• Myran 08

Vilka erfarenheter har du av aurorabarnmorska?

Jag ska till min om ca 1 månad. Fick ni bort er rädsla eller blev det bara värre för er? Vad exakt gör man på ett sånt samtal? Får man se förlossningen så man får "bekanta" sig med rummet eller?

• Svar på tråden Vilka erfarenheter har du av aurorabarnmorska?
  • Myran 08

Okej, åh vad glad jag blir att höra att ni har fått hjälp av dem. Jag hoppas min kan hjälpa mig också, håller både tummar och tår.

Kajsan skrev 2007-11-20 10:26:23 följande:
    Jag hade världens bästa aurora BM under min förra graviditet och ska till henne nu igen.Det hjälpte mig enormt mycket, hon är verkligen underbar!Som tur är är jag inte förlossningsrädd, men hon hade säkert kunnat "bota" det med
  • TeeTee
    Kajsan skrev 2007-11-20 10:26:23 följande:
    Jag hade världens bästa aurora BM under min förra graviditet och ska till henne nu igen.Det hjälpte mig enormt mycket, hon är verkligen underbar!Som tur är är jag inte förlossningsrädd, men hon hade säkert kunnat "bota" det med
    varför går du hos aurora om du inte är förlossningsrädd?
    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Kajsan
    TeeTee skrev 2007-11-20 10:33:41 följande:
    Det är ju inte bara för forlossningsrädsla man går till aurorabarnmorskor
    Även om många tror att det är det enda de behandlar.
  • TeeTee
    Kajsan skrev 2007-11-20 13:47:29 följande:
    Det är ju inte bara för forlossningsrädsla man går till aurorabarnmorskor Även om många tror att det är det enda de behandlar.
    Nä det förstår jag, men varför går du då? Vad är det för annat dom gör? Du behöver inte berätta om det är känsligt, men jag blev nyfiken, för jag trodde också bara att dom syslade med förlossningsrädsla.
    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Kajsan
    TeeTee skrev 2007-11-20 13:54:29 följande:
    Nä det förstår jag, men varför går du då? Vad är det för annat dom gör? Du behöver inte berätta om det är känsligt, men jag blev nyfiken, för jag trodde också bara att dom syslade med förlossningsrädsla.
    Ok, nä jag är sjukt rädd för blodprov.
    Sprutor går "bra", men blodprov går inte.
    Hon botade mig till den grad att jag nu klarar stick i fingret( med viss panik) och att jag kan läsa om det eller se det i en tridning utan att gråta hysteriskt, typ.
    men det där man gör i armen är fortfarande omöjligt och jag ska dit och prata om det för snart är det dags att föda igen
    När det var klart förra gången släppte allt och jag skulle kunna föda 1000 gånger, ( för föda är jätteroligt och med rätt bedövning kändes det inte på mig! )
  • LabLover
    Myran 08 skrev 2007-11-20 10:24:41 följande:
    Vågar man läsa? För jag vill inte skrämma upp mig mer än vad jag redan är.
    Har du redan läst? Det är lite läskigt men samtidigt att det händer är säkert en på miljonen!
    ♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Myran 08

Nä jag har inte vågat läsa den... Min vanliga barnmorska sa att jag skulle undvika och läsa hemska förlossningar. Så jag ska försöka undvika och läsa sånt tänkte jag om det hjälper mig i att inte bli mer rädd.

LabLover skrev 2007-11-20 14:24:37 följande:
    Har du redan läst? Det är lite läskigt men samtidigt att det händer är säkert en på miljonen!
  • LabLover
    TeeTee skrev 2007-11-20 10:33:41 följande:
    Nja, jag är rädd för personalen. Blev inte särkilt väl omhändertagen förra gången så det är jag mest orolig för...

Finns förresten en bild på makens tröja inne hos mig efter att han plockat upp dottern från golvet.
    ♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Myran 08

Åh det där lät ju jätte bra.. nej. Jag ska absolut inte läsa din förlossningsberättelse. Tack för erbjudandet men jag skippar att läsa. Det där hjälpte inte mig mycket kan jag säga...

LabLover skrev 2007-11-20 14:34:56 följande:
    Nja, jag är rädd för personalen. Blev inte särkilt väl omhändertagen förra gången så det är jag mest orolig för...Finns förresten en bild på makens tröja inne hos mig efter att han plockat upp dottern från golvet.
  • Kajsan

Myran

Hade jag en så skulle du kunna läsa min!
    Vi dansade hemgjord lambada och skrattade till en kvart innan hon kom.Jag har videofilmat allt och inte en gång säger jag att det gör ont.
    Efteråt sa jag direkt att detta var en barnlek, jag kan göra om det i morgon.
    Det behöver inte vara hemskt!

• Myran 08

Oj, det låter som något jag hade velat varit med om.

Kajsan skrev 2007-11-20 14:56:12 följande:
    Myran Hade jag en så skulle du kunna läsa min!Vi dansade hemgjord lambada och skrattade till en kvart innan hon kom.Jag har videofilmat allt och inte en gång säger jag att det gör ont.Efteråt sa jag direkt att detta var en barnlek, jag kan göra om det i morgon.Det behöver inte vara hemskt!
    Ja, en sån förlossning skulle jag inte säga nej till.
    LabLover skrev 2007-11-20 14:58:28 följande:
    Kolla in den här underbara förlossningsfilmen! www.familjeliv.se/Forum-2-13/m26746393.html
  • Myran 08

Usch nu är jag nervös. Fick tiden ändrad från 9 till 16:30 idag. Hoppas jag får lika bra erfarenheter som ni har haft.

• Demi

Hon hjälpte oss inte ett ända dugg, snarare tvärt om gav hon ångest och vi gjorde ett mycket dumt val sen efter. Men det är säkert inte så att alla auroror är så bara för det.
    Lycka till

• Myran 08

Okej, det låter inte bra. Får man fråga vad ni gjorde för val?

Demi skrev 2007-12-11 23:27:40 följande:
    Hon hjälpte oss inte ett ända dugg, snarare tvärt om gav hon ångest och vi gjorde ett mycket dumt val sen efter. Men det är säkert inte så att alla auroror är så bara för det.Lycka till
  • snutti

Vi ska be om att få gå till aurora denna gång... Då går vi båda tillsammans, det var rätt traumatiskt förra gången. Inte själva förlossningen så, men efterspelet var fruktansvärt...

Hur tidigt börjar man gå på auroramottagningen?

• Myran 08

Okej, usch låter inte skoj. Jag började nu idag och jag går in i v. 28 om ca 15 minuter. Beror lite på hur snabbt man säger till. Men jag har pratat med andra och de kan få vänta så prata med din BM nästa gång du är där.

snutti skrev 2007-12-11 23:43:45 följande:
    Vi ska be om att få gå till aurora denna gång... Då går vi båda tillsammans, det var rätt traumatiskt förra gången. Inte själva förlossningen så, men efterspelet var fruktansvärt... Hur tidigt börjar man gå på auroramottagningen?
  • Demi

Myran 08 skrev 2007-12-11 23:39:55 följande:

Okej, det låter inte bra. Får man fråga vad ni gjorde för val?
    Hon gav oss ett råd (som de ofta tyvärr gör utan att blinka) att följa den NATURLIGA gången i livet och föda vaginalt så som alla barn förtjänar (som hon uttryckte det).

Jag var orolig eftersom min första son kom ut med ett 4 cm stort hål i huvudet, men det lyssnade hon inte på tillräckligt mycket utan avfärdade som något som "bara kan ske".
    Hon hade heller inte läst förlossningsjournalen från den första förlossningen och gav oss en ren känsla av skam att ens överväga ett kejsarsnitt.
    Så, jag tuffade till mig och vi födde vaginalt och min andra son hade hjärtstillestånd i över en minut på grund av att mitt bäcken var för trångt och vägen ut hade varit för svår för honom. Det var den längsta minuten i mitt liv och efter det har vi valt att inte lyssna på någon annan än oss själva när det kommer till barnafödande. ÄVEN om nu min lilla Michel är idag frisk och helt ok så skakar det en i grunden att behöva anta det värsta i en sådan situation.
    I dag är det 6 dygn kvar till vårat andra snitt (alltså tredje barn) och i dagsläget (efter vad jag anser var en onödig traumatisk händelse för oss alla) kommer vi att bli snittade i god tid innan beräknat datum.
    Om värkarna kommer igång tidigare kommer de vara förberedda och vi har även fått bekräftelse från läkare att en mycket dålig utredning skedde vid barn nr 2.

Men även om det nu är en otäck historia skulle jag inte råda någon att hoppa upp på operationsbordet bara för det.
    MEN ta inte allt alla säger på helt allvar om faktiskt hjärtat säger något helt annat är mitt råd. Jag litar på min kvinnliga intuition från och med nu, och inget annat. DET är naturligt för mig.
  • Kajsan

Idag har jag vart och besökt "min".
    Det var underbart!
    Nu känns det bra igen!

Svar på tråden Vilka erfarenheter har du av aurorabarnmorska?