Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

Maggis skrev 2008-01-05 18:18:28 följande:
    Du och jag har redan diskuterat var jag står i frågan för ganska länge sedan.Men oavsett var jag står så är det mig fullkomligt främmande att skratta åt eller håna någon som av någon anledning mår dåligt och är ledsen. Eller som är avvikande från "normen", vad nu det innebär. Således skulle jag aldrig ömka eller göra mig lustig över en ds-mamma. Jag skulle aldrig skratta åt bilder på ds-barn eller åt att någon förlorar sin bebis i magen. Vad är poängen med det? Ändå skrev du till mig som om jag personligen är ansvarig för allt skit som någon någonsin sagt till dig och dina vänner och det gör mig arg.Det spelar ingen som helst roll vad jag har för ståndpunkt så länge jag respekterar andras åsikter och andras val. Och då vill jag gärna ha lite av den respekten tillbaka och inte bli tilltalad som om jag tillhör jordens avskum. Du och andra mammor i din situation är inte de enda som vet hur det är att mötas av motgångar och fördomar. Eller som kan hysa medkänsla och empati för andra. Det vill jag att du ska ha fullkomligt klart för dig.
    Jag minns tyvärr inte att vi har diskuterat detta! Givetvis får du ha din åsikt och jag har inga som helst problem med att andra gör andra val än jag skulle göra. Det är upp till var och en MEN många i dessa trådar sitter och skrattar åt oss ds-mammor och hånar oss för allt vi skriver så man förväntar sig inte annat!  Jag kan inte minnas att du skrivit något dumt här och mitt inlägg till dig var antagligen för hårt! Givetvis ska man ha respekt tillbaka om man själv visar respekt
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    Andrea skrev 2008-01-05 21:42:04 följande:
    Min barnmorska informerade att NUPP/CUB i kombination i stort sett är 99% säkert. Finns säkert vissa barn som föds sjuka ändå men det är väl en risk man får ta. Jag kan ju dö av att gå över gatan också.Förstår faktiskt inte riktigt ditt inlägg? Jag hade älskat mitt barn oavsett DS. Givetvis.Men om jag hade kunnat förhindra det hade jag såklart gjort det. För det finns väl ingen mamma som önskar ett barn som är sjukt?
    Men se på ditt barn och tänk dig henne med Downs syndrom. Hennes mjuka härliga varma lilla bebiskropp, hennes leenden, hennes mjuka fjuniga lilla hår på huvudet osv.......Allt det skulle hon varit även om hon hade Downs syndrom!

Att inte ÖNSKA sig ett barn med funktionshinder är ju en helt annan sak. Jag önskade mig faktiskt inte en son sista gången men jag är oerhört glad och tacksam för honom ändå! Att önska är en sak att ta emot och älska just det barn man får är en annan! Själv hoppas jag inte att folk går runt och önskar sig barn med funktionshinder för nog är livet enklast med barn utan funktionshinder (för det mesta i alla fall) Men för den sakens skull finns det massor med glädje och kärlek osv även med ett funktionshindrat barn!
  • mammapuh

Ni som är för dessa tester av foster/barn med ds så man kan sålla bort dem. Vad tycker ni man ska erbjuda för hjälp till de barn som redan finns? Är den tillräcklig idag tycker ni eller ska man utforma den bättre? Ni skriver enbart hur jobbigt det måste vara och hur svårt det kommer att bli för oss föräldrar med såna barn i framtiden. Vi blir utslitna osv...... Önskar nästan ni vore politiker ni som ser ett sånt stort behov av stöd för dessa barnen så slapp vi föräldrar kämpa för våra rättigheter!

Det som oroar mig mest med dessa aborter är ju att min dotter inte kommer att få den hjälp hon behöver när det föds allt färre barn. Hennes liv känns inte lika värdefullt och är man färre så hörs man också sämre när man behöver göra sin röst hörd om olika sorters stöd och hjälp! Min dotter utvecklas nog något bättre än genomsnittet för barn med ds MEN det är merjobb det har jag aldrig förnejkat MEN det är det värt!

Själv funderar jag mellan varven massor på framtiden och visst oroar jag mig för hur det ska bli MEN man kan inte gå och oroa sig jämnt man måste passa på att leva också. Vem vet framtiden kanske aldrig ens kommer, jorden kanske går under! Vilket jag givetvis inte hoppas på *S*

Men om alla ni som är för tester och abort och utgallring också kom med lite bra lösningar på hur man kan göra för att förbättra livet för de som faktiskt lever skulle jag nog också haft större förståelse för era val! Men det känns som det kommer bli, skyll dig själv för att du inte gjorde något test och klara dig själv!

• mammapuh
    Ja men ni har kanske fått mig till att tro att mitt liv framöver kommer bli fullständigt misserabelt. Bara eländes elände! Jag har nog bara trott att livet kan vara fullständigt underbart även om man har ett barn med Downs syndrom för det har det varit för det mesta i alla fall fram tills nu. Lika bra jag ringer kommunen på måndag och begär all hjälp vi kan få. Personlig assistent tycks ungen behöva, bra då kan jag vara hemma med henne och hennes syskon och samtidigt få lön för arbetet jag gör! Se det finns något positvit med allt bara man vill se det!
  • mammapuh

Lämnar tråden nu, har hittat en betydligt bättre tråd att skriva och läsa i! En tråd där människor är positiva och fulla av hopp istället för att ha en negativ och tråkig syn på livet!

Lycka till med era tester och antagligen lär ni ändå aldrig ställas inför det faktum att avbryta en graviditet!

• mammapuh
    Fam Edbom skrev 2008-01-31 22:54:53 följande:
    BAra läst TS.För min del handlar det inte om att det är fel på barnet. Barn med DS är helt underbara.Men jag skulle inte klara av det, så felet ligger hos mig.. Inte stolt över det men så är det tyvärr!
    Skönt med folk som är så ärliga *S*
  • mammapuh
    norpnäsan skrev 2008-03-05 21:05:51 följande:
    Jag har själv "tagit bort" ett barn i 16 veckan som hade DS. Det är väl inte sa mycket häxjakt utan mer en möjlighet att hindra lidande. SJâlvklart älskar man sitt DS barn lika mycket som sitt "vanliga "barn, men det är att ljuga att säga att man inte utsätter sig själv och sin familj för lidande i och med att man sätter ett kromosomskadat barn till vârlden.
    Tycker du gjorde ett mycket bra val! Själv har jag en dotter som har Downs syndrom och vare sig hon eller någon annan i vår familj lider av det!
  • mammapuh
    smoothiz skrev 2008-03-05 22:17:58 följande:
    ja det va ju jævligt vettigt...hoppas du att deras barn får grava funktionshinder och inte kan leva ett fullgott liv.. va fan det værsta jag hørt!
    Oavsett så lär det födas barn med grava funktionshinder så då borde dessa barn komma till de som är mest inskränkta i sitt tänkande. Är helt säker på att de hade omvärderat livet illa kvickt i alla fall! MEN givetvis önskar jag inte att barn ska behöva födas sjuka eller handikappade MEN alla barn ska vara välkomna och älskade för just den de är!
  • mammapuh
    fru vanheden skrev 2008-03-05 22:20:34 följande:
    De som väljer att döda sina barn enbart för att de inte passar in i föräldrarnas ram har självklart rätt till det...Precis som att jag har rätt till mina åsikter om vad jag tycker om det...Tycker att det är äckligt och jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt..Jag tycker inte att man borde skaffa barn överhuvudtaget om man inte kan älska alla sina barn lika mycket och ta hand om de hur de än föds..Ett barn som skulle lida väldigt på grund av svåra livslånga smärtor kan jag förstå, men man lider inte av ds.Tänk om mina barn skulle veta att jag skulle genom en sen abort dödat dem om de inte var diagnosfriaNej, fy fan tycker jag....men det är jag det.
    Ja, varför kan människor inte älska sina barn för de de är istället för att ha en massa krav på dem? Hemskt att vissa människor inte kan älska sin egen avkomma för just den unika person han/hon är! Att ens barn måste vara på ett visst sätt för att förtjänas att älskas låter hemskt i mina öron!
  • mammapuh
    Älskarminabarn skrev 2008-03-05 22:33:05 följande:
    Jag kan förstå att man väljer att göra abort. Ta till exempel familjen som redan har två barn och väntar det tredje. De två första är bara 3 och 1 år. Jag tror att dessa två barn skulle få stå tillbaka en hel massa och inte få alla den uppmärksamhet som dom behöver. Det kan ju vara av hänsyn till andra än sig själva (föräldrarna) som man väljer att göra abort.
    Jo, jag kan också förstå att man gör ett sånt val!

Men att häva ur sig att det skulle vara det enda rätta för att barnet skulle lida är ju rent nonsens!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!