• N1klas

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Jag försöker inte ta diskussionen från ämnet på det sätet. Jag tycker resurserna kan läggas fel här och där men fortfarande så skall alla brott tas om hand.. även om det inte går i praktiken. Det drabbar oss men bländade människor dör fortfarande i trafiken och det är inte heller så speciellt stabilt.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:42:03 följande:
    men snatteriernas följder drar ju på sig ENORMA Summor som drabbar både dig o mig (och du förlöjligade min lännk som ännu handlade om bilen.........)
  • N1klas

Att medvetet göra det även fast det är olagligt skrev hon.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:50:43 följande:
    Det är inte olagligt att köra med dimljus.
  • N1klas

Det är lättare att säga när man får.
    I dagljus utan halvljus är dimljus tillåtna.
    I mörker måste man ha halvljus och därför är dimljus inte tillåtna.

I kraftigt regn eller dimma så får man släcka halvljus och köra med enbart dimljus i mörker.

• N1klas

Inte glömma att man som polis pluggar mer inför yrket än vad man gör i de flesta andra.

jojja skrev 2007-12-06 21:55:30 följande:
    Nä, onekligen inte - för vem vill ha ett otacksamt lågavlönat jobb??Sluta klaga på polisen, hur sjutton skulle det se ut här utan dem?
  • N1klas

Ja förlåt. Du har helt rätt.

LaFontaine skrev 2007-12-06 21:58:56 följande:
    Men snälla du, om en polis är dum så måste ju alla vara det. Tänk lite logiskt nu
  • N1klas

Hon menar inlägg 360. Jag blev själv förvirrad måste jag säga.

alisandra skrev 2007-12-06 23:57:28 följande:
    Se inlägg 347, det är citerat till Akademikern. ;) Du måste ha tittat fel.
  • N1klas

Det är aldrig ok tillsammans med halvljus. Även om man inte möter någon. ;)
    På dagtid är de dock ok utan halvljus.

Trynträ skrev 2007-12-08 15:48:37 följande:
    Ja dimljus har man väl inte fått haft på för mötande trafik på väldigt många år.
  • N1klas

Varför låta det gå till åklagaren om man är fullt medveten om att man gjort fel? Onödigt slöseri med resurser.

• N1klas

Jag har klarat flera bötesbelopp (inte fått några alls förresten) genom att använda metoden "inte strunta i reglerna" så gott det går. ;)

Pukk skrev 2007-12-11 20:25:13 följande:
    Precis vad det inte är, jag har klarat fler bötesbelopp tack vare den metoden.Även polisen gör fel
  • N1klas

De såg en till som begick ett trafikbrott ja. Inget konstigt med det.
    Tror att du missförstått det lite eftersom att det är klart att de tar så många de kan när de kör en "drive". De kan ju inte strunta i att någon kör förbi med felaktig ljuskombination. Ibland måste de pga lite resurser förstås.

alisandra skrev 2007-12-11 21:23:47 följande:
    Jo, det gjorde de. För när vi stog där och skrev papper så åkte en mötande bil förbi med dimljus och halvljus, då filmade dom den och ropade till en annan bil att ta den. Så jo, dom var ute efter bilar som körde med en kombinationen.
  • N1klas

12 bilar för dimljus?! ja, då var det en bra drive de körde då! Bra jobbat.

alisandra skrev 2007-12-11 21:31:47 följande:
    Dom sa ju till oss att dom var ute efter sånna. Dom hade bötfällt 12 bilar innan oss. Så jag vet vad dom sa till mig, inget jag hittar på. Men vad spelar det för roll nu?
  • N1klas

Oj, så nu har denna tråd vaknat till liv igen. ;) Samma saker konstateras nu gång på gång som redan behandlats i tråden. Jag vet hur jobbigt det är att läsa tillbaka 50 sidor men ändå.

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?