Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

Frantic skrev 2007-12-31 10:49:04 följande:
    Toppen för dig och din flicka att hennes DS inte märks av över huvud taget, men alla DS-barn har det inte lika lätt som hon. Alla klarar inte skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan DS och många får fysiska problem som jag INTE önskar mitt framtida barn på något vis.
    Nu måste jag frångå mitt löfte!

Du skriver att alla inte klarar skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan ds MEN då borde ju ingen skaffa barn för den risken finns liksom för alla barn! Min ena bror är narkoman och han klarade inte av skola eller samhälle på samma nivå som oss andra. Han har inga funktionshinder och han har haft samma uppväxt som oss andra tre syskon som inte tar några droger! Sen skriver du att många får fysiska problem men de allra flesta får det inte!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    vagabond77 skrev 2007-12-31 06:20:39 följande:
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    Du frågar om vi skulle kunna önska bort ds om vi hade gjort det!? Om jag fick välja mellan att min dotter var DÖD eller om hon fick leva med DS hade jag valt henne levandes med DS. Fick jag välja mellan att hon inte hade DS eller att hon hade DS hade jag nog själv valt att hon inte hade DS. Enbart pga hur samhället ser ut och hur mycket fördomar vi får stå emot! Och oron för hur hennes framtid kommer se ut i ett samhälle som inte vill ha barn som henne!
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:24:54 följande:
    Så ensam på en öde ö skulle din dotter inte ha några problem av sitt syndrom? Det måste nog ändå betecknas som ett undantag.
    Hur länge hade du klarat dig själv ensam på en öde ö? Hur länge hade min son klarat sig där? Antagligen inte längre än sin syster!
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 14:15:28 följande:
    Nu skrev jag inte "fixa att leva ensam" utan frågade om DS inte skulle _innebära några problem_. Jag vet inte hur jag skall formulera mig tydligare.anne h skrev 2008-01-01 13:54:20 följande:
    Min dotter skulle kunna leva på ensam ö lika bra som någon annan hon har inga medecinska svårigheter och skulle ha samma förutsättningar som sin bror skulle haft. Men hur stor kan risken vara att hon hamnar ensam på en öde ö? *S*
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:23:18 följande:
    Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte. Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.
    Jag antar att du tycker att det är rätt att klona sig själv? För det går ju att göra så då är det rätt eller? Är det rätt att välja kön och göra abort om fvp visar på pojke om man vill ha en flicka? Det går ju att göra test enkelt och pålitligt!
  • mammapuh
    Frantic skrev 2008-01-01 17:57:25 följande:
    Men lösningar behövs ju inte om det inte finns något problem och ni anser ju att det inte finns några som helst problem med DS så vad skulle det behövas för lösningar?anne h skrev 2008-01-01 17:35:08 följande:
    Hela livet består av problem men som tur är finns det lösningar på det mesta. Så länge det finns liv finns det också hopp! Men det är egentligen först när man inte längre kan se lösningar som ett problem blir till ett problem.
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-01 18:00:00 följande:
    anne h: du har en bra poäng där om att se positivt på livet, något jag försöker göra. Jag kan dock inte se mig som en DS-mamma (okej att skriva så?), men det kan ju vara för att jag inte vet hur det skulle kännas. På samma sätt som jag inte kan förstå helt ut hur det skulle vara att vara t ex rik som ett troll, känd eller döende.
    Visst är det okej att skriva så, tror inte någon av oss ds-mammor kunde se oss som just ds-mammor innan vi fick barn. Jag ser mig inte ens som ds-mamma idag utan jag är först och främst mamma till tre barn varav ett barn har ds. Undrar om de som har barn med astma eller diabetes kallas för astma-mammor och diabetes-mammor *S* Eller om dem kanske helt enkelt är bara mammor? Detta var ingen kritik mot dig utan det är snarare så att man på FL har valt att kalla oss som har barn med ds för ds-mammor vilket ju är helt galet.
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 20:37:53 följande:
    Du vidhåller att DS inte innebär ett funktionshinder. OK. Gäller det bara din dotter eller alla med syndromet?
    Var har jag skrivit att ds inte är något funktionshinder?
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-01 20:46:22 följande:
    Ja, antingen lägger det hinder i vägen, eller så gör det inte det. OM DS nu, som du hävdar, på intet sätt innebär problem, så kan det ju knappast vara ett funktionshinder, eller hur?
    Jag skrev att min dotter inte hade klarat sig sämre än min son skulle ha gjort om dem hamnade på en öde ö. Var skriver jag att min dotter inte är funktionshindrad?
  • mammapuh
    Frantic skrev 2008-01-01 20:48:55 följande:
    Jag har ställt samma fråga angående blindhet. Det finns massor av glada, mysiga ungar som är blinda. Betyder det att det är ÖNSKVÄRT att ens unge skall bli blind?Jag frågade även om man kränker alla blinda barn och deras mammor om man mot förmodan hoppades på att få ett seende barn.Ingen svarade.
    Vem önskar sig funktionshindrade barn? Det är väl knappast samma sak att ta livet av sitt funktionshindrade barn i magen eller att inte önska sig ett funktionshindrat barn. De allra flesta som har sunt förnuft skulle inte önska sig ett funktionshindrat barn MEN de skulle inte heller ta livet av barnet i magen för det utan skulle älska barnet för just den individ det är!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!