Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

Cakar skrev 2008-01-03 02:01:51 följande:
    Förstår inte varför denna tråd blivit en krigszoon mellan föräldrar till barn med DS och tvillingföräldrar?Ts var väl egentligen upprörd över att det är sån "häxjakt" mot gravida som väntar smått med DS...Att det är för mycket, (som jag kallar det) design på barn idag. jag menar att man tar bort de som inte passar en viss mall?jag tror jag läger mig nu för denna tråd som KUNDE blivit en intressant nattdiskussion, har istället blivit ett sömnpiller fullt med sandlåde-lek.. Kastar du på mig kastar jag på dig...Sov gott alla mammor och pappor. oavsett vem ni är mamma eller pappa till.era barn är era och ni skulle älskat dem även om de inte är som dom är.
    Fast det där med tvillingarna var ju inte på blodigt allvar!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    Cakar skrev 2008-01-03 02:04:50 följande:
    mammapuhVilken underbar bild på dottern.När man ser sånna friska glada ungar är man tacksam att man är född på 1970 talet innan fosterdiagnostiken.Och att man inte var blind
    *S* Tur man var en relativt ung mamma också för med den kunskap jag hade om Downs syndrom när jag blev mamma till Emma så vet jag inte vad jag hade gjort. Risken finns ju att denna underbara varelse inte hade funnits och spritt sin glädje runt sig! Fast de flesta som känner mig och min sambo har sagt att hade någon valt att behålla ett barn med Downs så hade det varit vi. Men jag är inte säker. OM jag däremot hade vetat då vad jag vet idag om Downs syndrom och då tänker jag inte bara på hur min dotter är osv utan med tanke på den kunskap jag har idag hade jag med största säkerhet inte tvivlat om vilket val jag hade gjort, givetvis behållt barnet!
  • mammapuh
    Frantic skrev 2008-01-03 08:35:21 följande:
    Men du menar ju att DS inte medför några mindre önskvärda egenskaper som kan peka ut dem i förhållande till resten av befolkningen utan DS. De har ju bara en extra "mys-kromosom" Så hur fungerar den liknelsen?
    Jag har aldrig kallat den extra kromosomen för mys-kromosom så var har du fått det från? Det är väl med allt annat en massa påhitt för att skapa rabalder!
  • mammapuh
    MILF skrev 2008-01-03 08:41:12 följande:
    Som sagt, NEJ jag skulle inte bry mig.
    Så bra att du inte skulle bry dig. Då skulle jag kunna säga vad jag vill om din son utan att du bryr dig och det är ju bra för jag vill inte göra folk ledsna men jag skulle ändå inte uttala mig hur som helst och absolut inte till folk som jag vet skulle bry sig. Varför medvetet fortsätta hävda något som gör folk ledsna?
  • mammapuh
    Myrtille skrev 2008-01-03 08:55:02 följande:
    Det är _du_ som gör en individfråga av saken. Jag säger att enligt majoriteten av de som sysslar med medicin i världen är Downs syndrom en genetisk sjukdom. Du hojtar "Min dotter, min dotter!" och gör ett personligt påhopp av varje uttalande.Jag är, som jag har klargjort, inte intresserad av att kriga om din dotter, fastän du ivrar.Nu säger du att jag är sjuk. I egenskap av vad, undrar jag?Universitetsutbildad?Läkare?Skrivkunnig?Läskunnig?Diskuterande?Vilken del av mig är det du tolkar som sjukdom?För det kan väl aldrig vara så att drottningen av inläggsanmälningar ger sig på en liten "onödig provokation" eller "personangrepp"? Nej, så kan det förstås inte vara...
    Vem har inte någon genetisk skada/sjukdom? Alla har vi antagligen någon form av genetisk skada även om den kanske inte är synbar. Där av borde du liksom alla andra vara sjuka!
  • mammapuh

Förstår inte varför det är löjligt att jag lägger ut en bild på min dotter. Hur många föräldrar på FL har inte lagt ut bilder på sina barn? Men nej min dotter ska väl inte få synas hon är ju deffekt i andras ögon, sjuk! Något man önskar bort! Att hon sen är förbaskat söt gör ju att folk blir upprörda för valet kan kännas svårare att hålla fast vid då! Och alla är inte som Emma hon är liksom ett undantag eller vad de påstår! MEN alla barn med ds borde ha samma rättighet till livet. Alla med ds är inte lika söta som min dotter, alla barn utan ds är inte heller lika söta (Några med ds är sötare andra utan ds är också sötare medans några är mindre söta men fula barn finns inte!) MEN alla barn borde ha samma värde för de är precis lika värdefulla allihopa!

• mammapuh
    Struliga Jag skrev 2008-01-03 12:13:54 följande:
    Om man lägger ut bilder på sina barn i tävlingar eller titta på min söta unge eller någonting liknande har jag inga problem med det.Men när en förälder lägger ut bilder på sitt barn i en tråd som behandlar DS och människors syn på defekten bara för att på något sätt försöka vinna poäng, då är det fel.DÅ använder hon sin dotter som ett slagträ.
    För min egen del så använder jag inte min dotter som något slagträ men visst får du tycka så! Däremot tycker jag det är hemskt att lägga ut sina barn på nätet i tävlingar osv....... Att tävla med sina barn är ju fruktansvärt!
  • mammapuh
    Sarah84 skrev 2008-01-03 12:19:17 följande:
    Men alla tycker inte likadant, bara för att någon skulle välja abort om de visste att fostret hade ds så betyder vl inte de att de tycker din dotter e ful? Förstår lixom inte. Du får nog varsegod att acceptera att alla tycker olika, de ena utesluter inte de andra..
    Nej, det är sant! Jag har inga större problem med att folk väljer att göra abort för de vet inte vad jag som mamma till ett ds-barn vet och kanske hade jag gjort samma val eftersom jag också trodde mig veta en massa om downs syndrom och hur det var att ha ett sånt barn men det visade sig ju att jag inte alls visste *S*! Vad jag inte hade gjort är att skriva i trådar på internet en massa osanningar och tro att jag vet mer än vad de som faktiskt har barn med ds gör och hävda min rätt att få tycka. Det har skrivits att barn med ds är fula och skrämmande och hemska och apor och att deras mammor är själviska idioter som bara tänker på sig själv som föder fram ett sånt barn. Det var inte i denna tråden men i många andra trådar har sånt skrivits. Det är att gå för långt.
  • mammapuh
    Struliga Jag skrev 2008-01-03 12:25:35 följande:
    Så du anser att det är värt risken att någon tar bilden på ditt barn och använder som material vid hånande av barn och vuxna med DS bara för att du ska få, ja vad är det egentligen du gör?Om någon sa att de absolut aldrig skulle vilja ha ett rödhårigt barn, att det är hemskt och usch och tvi, skulle jag aldrig få för mig att lägga in en bild på mitt barn, helt öppet för kritik.Varför utsätta sitt barn, som man älskar, för det?
    Om de vill håna mitt barn så varsågoda det är inte jag som gör fel om någon annan kränker mitt barn. Hon finns och hon har rätt att synas! Och alla som skriver deras barn är så söta och skickar med kort då? Vad säger du om dem?
  • mammapuh
    Struliga Jag skrev 2008-01-03 12:25:35 följande:
    Så du anser att det är värt risken att någon tar bilden på ditt barn och använder som material vid hånande av barn och vuxna med DS bara för att du ska få, ja vad är det egentligen du gör?Om någon sa att de absolut aldrig skulle vilja ha ett rödhårigt barn, att det är hemskt och usch och tvi, skulle jag aldrig få för mig att lägga in en bild på mitt barn, helt öppet för kritik.Varför utsätta sitt barn, som man älskar, för det?
    Men de som skriver här har ju berättat att det inte är MITT barn de menar när de säger de ska göra abort! Så då borde det vara helt okej att jag visar en bild på min dotter!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!