• micorazón

Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!

Jaha tjejer, nu var det dags för en ny tråd IGEN Nu ser vi till att slå rekordet med denna!!

Jag ändrade titeln så att den passar oss alla hahahaha Så nu känner sig väl ingen utanför???????

Kram på er, ni är för underbara! Vad skulle man göra utan denna tråden i forumet? Jobba kanske? Eller hur Jeta?

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:28:38:
    Tråd nr 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19351269.html

Tråd nr 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m22076767.htmlBesim per gjithmonë - 2007.02.22

recepttråd 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m21516317.html

recepttråd 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m24690002.html

LÄNK TILL LISTAN FÖR OSS SOM ÄR AKTIVA I TRÅDEN

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m23703062.html

LISTTRÅD nr 2

Alla nya skriv in er om ni inte redan har gjort det!

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26820088.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:30:52:
    Recepttråd 3

www.familjeliv.se/Forum-5-72/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:32:49:
    Tråd nr 3

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m24867770.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-14 17:13:59:
    recepttråd 3 - NU FUNGERAR DEN

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27857440.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-19 18:42
    TILL REDAKTIONEN PÅ FL:

Här komemr vår lilla ordlista Vill ni kolla upp alla hemska ord vi säger TILL VARANDRA härinne så har ni en länk här

lexin2.nada.kth.se/

Så nu kör vi:

naten e mirë - godnatt
    miredita - goddag
    diten e mirë - hejdå
    tung - hejdå (eller tungjatjeta omman är bonde haha)
    mut - dåligt
    qifsha - fan

sen har vi lite olika maträtter ,men SVerige har inte översatt dem så det får ni faktiskt tåla

Återkommer säkert me fler ord!
  • Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!
  • funbun
    alisandra skrev 2008-01-05 15:23:49 följande:
    Jag tror att det är lika vanligt idag här i Sverige att kvinnor blir misshandlade men det tystas ner för ingen tror det om våra svenska män. Men det är skitsnack! För dom är INGET bättre än någon annan på denna jord.Sånt där finns ialla kulturer mer eller mindre.Så där håller jag inte med dig.
    fast i vissa kulturer är det ju mer accepterat att slå sina fruar eller barn och där förekommer det ju mer

ex vi har ju lag mot barnaga här i sverige medans det i ex england är nästan obiligatoriskt i uppfostran. självklart förekommer det ju mer där
  • alisandra

Ja, det är klart. Men jag tror att det förekommer ruggigt mycket här endå.. Fast det inte är något man pratar om.

Ja, usch! Där är dom ju alldeles tokiga!

funbun skrev 2008-01-05 15:25:36 följande:
    fast i vissa kulturer är det ju mer accepterat att slå sina fruar eller barn och där förekommer det ju merex vi har ju lag mot barnaga här i sverige medans det i ex england är nästan obiligatoriskt i uppfostran. självklart förekommer det ju mer där
  • Moj Katile

Jaha apropå barnaga så har jag fått ett erbjudande av kommunen...

Att hålla en kurs på albanska för mödrana i hylte kommun o sveriges lagar, alternativa uppfostringsmetoder osv eftersom de här har jätte problem med albaner som misshandlar sina barn och anmäls av skolan.....

Men vet i hundan om JAG vill sätta mej på en sådan position med dessa hårdhudade albanska kvinnir som ALDRIG gör fel.... Ställa mej där å börja predika hur de ska ta hand om sina barn..... Det låter INTE lockande!!!
    *kluven*

**Adrian & Alisia-the reason for living!!**
  • zimona
    alisandra skrev 2008-01-05 15:23:49 följande:
    Jag tror att det är lika vanligt idag här i Sverige att kvinnor blir misshandlade men det tystas ner för ingen tror det om våra svenska män. Men det är skitsnack! För dom är INGET bättre än någon annan på denna jord.Sånt där finns ialla kulturer mer eller mindre.Så där håller jag inte med dig.
    Att det är vanligt i Sverige tror jag med, men att det inte är lika accepterat och förekommer i samma grad så som det är i en del andra kulturer känner jag mig ganska så säker på :)

Min man har en kompis som var tillsammans med en svensk kvinna i två år, hon hade blivit både fysiskt och psykiskt misshandlad av sin SVENSKE man under flera år, sen var hon tillsammans med denna utlänningen som behandlade henne väldigt bra, men nu när hon tillsammans med en finne, som misshandlar henne, den här mannen har dessutom tagit med henne till Finland, så hon har inte ens längre kontakt med sina barn..

Men våld som metod är vanligare i många andra länder precis som funbun sa. Det är ju accepterat som en metod i många länder. Både vad gäller barnuppfostran eller kvinnor. Det är tydligen vanligt att kvinnor slår sina män i en del länder också.

Kvinnojourer finns ju inte heller i samma utsräckning som i Sverige i de flesta länder, förmodligen för att utvecklingen inte har kommit dit, ÄN, och dessutom så anser många att vad som sker innom hemmets väggar bör stanna där.

Håller också med dig funbun i att det är en kulturell grej, och inte något som man kan skylla på religionen.

Jag tror att det i en del andra länder är ok enligt deras kultur att använda våld, men sen tar en del enskilda människor avståd från det ändå.
    Medans i Sverige så är det enligt våran kultur (nu för tiden) inte ok att använda våld, men ryr sig inte enskilda individer om det, tan misshandlar sina fruar ändå.

Frid, Malin.
  • alisandra

Haha, jag förstår dig. Men det skulle ju kanske behövas låter det som?

Trollmoren skrev 2008-01-05 15:39:13 följande:
    Jaha apropå barnaga så har jag fått ett erbjudande av kommunen... Att hålla en kurs på albanska för mödrana i hylte kommun o sveriges lagar, alternativa uppfostringsmetoder osv eftersom de här har jätte problem med albaner som misshandlar sina barn och anmäls av skolan..... Men vet i hundan om JAG vill sätta mej på en sådan position med dessa hårdhudade albanska kvinnir som ALDRIG gör fel.... Ställa mej där å börja predika hur de ska ta hand om sina barn..... Det låter INTE lockande!!!*kluven*
  • alisandra

Nej, det är klart. Jag jag håller med dig i det du skriver. Men jag menade bara att det förekommer fruktansvärt mycket av det här i Sverige endå trots all hjälp och alla lagar.
    Även fast det minskat en del också, säkert minskar VÄLDIGT mycket också.. Men kvinnomisshandel och sånt kommer nog tyvärr alltid att finnas.
    Även fast jag önskar att det inte skulle finnas!
    Men det är för dåliga straff för sånt..

Jag tror inte heller det har med religion att göra det har bara och göra med att man inte har något hjärta i kroppen.
    Och ingen respekt för andra människor heller.

Önskar det fanns fler kvinnor som vågade stå emot och säga ifrån.
    Vi måste faktiskt också våga ta lite plats!
    För vi är precis lika mycket värda som karlarna, om inte mer.
    Hahahaha!

zimona skrev 2008-01-05 15:45:34 följande:
    Att det är vanligt i Sverige tror jag med, men att det inte är lika accepterat och förekommer i samma grad så som det är i en del andra kulturer känner jag mig ganska så säker på :)Min man har en kompis som var tillsammans med en svensk kvinna i två år, hon hade blivit både fysiskt och psykiskt misshandlad av sin SVENSKE man under flera år, sen var hon tillsammans med denna utlänningen som behandlade henne väldigt bra, men nu när hon tillsammans med en finne, som misshandlar henne, den här mannen har dessutom tagit med henne till Finland, så hon har inte ens längre kontakt med sina barn..Men våld som metod är vanligare i många andra länder precis som funbun sa. Det är ju accepterat som en metod i många länder. Både vad gäller barnuppfostran eller kvinnor. Det är tydligen vanligt att kvinnor slår sina män i en del länder också.Kvinnojourer finns ju inte heller i samma utsräckning som i Sverige i de flesta länder, förmodligen för att utvecklingen inte har kommit dit, ÄN, och dessutom så anser många att vad som sker innom hemmets väggar bör stanna där.Håller också med dig funbun i att det är en kulturell grej, och inte något som man kan skylla på religionen. Jag tror att det i en del andra länder är ok enligt deras kultur att använda våld, men sen tar en del enskilda människor avståd från det ändå. Medans i Sverige så är det enligt våran kultur (nu för tiden) inte ok att använda våld, men ryr sig inte enskilda individer om det, tan misshandlar sina fruar ändå.Frid, Malin.
  • MmmJennie

Hej hej tjejer! Nu har ni skrivit himlans mkt igen ;)

Såg att en ny tjej hittat oss =) VÄLKOMMEN Tigergirl =) Hoppas du kommer trivas...

Ingen bebis ute än.. usch! har skita ont i brösten känns som mjölkstockning =( helt hårda o knöliga... aj aj aj ! Har ont i underlivet...mensvärks känsla.. hoppas det kommer igång snart =)

Micorazon: Ja han väger ju ca 3 kg redan nu.. hehe tänk om jag skulle gå på övertid .. shit! Men i min mans släkt är det tydligen vääldigt vanligt att dom får stoora bebisar.. typ 5 kg för pojkar o typ 4 kg för flickor...

Hoppas ni får en trevlig kväll...

• alisandra

Jag är så nyfiken hoppas bebis kommer snart!

I Bujars familj föds det mycket små bebisar och i min är
    det lite mitt imellan, jag vägde prick 3kg.

Jag har precis vågat mig ut och provköra våran nya Rover 75 och guuuud viken bil, älskar den redan.
    Vi tog helföräkring på den, svin dyr.. Men vadfan Aktsam ville inte ens försäkra den, haha.
    Aja, nu har vi löst det problemet iallafall med bilen.. Skönt!
    Vart lite paff att bilfirman tog emot våran bertone edition mot denna. :O Och la pengar imellan det brukar ju dom inte vilja göra, men vi är nöjda med affären iallafall.

Vad ska ni tjejer göra ikväll?

MmmJennie skrev 2008-01-05 17:08:37 följande:
    Hej hej tjejer! Nu har ni skrivit himlans mkt igen ;)Såg att en ny tjej hittat oss =) VÄLKOMMEN Tigergirl =) Hoppas du kommer trivas...Ingen bebis ute än.. usch! har skita ont i brösten känns som mjölkstockning =( helt hårda o knöliga... aj aj aj ! Har ont i underlivet...mensvärks känsla.. hoppas det kommer igång snart =) Micorazon: Ja han väger ju ca 3 kg redan nu.. hehe tänk om jag skulle gå på övertid .. shit! Men i min mans släkt är det tydligen vääldigt vanligt att dom får stoora bebisar.. typ 5 kg för pojkar o typ 4 kg för flickor... Hoppas ni får en trevlig kväll...
  • Albu

hello tjejer!

Själv sov jag typ till halv tolv idag, sen drog vi iväg och handla mat. Köpte mig även en fick jacka pa rea

Jag sitter här hemma själv, gör inget, mannen jobbar..har trakigt...

Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!