Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Nu får det vara nog!!!

Frantic skrev 2008-01-01 12:07:42 följande:
    Var har jag skrivit "hur hemskt det är"? Mig veterligen har jag poängterat att DS medför krångel både kroppsligen och förståndsmässigt, något som alla ni DS-mammor vet. Att ni har fina ungar värda kärlek och respekt är det däremot ingen som ifrågasatt. Om du själv känner att hemskt är det ord du vill använda för att beskriva ett liv med DS så gör för all del det, men skyll det inte på mig.anne h skrev 2007-12-31 17:54:45 följande:
    Nej, jag känner inte att det är det ordet jag vill använda, men när man stup i kvarten får höra/läsa här på FL om alla hemskheter, alla saker som KAN drabba en om man har DS, att man förmodligen inte kommer kunna ha eget boende, att man inte klarar av skolan utan stöd (vem bryr sig?? det är det många nDS som inte gör) så är det inte konstigt om andra känner att det måste vara jättehemskt..

Jag däremot vet hur det är att ha barn med DS, jag har över 8 års erfarenhet på första parkett av det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-31 16:15:58 följande:
    Att man inte själv vill ha ett DS barn innebär väl inte att man tycker illa om de som finns
    Det får vi verkligen hoppas!
    Men jag vet dock att det faktiskt finns de som har annan åsikt i den frågan.. tyvärr..
  • anne h
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:23:18 följande:
    Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte. Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.
    Inte många barn skulle fixa att leva ensamma på en öde ö, DS eller nDS.
  • anne h

En del ser glaset som halvtomt, andra som halvfullt.
    Så enkelt är det.

Vill ni se problemen, eller vill ni se lösningarna? Man mår ganska bra när man lär sig att se lösningarna, i stället för att bara uppleva att livet är fullt med problem, oavsett om det gäller DS, arbete, pengar, livspartner, eller vad ni nu vill.

• anne h
    MILF skrev 2008-01-01 18:00:00 följande:
    anne h: du har en bra poäng där om att se positivt på livet, något jag försöker göra. Jag kan dock inte se mig som en DS-mamma (okej att skriva så?), men det kan ju vara för att jag inte vet hur det skulle kännas. På samma sätt som jag inte kan förstå helt ut hur det skulle vara att vara t ex rik som ett troll, känd eller döende.
    Helt ok att skriva/säga så, eftersom du inte har någon erfarenhet av det så vet du som sagt inget om det, tror inte någon som ens jobbat med dessa barn vet hur det är att vara förälder till dem innan man själv får den erfarenheten.
  • anne h
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 21:54:02 följande:
    Lider ett foster av att bli abborterat?
    Lider ett barn av att leva med DS?
    Ja, jag tror att ett foster som blir aborterat lider.

Nej, ett barn lider inte av att leva med DS, den extra kromosomen gör inte ont.
  • anne h
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:39:22 följande:
    anne h skrev 2008-01-01 23:13:43 följande: Nej, men livslängden hos personer med DS blir kortare, löper mycket större risk att drabbas av Alzheimers sjukdom, är mer infektionskänslig på grund av att sköldkörteln hos personer med DS är mindre än hos människor utan DS. Nära en fjärdedel av alla personer med DS har hög infektionskänslighet vilket lägger grund för återkommande lunginflammationer och även öroninflammation (i det sistnämnda är de trånga örongångarna en bidragande faktor)Personer med DS får ofta en slags försenad överkänslighet i huden som kan ge eksem.För att inte tala om de sociala svårigheter en person med DS utsätts för. Man saknar mer eller mindre förutsättningar till ett normalt liv med samlevnad och barn.Detta är inget liv jag önskar någon. Men får man ett barn med DS så får man, men kan man undvika det tycker jag att man borde göra det.Men nej, ett foster lider inte av att aborteras. Fostret är inte medveten om det som sker iallafall. Hade jag fått ett barn med DS hade jag älskat det på precis samma sätt som jag älskar mitt barn utan DS.Men hade jag fått veta i tidig graviditet att mitt barn hade en kromosomrubbning hade jag gjort abort och hoppats på att barnet i nästa graviditet blir friskt.
    Angående livslängden så vet man faktiskt inte numer hur lång den är för personer med DS.
    Är man mer infektionskänslig pga att sköldkörteln är mindre?? *hmmm* den hade jag aldrig hört, faktiskt.

sedan var det om man lider av DS som efterfrågades, det svarade jag på.
  • anne h
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:39:22 följande:
    Men nej, ett foster lider inte av att aborteras. Fostret är inte medveten om det som sker iallafall.
    Hur vet man det? Ett foster -inte i alltför tidig vecka- känner smärta, så nog tror jag att det lider vid en abort...
  • anne h
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:48:54 följande:
    anne h skrev 2008-01-01 23:46:28 följande: Hur mycket minns du ifrån din egen tid som foster?
    vad i hela friden har det med detta att göra?
  • anne h
    tokfisan skrev 2008-01-01 23:51:01 följande:
    min åsikt är att jag absolut inte vill ha ett barn med DS,DET STÅR JAG FÖR och hoppas att jag inte får det.....
    Gör MKP eller FVP, så vet du med säkerhet.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!