Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Nu får det vara nog!!!

Myrtille skrev 2008-01-07 19:57:05 följande:
    Nej.anne h skrev 2008-01-07 19:03:18 följande:
    eh.. Nej??
    Det trodde jag naturligtvis att du visste, så läkare du är..!?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    MILF skrev 2008-01-07 21:27:12 följande:
    Så för att ni har olika uppfattningar av vad ett ord har för mening så är Myrtille inte läkare?Nu hänger jag inte med...Är inte det här en petitess?anne
    Var i hela friden har jag sagt hon inte är läkare?
  • anne h
    Femme fatale skrev 2008-02-01 11:21:46 följande:
    Skulle fosterdiagnostik vara häxjakt? Vår fantastiska medicinska utveckling har lett oss fram till möjligheten att diagnostisera olika slags åkommor på foster - det ska vi enbart vara tacksamma för. På så sätt slipper man mycket lidande, och stora omkostnader för specialvård.Ska vi gå bakåt i utvecklingen tycker du ts? Det låter inte vidare genomtänkt. Man kan inte ta allting personligt - att det finns fosterdiagnostik för att screena exempelvis ds-foster, och att de flesta aborterar dessa foster är inget som har med dig eller DITT barn att göra. Du måste lära dig att skilja på saker och ting.Att det finns en MÖJLIGHET att screena ds-foster innebär inte att man MÅSTE vare sig screena eller abortera om fostret visar sig ha ds, att sjukvården med tvång och våld då låser fast den blivande mamman och utför en abort på henne... Det innebär bara att möjligheten för screening och abort finns där för dom som vill.Alla gör som dom själva vill, vem är du att bestämma över andra kvinnor TS?
    Var skriver TS att hon vill bestämma över andra kvinnor?
    Varför inte svara på de frågor som TS ställer?

Dessutom låg denna tråd under barn/funktionshinder när TS skrev den.. Kanske något att ta i beaktande när man läser den.

• anne h
    Femme fatale skrev 2008-02-01 11:21:46 följande:
    Skulle fosterdiagnostik vara häxjakt?
    Ja, det har blivit en häxjakt.. på foster med DS som oftast har mkt gott liv om de bara får födas.
    Att det sedan finns så otroligt mkt annat man kan se på fosterdiagnostik säger jag inget om, eftersom denna TS är om just DS.
  • anne h
    norpnäsan skrev 2008-03-05 21:05:51 följande:
    Jag har själv "tagit bort" ett barn i 16 veckan som hade DS. Det är väl inte sa mycket häxjakt utan mer en möjlighet att hindra lidande. SJâlvklart älskar man sitt DS barn lika mycket som sitt "vanliga "barn, men det är att ljuga att säga att man inte utsätter sig själv och sin familj för lidande i och med att man sätter ett kromosomskadat barn till vârlden.
    jag har då aldrig märkt jag blivit utsatt för något "lidande" pga att jag har ett barn med DS!
    Fördomar! *arg*
    norpnäsan skrev 2008-03-05 21:08:34 följande:
    TS, det är väl bra om det inte finns barn med DS? Skulle inte du, med handen pa hjärtat, vilja ha ett barn med normal kromosomuppsättning?

Jag tycker själv att det är en sadant jäkla tabu att erkânna att man har aborterat ett kromosomskadat foster. det är synd för det är fantastiskt att dagens vetenskap kan hjälpa framtida föräldrar.
    Jag är inte TS, men även jag har barn med DS.. och jag har barn med sk "normal kromosomuppsättning". Nej, jag skulle aldrig byta ut mitt charmtroll mot dem, alla är de lika mkt värda!
  • anne h
    smoothiz skrev 2008-03-05 21:48:43 följande:
    TS och n i andra som e emot abort av foster med DS: hade ni tagit abort vid t.ex ryggmærgsbråck? då e det størst sannolikhet att barnet får motoriska problem.. e det okej att abortera vissa foster medans andra inte, beroende på vad som e felet. (om vi nu førutsætter att fostret har fel men kan øverleva)...hade ni fosterdiagnostik, alltså visste ni att era barn sku fødas med DS? om inte, helt ærligt, hade ni behållt barnet isåfall? bara nyfikna frågor.. sjælv tror jag inte jag sku klara av en abort om fostret hade DS men klandrar inte dom som kænner att dom inte klarar av.. och jag tycker fosterdiagnostik e en fantastisk utveckling. vet ni, alla kanske inte klarar av att ha ett barn med DS eller andra funktionshinder..då e det mer fel att føda barnet æn att ta abort tycker jag...
    Jag blev erbjuden FVP fast jag "bara" var 33 år.. men tackade nej pga att jag itne skulle göra abort iaf.

Däremot säger jag inget om att andra gör abort, det är deras liv. Vad jag vänder mig emot är alla fördomar som de kastar ur sig, förmodligen för att rättfärdiga det de gör.. eller?
  • anne h
    smoothiz skrev 2008-03-05 22:20:30 följande:
    hmmm...jag vet inte..før en del kanske. sjælv sku jag inte gøra abort vid DS (tror jag iallafall, men vet ju aldrig eftersom jag aldrig varit i den situationen..).

men jag undrar liksom vart går grænsen før nær en abort kænns okej på ett foster med funktionshinder? (førutsatt att det kan øverleva...)
    Min åsikt:  när det inte är selektiv abort. -men då vet man förmodligen inte heller före att det har något funktionshinder..

för egen del skulle jag aldrig göra abort så länge jag vet att barnet har en chans att klara sig.
  • anne h
    norpnäsan skrev 2008-03-05 23:31:34 följande:
    Mammapuh: Jag har inget sagt om ditt barn. Du har haft tur som har fatt ett DS barn med en lindrig störning. Jag ville inte ta den risken. 60% föds med hjärtfel och DS kan vara bra mycket jobbigare än din dotter har. Jag är glad för din skull att det gar sa bra för henne. Hon är föresten jâttesöt!(kikade in hos dig)
    har MammaPuh haft "tur"? Vad säger du då om mig då jag har ett barn med DS som förmodligen har en måttlig utv st?? "Du har haft otur"?

*undrar...*
  • anne h

kopierar in mitt eget inlägg från annan tråd, tycker det passar så bra även här hos er.

"nej, JAG har inga fördomar mot personer med DS, men ANDRA har det"...
    Tänk så ofta man får läsa det här på FL.. tänk så få det är som verkligen har fördomar, men som ändå är sååå angelägna om att skriva oss på näsan om vad våra barn kan och inte kan. Tänk vad bra våra barn skulle ha det ifall de inte hade haft DS, tänk så bra de skulle ha det ifall andra -inte den som skriver det, självklart inte!- dömde personen efter vem denne är, inte efter deras syndrom...

Men ni som tycker det är helt ok att abortera barn med DS bara för att de inte är som alla andra i samhället, för att de KANSKE får större funktionshinder, det är självklart inte NI som har fördomar, det är alla andra, men absolut inte ni!!
    -eller hur det nu var....

• anne h
    norpnäsan skrev 2008-03-06 16:45:51 följande:
    Anne H: Ja man kan väl säga att Mammaphu har haft tur att fa en flicka med en sa mild grad av störning. Vad är det för konstigt med det?
    Jag anser att hon haft tur som fått ett vackert barn att älska villkorslöst, precis som jag.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!