• N1klas

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Visst. Närheten av Mariannelund? hm. ;)

Monchichii skrev 2007-12-04 00:05:43 följande:
    Niklas, du får hojta till om du är i de småländska skogarna, då kör vi en nattens riddare
  • N1klas

Nehe, okey. Så, det är inte så att halvljus skall användas i mörker?
    Eftersom att de inte får kombineras och eftersom att dimljus inte ensamt får användas i mörker så blir det väl fel?

Moon Child skrev 2007-12-04 00:06:07 följande:
    Nope..
  • N1klas

men.. du kanske bara kör i stan när det råder dimma eller kraftig nederbörd.

• N1klas

Nej, man får inte kombinera och på natten skall man ha halvljusen tända så, då blir det svårt att använda dimljusen på natten eftersom att det inte får kombineras. Har jag missuppfattat något?

Arentorpbebis skrev 2007-12-04 00:07:32 följande:
    men va e de här för disskution? Man får aldrig under några omständigheter kombinera halvljus med dimljus varken dag eller natt, Sen är dimljus ganska onödigt på dagen eftersom att man ser bilen sämre, därmed kan det bli jobbigare för andra trafikanter att planera sin fortsatta färd, Å bilbälte har man väl jämt? Även om man bara åker en snabbis?
  • N1klas

"Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan]."

Så, dimmljus får INTE användas i mörker om det inte råder kraftig nederbörd eller dimma eftersom att halvljusen då måste användas.

• N1klas

Du måste ha halvljusen tända i mörker. Dessa får inte kombineras med dimljus och du skriver att du kör med dimljus i städer... så, hur gör du? Jag vill inte tolka fel.

Moon Child skrev 2007-12-04 00:12:08 följande:
    Marie Curie skrev 2007-12-04 00:10:33 följande:Jag kombinerar inte
  • N1klas

När den är svart så syns den inte och det som inte syns finns inte så.... din bil finns inte. Det är lungt att köra hur fan man vill då.

Monchichii skrev 2007-12-04 00:14:53 följande:
    Men Niklas, stod det INGET om hur man gör när man har svart bil? Import dessutom?
  • N1klas

Vart påstår jag nu att du kör med dim + halvljus? Jag tolkade det fel från början ja. Efter att du upplyste om detta så påstod jag inte att du skulle köra på det sättet men du sitter och kritiserar polisen och sedan kör du med fel belysning själv och blir sur på mig när jag berättar om det? Sure.

Moon Child skrev 2007-12-04 00:19:14 följande:
    Du vill inte tolka fel? Men innan tolkade du ju att jag körde med dessa kombinationer. Så nej, orken försvinner tyvärr här.I städer kör jag i dimljus, för det är så jävla upplyst att halvljus bara är onödigt, att det var fel visste jag inte? Krävdes det verkligen 5-7 inlägg? Mår du bättre av mitt svar nu?Du påstår däremot fortfarande att jag kör med dim + halvljus o påstår även att du läst hela tråden. fast jag referade innan att jag inte körde så.
  • N1klas

Det är svårt att tolka vad som är skämt och vad som är sanning på nätet.
    Att jag tog det på fel sätt kan hända. Jag erkänner när jag gör fel. Självklart.
    Anledningen till att jag skrev att jag inte ville tolka det fel var förstås för att jag redan uppenbarligen tolkat fel en gång tidigare och inte ville göra om det. Inte så konstigt kanske. Jag har hängt i många trådar här på FL som skrämmer mig angående bilkörning men jag brukar försöka att diskutera ämnet i de trådar jag svarar i. Jag vet att det inte går att hålla koll på alla regler och det var förstås inte min mening att hoppa på dig på något sätt. Jag kan inte veta i förväg vad du tar extra illa vid dig av och gör du det när någon upplyser dig om att det inte är tillåtet att köra som du skrev att du gjorde så är det tråkigt. Självklart har man inte alltid koll på alla regler men man får ju inte ta illa upp av att man kanske missat något? Det är väl så man lär sig också? Du kör säkert jättebra, eller ja, jag ska ju inte säga något om det eftersom att jag inte har någon som helst aning om det. Hur som helst så var det inte min mening att få någon ledsen eller att feltolka något men det händer ibland att även jag missar eller feltolkar inlägg.

Moon Child skrev 2007-12-04 00:31:01 följande:
    wooooooooooouw, det att jag körde med dim i mörker (som är fel) skrev jag först för en liten stund sen.Medans du från första inlägget ikväll attackerade mig för dim + halv.Jag skämtade till. Du gick till attack.ATT JAG inte kan alla möjliga regler är ju skitsamma, finns böter, jag lär väll mig tillslut. Men en utbildad polis borde veta bättre? Om du vill bli skraj på riktigt, så sök lite här på forumet om DÄCK.Folk har inte fattat att man faktiskt ännu FÅR köra med sommardäck nu på vintern.ja fast det är (nu fjärde) tredje december!"FOLK" kollar sällan lufttrycket (och vilket är värre? bli bländad i mörker eller att få en bil mot sig vars däck har sprängts?)Jag har hört TVÅ kvinnor säga "kan inte" när det gällde pumpa däcken(!!!!) och kolla lufttryck.Min brukares bil hade jätte kasst lufttryck. Han har 6 fast anställda som skulle kunna kolla.Finns säkert många kvinnor som inte ens kollar oljan iheller. eller kanske tom glömt hur man gör, för de förlitar sig på mannen?Jag tar faktiskt VÄLDIGT illa vid mig, när någon kritiserar mig, min bil, eller min körning.Jag har lärt mig av den bästa, hur man vårdar bilen rätt, och ökar livslängden på den.FOLK eller ja rättare sagt EN har jämfört mina dimljus med "barn icke fastspända i bilen". Ja, jag blev bölfärdig FAKTISKT! o på toppen på allt, det är nu den fjärde december.. Jag fyller år och min sambo jobbar o fick höra att han "kanske" kommer hem imorgon.Han är btw lastbilschaufför, så jag behöver väll inte påpeka hur jag underlättar för dessa chaufförer i min körning? Däremot ser jag många biatches som ändå ställer sig precis vid stopplinjen fast en lastbil precis försöker köra in på vägen.Tack för mig.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?