen kanske hon blandade ihopa och trodde man inte hade ben när man har ds. Man har både ben och hjärna och hjärta och själ och känslor  osv *S*
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    snöstjärna71 skrev 2008-01-01 21:41:07 följande:
    Du ska väl snarare fråga om man kränker blinda barn och deras föräldrar genom att säga "Jag har inget emot blinda barn, men jag kommer att göra blindtestet under graviditeten och om fostret är blint kommer jag att göra abort". Vidare kan du ju lägga till att du gör detta för att du vill föda ett barn som har alla förutsättningar att få ett bra liv och få livskvalitet samt att du också gör det för syskonen, för att de inte ska behöva bli lidande av att ha ett funktionhindrat syskon. Sen kan du ju byta ut blind mot döv, diabetes, CP-skada eller nåt annat för att ge fler föräldrar möjlighet att uttala sig i frågan om huruvida de blir kränkta/ledsna/arga över ditt uttalande.
    Precis! Eller byta ut påståendet mot att välja kön! Inte är det kränkande för alla flickor som bor på barnhem i Kina, deras föräldrar ville ju inte ha en flicka utan en pojke måste ha blivit något fel på vägen, bara att kasta bort och försöka igen. Inte så lätt att göra fvp där och välja bort flickorna redan i magen!
  • mammapuh
    Queen70 skrev 2008-01-01 22:10:15 följande:
    "offra framtida barn" hmm..Håller med ett tidigare inlägg om att denna diskussion i så fall handlar om ifall abort är att likställa med att man dödar ett barn. I Sverige så är abort tillåtet, och det är inte enligt lagen att betrakta som mord. Det handlar ju om ifall man väljer att genomföra en graviditet med de förutsättningar man fått reda på eller inte. Om förutsättningarna handlar om fel tidpunkt i livet, våldtäkt eller att graviditeten kommer att resultera i ett handikappat barn eller inte är ju irrelevant.förstår förövrigt inte diskussionen som verkar luta åt att det på nåt vis finns ett egenvärde i att det föds handikappade barn. Vore väl fantastiskt om det aldrig mer skulle födas barn med sämre förutsättningar än andra? Inga med sjukdomar eller handikapp? Detta innebär ju inte, som vissa tyckts tro att man på nåt vis anser att de underbara handikappade ungar som redan finns på nåt vis är mindre värda. Vad är det som är så fantastiskt med att en del barn föds med downs syndrom med allt vad det innebär i livet och framtida hälsorisker`? Låter lika konstigt som debatten inom dövkulturen, där vissa fanatiker tycker det är hemskt att man ger döva barn som föds, inplantat för att de ska kunna höra, eftersom de anser att "dövkulturen" kommer att försvinna. Märkligt..Då borde vi ha en blindkultur, kromosomfelskultur och allt möjligt som till varje pris ska bevaras.Det kommer alltid att finnas starka och duktiga människor som inte kommer att välja bort ett DS barn, och kommer säkert att få en underbar unge att älska. Men varför ta det så personligt bara för att andra väljer att fullfölja en graviditet under andra förutsättningar. Jisses..man skulle kunna tro att de som inte väljer att föda ett DS barn, utlyst skottpengar på alla andras DS barn. Fattar inte varför det är så hotfullt att alla inte väljer att göra samma val som en själv, vare sig det gäller abort, amning, kejsarsnitt eller va det nu kan va....Har väl inget med etik att göra??
    Problemet är inte att vad andra gör för val. Det är helt okej1 Problemet som jag ser det är att man inte kan förstå hur de som har DS reagerar på att folk är livrädda för att få ett barn som dem! Problemet är att de som är livrädda för att få ett barn med ds inte behöver visa de som redan finns och har ds respekt medans de skriker sig blåa för att få respekt för just SITT val! Problemet hade inte funnits om de bara hade knipit igen och gjort sitt val och sen levt med det. Problemet är inte att de som skriker om sina rättigheter att välja bort ett barn med DS kommer böhöva ställas inför det faktum. Jag kan inte förstå hur man kan uttrycka sig på ett så nedlåtande sätt mot andra människor, jag hade skämts ögonen ur mig om jag betett mig på ett sånt sätt och jag hoppas verkligen att jag ska ge mina barn bättre värderingar än så. Sen vilka val man gör är upp till var och en men hur man med stolthet i rösten kan deklararera att man skulle göra abort och sen rabbla upp hur det är att ha ett sånt barn (fast man inte har något barn alls) det kan jag inte förstå! Att man gör abort kan jag iofs förstå, de vet inte vad jag vet och jag vet ju hur underbart härligt och hur mycket min dotter har utvecklat mig som människa. Jag vet hur hon kan få mig att skratta (det trodde jag inte när jag precis fått beskedet om att hon hade ds då grät jag och var ledsen sen grät jag för att jag aldrig mer skulle vara glad tänk så fel jag hade) Idag har hon bjudit oss på underbara härliga skratt. Hon är bara så rolig!
  • mammapuh
    heavymetal2 skrev 2008-01-01 22:27:32 följande:
    Vet inte vilket inlägg du syftar på,men tror inte nån har sagt att det är fantastiskt att få ett barn med DS.... däremot dom mammorna som har DS-barn ,känner givetvis glädje över dom,trots handikappet,och kanske vill förmedla ett "budskap" till andra som inte har den kunskapen om DS,och det kan väl aldrig vara fel?Det finns många mammor som just nu går i väntans tider med ett DS-barn i magen,och som kanske är oroliga,då är det väl kanon att dessa mammor kan träda fram och berätta hur det är?Och eftersom det finns så mycket skrämselpropaganda om just DS,så är det väl ännu bättre att dom berättar hur livet VERKLIGEN ser ut.....allt är inte problem,livet behöver inte bli till ett helvete bara för att man har DS...
    Precis! När vi fick vår dotter hade jag antagligen samma bild av hur det är att ha ett barn med ds som många av de som skriver här har. Den bilden stämmer inte alls med hur det verkligen är. Visst är det mycket jobb ibland och visst är det tungt när man hör hur andra ser på ens barn som om det är som ett "freak" men allra oftast är det precis lika underbart att vara mamma till Emma som det är att vara mamma till Lucas och Noah.
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 21:54:02 följande:
    Lider ett foster av att bli abborterat?Lider ett barn av att leva med DS?
    Om ett foster lider av att bli aborterat vet jag egentligen inte, lider man av att bli dödad? Tror inte det egentligen om det går fort tills man dör. Lider ett barn av att ha ds? Kan det säkert göra men oftast inte. Lider ett barn som inte har ds? Det kan det göra men oftast inte!
  • mammapuh
    Lefo skrev 2008-01-01 22:31:29 följande:
    Och min har fått min förkylning också och hostar som bara den nu när hon sover. Nu är pappan där och har henne lite sittande när hon sover, jag får ta nattpasset och hostmedicinen är slut. OT jag vet, jag vet.
    Jobbigt! Så hade vi det med Emma när hon var mindre som tur är har det blivit mycket bättre. Nu är det Noah som håller på men han rosslar liksom längre ner och hostar inte så mycket rosslar mest. Undrar om det kan ha blivit lunginflammation av det. Hans luftrör är inte vad de borde vara. Dessutom fick han feber igår på självaste nyårsafton. Verkar vara så att han blir sjuk när det är afton av något slag han var nämligen sjuk midsommarafton också hög underlig feber (vi kom från kreta bara en vecka innan så antagligen hade han dragit på sig något där för han blev sjuk två dagar efter vi kom hem)

OT jag vet *S*
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-01 23:38:35 följande:
    Om, ett kinesiskt par (speciellt fattiga familjer) fick veta att de väntade ett barn med DS då de gjorde FVP (mot all förmodan), så tror jag absolut att det barnet hade aborterats, precis som kineserna hade aborterat flickor om de såg att det var en flicka på FVP. Här aborteras inte flickor av den enkla anledningen att här i Sverige har vi inte samma traditioner som i Kina, vi behöver inte pojkar som tar hand om oss vid ålderns höst osv.
    Men är det kränkande mot flickor i Kina att de aborteras eller är det helt okej för deras föräldrar vill inte ha flickor?
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:39:22 följande:
    anne h skrev 2008-01-01 23:13:43 följande: Nej, men livslängden hos personer med DS blir kortare, löper mycket större risk att drabbas av Alzheimers sjukdom, är mer infektionskänslig på grund av att sköldkörteln hos personer med DS är mindre än hos människor utan DS. Nära en fjärdedel av alla personer med DS har hög infektionskänslighet vilket lägger grund för återkommande lunginflammationer och även öroninflammation (i det sistnämnda är de trånga örongångarna en bidragande faktor)Personer med DS får ofta en slags försenad överkänslighet i huden som kan ge eksem.För att inte tala om de sociala svårigheter en person med DS utsätts för. Man saknar mer eller mindre förutsättningar till ett normalt liv med samlevnad och barn.Detta är inget liv jag önskar någon. Men får man ett barn med DS så får man, men kan man undvika det tycker jag att man borde göra det.Men nej, ett foster lider inte av att aborteras. Fostret är inte medveten om det som sker iallafall. Hade jag fått ett barn med DS hade jag älskat det på precis samma sätt som jag älskar mitt barn utan DS.Men hade jag fått veta i tidig graviditet att mitt barn hade en kromosomrubbning hade jag gjort abort och hoppats på att barnet i nästa graviditet blir friskt.
    Risken är ökad, det innebär inte att man får alla eller ens några av dessa symptom. Säg att risken ökar med 50% för en person med ds att drabbas av något av det du räknar upp och risken för en person utan ds är 2% det innebär att 4 av hundra med ds drabbas! Just det där mer risker för det ena och det andra var något jag stirrade mig blind på tills jag pratade igenom det hela med Emmas mycket erfarna barnläkare och risken var trots allt inte så stor som jag först fick för mig *S*
  • mammapuh
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:39:22 följande:
    anne h skrev 2008-01-01 23:13:43 följande: Nej, men livslängden hos personer med DS blir kortare, löper mycket större risk att drabbas av Alzheimers sjukdom, är mer infektionskänslig på grund av att sköldkörteln hos personer med DS är mindre än hos människor utan DS. Nära en fjärdedel av alla personer med DS har hög infektionskänslighet vilket lägger grund för återkommande lunginflammationer och även öroninflammation (i det sistnämnda är de trånga örongångarna en bidragande faktor)Personer med DS får ofta en slags försenad överkänslighet i huden som kan ge eksem.För att inte tala om de sociala svårigheter en person med DS utsätts för. Man saknar mer eller mindre förutsättningar till ett normalt liv med samlevnad och barn.Detta är inget liv jag önskar någon. Men får man ett barn med DS så får man, men kan man undvika det tycker jag att man borde göra det.Men nej, ett foster lider inte av att aborteras. Fostret är inte medveten om det som sker iallafall. Hade jag fått ett barn med DS hade jag älskat det på precis samma sätt som jag älskar mitt barn utan DS.Men hade jag fått veta i tidig graviditet att mitt barn hade en kromosomrubbning hade jag gjort abort och hoppats på att barnet i nästa graviditet blir friskt.
    Du skriver "MEN NEJ ETT FOSTER LIDER INTE AV ATT ABORTERAS" Det är din åsikt och din åsikt delas inte av alla andra människor!
  • mammapuh

Im Fabolus

Tror du att du hade lidit om någon dödade dig?

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!