Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

MILF skrev 2008-01-03 00:43:47 följande:
    Inte tusan blir jag ledsen och kränkt då någon tar bort ett barn som inte har DS -trots att det är ett sådant barn som jag har! Då hade jag blivit kränkt flera gånger/dag.Tar någon bort en pojke utan DS så blir jag inte kränkt -det är ju inte mitt barn som tas bort.
    Nej men om din son hade några egenskaper som inte så många i vårt samhälle har. Låt säga han hade fula utstående öron. Och jag sa att jag ville ta bort ett sånt barn för det skulle nog ändå bli retat och göra operationer och så kan ju vara riskabelt och dessutom göra ont då vore det bättre jag gjorde abort för det skulle ju inte barnet med de utåtstående öronen lida av ändå. Tror du inte då att du hade känt dig en smula sorgsen för antagligen hade du tyckt att din son med de där utåtstående öronen var den finaste pojken i hela världen och varför kan inte andra se honom så som du gör. Som den fantastiska individen som du fött?
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:10:37 följande:
    Bara för att man har ett barn med DS har man inte automatiskt rättighet att besluta åt andra. Man har inte rätt att anklaga andra med att man känner sig kränkt bara för att de gör ett val som känns bäst för dem.
    Men det är inte valet i sig som gör att man känner sig kränkt!
  • mammapuh
    Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:21:39 följande:
    Vad är det som gör att man känner sig kränkt, då?
    Att man skriver felaktigheter om Downs syndrom!
  • mammapuh
    anne h skrev 2008-01-03 01:22:55 följande:
    ok, dåså. Ingen beslutar åt andra. Då är det ju som det ska, då.
    Bra!
  • mammapuh
    Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:26:32 följande:
    761 har heavymetall2 skrivit.
    Där får jag nog hålla med bebbe2006
  • mammapuh
    mammapuh skrev 2008-01-03 01:30:00 följande:
    Såg att du har tvillingar det måste vara fruktansvärt och hemskt jobbigt och krävande och tungt. Du funderade inte på att göra en reduction eller vad det heter? kan man göra det i Sverige? OT
    Tycker du som tvillingmamma om att höra såna här kommentarer? Jag träffade en tvillingmamma på öppna förskolan när min dotter var liten och jag råkade säga oj tvillingar hur orkar man med två så små på samma gång. Hon blev riktigt sur på mig och sa att hon blev så trött på att få höra hur jobbigt det var, visst var det jobbigt men det var också fruktansvärt underbart med tvillingar och hon var verkligen glad över att ha fått dem. Jag sa förlåt och jag förstod henne verkligen för hur många gånger har man inte själv fått höra hur jobbigt det måste vara med att ha ett barn med DS!

Folk tror de vet så mycket också vet de egentligen ett dugg om hur det är!

Själv hade jag blivit väldigt glad om jag fått tvillingar tycker det verkar jobbigt men samtidigt fruktansvärt häftigt!
  • mammapuh
    Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:38:25 följande:
    Ha ha! Du ska veta att folk (främst damer 50+)kommer fram på stan till oss tvillingmammor och säger saker i stil med "men oj vad du måste ha mycket att göra!" Och många kommer fram för att uttrycka sitt medlidande. Fråga vilken tvillingmorsa somhelst, så kan hon intyga det.Det är irriterande när folk gör det, och då säger vi tvilingmammor "inte fan går folk på stan fram till dem som har DS barn och uttrycker en massa dravel! varför måste de antasta oss tvillingmorsor?"Men eftersom du frågar, nej jag funderade aldrig på en reduction. Det var mina första barn och jag hade "bett till Gud" om att få tvillingar. En flicka och en pojke. Och det var precis vad jag fick. Vi ville ha två barn, men jag har alltid sagt att jag bara vill vara gravid och mammaledig en gång, så det skulle bara bli ett. Så blev det två.Dock vet jag andra som blir förtvivlade när de får veta att de väntar tvillingar.
    Du skriver att folk inte säger såna saker till dem som har barn med ds, det är bara som du tror. Finns folk som säger att barn med ds är fula och ser ut som apor och att de är skrämmande och hemska osv hade de hållt sig till att vi har mycket att göra så okej *S*

Ja, en pojke och en flicka måste vara perfekt fast hade jag fått tvillingar hade jag nog helst haft två av samma kön. Men man får liksom ta vad man får och vara glad för det och får man det man önskade så är man glad och får man det andra är man lika glad!
  • mammapuh
    thj skrev 2008-01-03 01:47:34 följande:
    Oh så underbart söt
    Tack, hon är så mycket mer än söt hon är väldigt omtänksam och snäll med *S*
  • mammapuh
    Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:48:29 följande:
    Fast jag hoppas att folk inte kommer fram till dig på stan och säger så iallafall. Jag skulle bli väldigt farlig om någon gjorde så mot mig, kan jag säga.Jättesöt dotter du har, förresten.
    Nej, det har inte hänt mig på stan faktiskt men jag vet andra som råkat ut för såna saker och det är fruktansvärt!
  • mammapuh
    thj skrev 2008-01-03 01:58:10 följande:
    Det kan man nästan se på bildenMin Emma eller inte bara min,min kusins Emma har också DS och har också en stor glöd att hjälpa mig med mina småbusar..Hur gammal är Emma?
    Emma blev 8 år i oktober och hon utvecklas jättebra men visst får vi lägga ner mer tid med henne för att hon ska utvecklas så optimalt som möjligt än vi får göra med hennes bröder. Men all glädje hon sprider runt sig väger upp allt som kan upplevas som jobbigt. Jag tror till och med att jag är en lyckligare människa sen jag blev mamma till mitt ds-barn för man får helt nya perspektiv på livet. En mamma sa en gång när Emma var på kalas att man får vara glad så länge barnet är friskt och inte sjukt eller handikappat då tittade jag på henne och sa, ja och skulle barnet vara handikappat eller sjukt så är man tacksam för att det lever! Det var ju så att vi hade olika erfarenhet av det här att få barn och därför också olika sätt att se på det hela.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!