• angelofthedevil

Vi som gör egen barnmat - recept

Här skriver vi in alla våra RECEPT.

Denna tråd är ENDAST till för recept.
    Frågor och diskusioner om recept, ålder mm lägger man i den andra tråden.
    Detta för att det skall vara så enketl som möjligt att kunna hitta recepten.

Diskusionstråden: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730097.html

Gamla recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23905626.html

*Leonardo 070220*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 18:22:35:
    Skriv helst från vilken ålder man kan ge maten då det är många som undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:42
    Den andra länken fungera ju inte så jag hoppas denna fungerar nu då. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:45
    nehej tidigare länk vart helt fel, gör ett nytt försök.
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26730097.html
  • Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • Lilia

Gör samma mat som du gör till dig själv och köp en mixer. =)

• Antilopen

Här kommer recept på min 11-månaders favoriträtt, kyckling i jordnötssås med ris I en kastrull, blanda 1 burk kokosmjölk, en stor klick osötat slätt jordnötssmör, lite röd currypasta, en sked tomatpure, lite riven ingefära och pressad vitlök. Värm under omrörning så att jordnötssmöret löser sig. Lägg i ett par kycklingben och lite grönsaker, t.ex. fryst ärtor-majs-paprika-blandning. Låt koka under lock tills jordnötssåsen blivit tjock och den röda oljan lagt sig på ytan (man kan hälla av det mesta av oljan om man vill). Ta upp kycklingbenen, plocka köttet och lägg ned det i såsen igen. Servera med kokt basmatiris. Det här blir otroligt gott, hela familjen äter det minst en gång i veckan! massor med smak och otroligt mört kött. Går jättebra att frysa!

• Afasi

Hittade ett superenkelt recept förut som även sonen på 10 månader tyckte om.

Ta tinad eller färsk kycklingfilé som du pepprar på båda sidor och bryner på båda sidor. Blanda ½ dl creme fraiche med ½ dl ajvar relish och lite pressad vitlök och klicka över kycklingen i stekpannan. Häll 2 msk vatten över och låt koka under lock tills kycklingen är kvar. I receptet stod det 5 min men för oss tog det 10. Till det hade vi hemmagjord klyftpotatis men man kan säkert ha annat också. Mumsigt för både stora och små! Hade lite mer ajvarröra än vad som skulle vara, något att ha i bakhuvudet om man gärna vill ha lite mer sås.

Nu när sonen börjat bli så stor så får han oftast samma som oss så jag utesluter salt och istället för vanlig buljong så använder jag knorr´s ekologiska som är utan glutamat.

• mammanna87

Har startat en grupp på facebook som heter Barnmatsrecept. Gå gärna med och dela/ta del av recepten där. Den startades precis, så var lite tålmodiga, det kommer fler recept! ;)

• Jenny123

Bär jag lagade till min son när han var liten så köpte jag gryt grönsaker det är ett kilo färdiga paket med färska rotfrukter sen kokade jag de slängde i nått kött typ kyckling eller grytbitar ibland en burk krossade tomater, lite pasta, sen bara mixa och frysa in i muffinsformar skit bra:)

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept