• N1klas

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Ja, vad man kör för bil betyder mer för vissa än vad det gör för andra.

Moon Child skrev 2007-12-03 23:26:31 följande:
    kör man tråkiga bilar så
  • N1klas

FYFAN! Du är så jävla cool! Tänk om alla skulle vara så mogna som du.. inga olyckor eller nåt sånt!

Monchichii skrev 2007-12-03 23:43:18 följande:
    Jag tycker det är så jäkla snyggt när min bil är helt mörk och så bara kan man skymta den vid upplysta ställen, typ nattens riddare liksom. Känner att jag som har en svart bil bara är tvungen, varför annars ha en svart bil? Det måste ju vara för att kunna smyyyyga sig fram längs vägarna. Sen tycker jag det är såååå snyggt att åka utan bälte och ungarna sen då, dom bara vrålar för att det sitter för hårt så dom slipper bälten dom med. Ja, alltså dom tycker väl också det att eftersom vi har en sån snygg svart bil så är det bättre att åka utan bälten. Ja, vad säger jag om det då? Jag är helNÖJD! Ungarna har verkligen hajjat tugget! Det är såååå cooolt att åka bil. Men det visste jag ju redan när jag tog körkort, satt å skrattade åt alla töntiga regler och längtade efter min kolsvarta osynliga-nattens-riddare-bil!
  • N1klas

Klart du är en trafikfara när du struntar i reglerna för ljuskombinationer.

Moon Child skrev 2007-12-03 23:47:40 följande:
    Det är klart det har betydelse vad man kör för bil?!Jag må ha en fräck bil, som har fått fina omdömen. Men inte är den en trafikfara för det?Sen tänker jag inte jämföra bälten med dimljus, jag sänker mig inte bara till den nivån, ursäkta mig
  • N1klas

Trodde att folk förstod varför reglerna finns men tydligen inte. De finns bara för att jävlas eller hur? Moget.

• N1klas

Jag har läst allt.
    Man kan inte alltid glänsa. Jag håller inte alltid med alla. ;)

"Jag tycker också det är jävligt coolt o snyggt när jag kör med min turbokombi o dimljus!" i en diskussion som denna tolkar man lätt som om att du tycker det är lungan att köra med dimljusen på när man inte får.

Moon Child skrev 2007-12-03 23:51:25 följande: 

Jasså det gör jag?Jag har ALDRIG kört med HALVLJUS o DIMLJUS SAMTIDIGT, hade du läst tråden så hade du också läst detta svar.Fan, du glänser oftast. Men inte nu.. =(
  • N1klas

Det är sällan man ser bilar med enbart dimljus. Det är nästan uteslutande i kombination med halvljus och även i skymning eller mörker där halvljusen skall vara tända.

• N1klas

Jag kan också släcka helt.

www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx
    Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
    När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Lite gammalt kanske men back then så bländades tydligen folk.
  • N1klas

Ja, och då använder du dem felaktigt eller?

Moon Child skrev 2007-12-04 00:04:09 följande:
    Kör jag i städer, så använder jag dimljus i mörker.Kör jag på landet stänger jag av dimljusen o sätter på halv/helljus.Detta för min egen del.
  • N1klas

Jag tolkade det likadant så då har vi två likadana tolkningar iaf. ;)

Moon Child skrev 2007-12-04 00:05:21 följande:
    Marie Curie skrev 2007-12-04 00:03:26 följande:Det är ju tyvärr din tolkning
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?