• angelofthedevil

Vi som gör egen barnmat - recept

Här skriver vi in alla våra RECEPT.

Denna tråd är ENDAST till för recept.
    Frågor och diskusioner om recept, ålder mm lägger man i den andra tråden.
    Detta för att det skall vara så enketl som möjligt att kunna hitta recepten.

Diskusionstråden: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730097.html

Gamla recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23905626.html

*Leonardo 070220*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 18:22:35:
    Skriv helst från vilken ålder man kan ge maten då det är många som undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:42
    Den andra länken fungera ju inte så jag hoppas denna fungerar nu då. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:45
    nehej tidigare länk vart helt fel, gör ett nytt försök.
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26730097.html
  • Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • elinson

Jämförelse av hemlagad vs köpt barnmat. http://barnsmat.blogspot.no/2012/10/kopta-barnmaten-inte-bra-nog-men-ar-den.html

Ge er klapp på axeln och laga barnmat idag:)

Receptet räcker till 4 portioner eller 2 vuxna och 4 barnportioner.

Ingredienser
    400g köttfärs (osaltad)
    1 gul lök
    3 morötter (mellanstora)
    1 vitlöksklyfta
    400g krossade tomater
    2 msk tomatpure
    1 tsk socker
    1 knivsudd mald nejlika
    2 msk vinäger
    3msk olivolja

Stek lök och köttfärs, skala och riv morötterna grovt och låt dem fräsa tillsammans med köttfärsen. Tillsätt krossade tomater, tomatpure och kryddor. Koka ihop, ju längre desto bättre. Koka 4 portioner pasta och servera en grönsallad till.

Att mixa pasta blir ofta klistrigt, ett tips är att mixa den med ganska mycket vatten. Eller enklast och det som fungerar bäst här hemma koka minipasta (risoni eller sopp-pasta) på dubbelkoktid och mosa med gaffel.
  • elinson

Torskmos med ingefära och vitlök

Ingredienser
    ca 200g torsk
    ca 2 dl broccoli
    1st vitlöksklyfta
    1krm ingefära
    2msk flytande margarin/olja
    lite mjölk
    3 medelstora potatisar
    Koka potatisen, skala och mosa med 1 msk smör och lite mjölk till ett fluffigt potatsmos (att mixa potatis brukar fungera dåligt på grund av stärkelsen kan den bli lite seg och geleig om det ska frysas sedan). Lägg resterande ingredienser i en kastrull fyll på med lite mjölk och koka fisken färdig (ca 10 min) och broccolin mjuk. Mixa ett fiskoch broccolimos som sedan rörs ihop med potatismoset. Färdigt och gott men liten annorlunda smak på fisken.

Fler recept i bloggen :)
  • pmb

En mycket god vegetarisk lasagne:
    Röd sås:
    2 morötter
    2 zucchini
    2 gula lökar
    2 vitlöksklyftor
    1/1 röd chili
    1 msk olja
    1 burk krossade tomater (400 g)
    1 dl vispgrädde (jag hade matlagningsgrädde och det funkade fint)
    1/2 tsk socker
    1 krm nymalen svartpeppar
    blad från 1/2 kruka basilika (funkar bra med frusen basilika)

Fyllning:
    200 g fetaost
    8-10 lasagneplattor
    150 g riven ost att strö över

Skala morötterna och skär dem i korta stavar och zucchinin i bitar. Skala lök och vitlök och hacka dem. Hacka även chilin fint. Fräs lök, vitlök och chili mjuk i oljan. Tillsätt tomatkross, grädde, morötter, zucchini, socker och peppar. Låt allt puttra i 10 minuter. Tillsätt strimlade basilikablad.

Fördela 1/3 av den röda såsen i en ugnssäker form. Strö över fetaosten i smulor. Täck med ett lager lasagneplattor. Varva med ett nytt lager röd sås, fetaost och lasagneplattor. Överst ett lager röd sås och riven ost. Gratinera i ugnen på 225 grader i 25 minuter. 

• FrökenW

Undrar om någon har recept på en god och mild för magen, gröt till 8-mån kräsen krabat.
    Mjölkfritt 

• Emzas

Jag kokar antingen mannagrynsgröt på solhavre eller så gör jag havregrynsgröt på mixade havregryn som jag häller kokande vatten på och rör ut till lagom (ganska blöt) konsistens och så får det svälla i 5 min. Till dessa gröter skrapar jag ner banan eller någon annan fruktpure. Vår kille äter rejält men det tog några gånger för honom att gilla konsistensen.

• Bella2012

Hoppar gärna in här :)

Har en dotter på snart 7månader som bara ÄLSKAR Sempers  majs och potatis.
    Det är absolut favoriten, allt annat  är inte ens värt att smaka tycker hon fast efter ett tag så fortsätter hon
    att äta det jag ger henne.
    Hon kan juh inte bara äta potatis och majs tycker man hehe

har försökt följa  recepten från barnmats boken men lyckas aldrig mosa/mixa majsen helt.
    Någon som har tips på hur man gör den?
    Har hört att det kanske inte alls är riktig majs utan majsmjöl.

Tacksam för tips 

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept