Queen70 skrev 2008-01-01 22:10:15 följande:
"offra framtida barn" hmm..Håller med ett tidigare inlägg om att denna diskussion i så fall handlar om ifall abort är att likställa med att man dödar ett barn. I Sverige så är abort tillåtet, och det är inte enligt lagen att betrakta som mord. Det handlar ju om ifall man väljer att genomföra en graviditet med de förutsättningar man fått reda på eller inte. Om förutsättningarna handlar om fel tidpunkt i livet, våldtäkt eller att graviditeten kommer att resultera i ett handikappat barn eller inte är ju irrelevant.förstår förövrigt inte diskussionen som verkar luta åt att det på nåt vis finns ett egenvärde i att det föds handikappade barn. Vore väl fantastiskt om det aldrig mer skulle födas barn med sämre förutsättningar än andra? Inga med sjukdomar eller handikapp? Detta innebär ju inte, som vissa tyckts tro att man på nåt vis anser att de underbara handikappade ungar som redan finns på nåt vis är mindre värda. Vad är det som är så fantastiskt med att en del barn föds med downs syndrom med allt vad det innebär i livet och framtida hälsorisker`? Låter lika konstigt som debatten inom dövkulturen, där vissa fanatiker tycker det är hemskt att man ger döva barn som föds, inplantat för att de ska kunna höra, eftersom de anser att "dövkulturen" kommer att försvinna. Märkligt..Då borde vi ha en blindkultur, kromosomfelskultur och allt möjligt som till varje pris ska bevaras.Det kommer alltid att finnas starka och duktiga människor som inte kommer att välja bort ett DS barn, och kommer säkert att få en underbar unge att älska. Men varför ta det så personligt bara för att andra väljer att fullfölja en graviditet under andra förutsättningar. Jisses..man skulle kunna tro att de som inte väljer att föda ett DS barn, utlyst skottpengar på alla andras DS barn. Fattar inte varför det är så hotfullt att alla inte väljer att göra samma val som en själv, vare sig det gäller abort, amning, kejsarsnitt eller va det nu kan va....Har väl inget med etik att göra??
Problemet är inte att vad andra gör för val. Det är helt okej1 Problemet som jag ser det är att man inte kan förstå hur de som har DS reagerar på att folk är livrädda för att få ett barn som dem! Problemet är att de som är livrädda för att få ett barn med ds inte behöver visa de som redan finns och har ds respekt medans de skriker sig blåa för att få respekt för just SITT val! Problemet hade inte funnits om de bara hade knipit igen och gjort sitt val och sen levt med det. Problemet är inte att de som skriker om sina rättigheter att välja bort ett barn med DS kommer böhöva ställas inför det faktum. Jag kan inte förstå hur man kan uttrycka sig på ett så nedlåtande sätt mot andra människor, jag hade skämts ögonen ur mig om jag betett mig på ett sånt sätt och jag hoppas verkligen att jag ska ge mina barn bättre värderingar än så. Sen vilka val man gör är upp till var och en men hur man med stolthet i rösten kan deklararera att man skulle göra abort och sen rabbla upp hur det är att ha ett sånt barn (fast man inte har något barn alls) det kan jag inte förstå! Att man gör abort kan jag iofs förstå, de vet inte vad jag vet och jag vet ju hur underbart härligt och hur mycket min dotter har utvecklat mig som människa. Jag vet hur hon kan få mig att skratta (det trodde jag inte när jag precis fått beskedet om att hon hade ds då grät jag och var ledsen sen grät jag för att jag aldrig mer skulle vara glad tänk så fel jag hade) Idag har hon bjudit oss på underbara härliga skratt. Hon är bara så rolig!