-
Och för att din familj har sluppit, finns det inte då? Ingen i min familj har haft prostatacancer men det gör inte sjukdomen mindre riktig.Mellvis skrev 2007-11-12 15:07:58 följande:Tankar har inte med fakta att göra.Mina söner, mina barnbarn,min man,far,svärsöner,vänner som har pojkar,osv. INGEN har haft någon ifektion.Visst,det finns alltid någon som får,kanske för att föräldrarna dragit tillbaks förhuden och tvättat,det ska man inte göra på barn.Det finns en risk att få ett barn med handikapp, inte låter man väl bli att skaffa barn bara för det.Att jämföra med vaccination gå inte.Att pojkar föds med förhud är för det skyddar deras ömtåliga lem.Vill de tvunget bli av med huden där låt de göra det när de är vuxna.Lek inte GUD och kritisera männen som de är skapade.
-
Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:14:40 följande:
Då är ta mig fan halva läkarkåren världen över okunniga då om det är det DU baserar på att jag är okunnig.Snacka om dryghet....vet du hur många läkare både i sverige och resten av världen som hävdar att manlig omskärelse är könsstymping och inte alls rekomenderar det.Tror du att det är ngt jag hittar på. Fråga då min sambo, min pappa, som sagt läkare som är emot mfl. De tycker allihoppa att det är könsstympning.Könsstympning avgör inte du om det är det avgör den vars lem det har att göra med och främst också vad som görs med lemmen så att säga. Varför skapas män med förhud om den nu inte tjänar ngt syfte? den finns ju där av en anledning, men du vill inte se det eller tror inte på det för att du har blivit uppfostrad att tro ngt annat. Precis som jag har.Nej, jag avgör inte vad könstympning är utan ordbestämmare avgör. Stympning är:
"Stympning, avlägsnande av kroppsdel.
Stympning har tillämpats som straff, i syfte att kontrollera den stympade (t ex könsstympning) eller av hälsoskäl (amputation). Stympning användes även som en avrättningsmetod då man amputerade kroppsdelar tills den dömde dog av förblödning."
"Kvinnlig omskärelse, ofta kallat kvinnlig könsstympning eller bara könsstympning innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien som en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna bli gift.
Kvinnlig omskärelse kan inte jämföras med manlig omskärelse. Manlig omskärelse har liksom kvinnlig, ofta en rituell funktion, men den utförs ofta också av medicinska skäl. Den innebär inte heller handikapp eller nedsatt sexuell förmåga, såsom oftast är fallet med kvinnlig omskärelse. Om den kvinnliga omskärelsen är mycket omfattande, kallas den ibland amputation, eller stympning.[1]"
Var vänlig och slå upp ordet könsstympning eller stympningi vilken ordbok, vilket uppslagsverk eller googla det hur mycket du vill. Du kommer aldrig finna en kompetent människa som påstår att omskärelse är stympning. Sen kan man hitta massor av motståndare som hävdar saker utan belägg men det är inte relevant.
Om du nu känner halva läkarkåren världen över skulle du vara medveten om att din åsikt är i väldig minoritet. Det råkar nämligen vara så att ickeomskurna män är i minoritet i världen vilket betyder att det är väldigt många läkare som utför ingreppen. (för du tror väl inte att tre läkare från sverige utgör halva världens läkarkår???) -
Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:16:37 följande:
Precis detta har jag sagt!!!! om nerverna! tack för att du var duktigare en jag att hitta en källa.Ja, en källa som först och främst påpekar att många män upplever att sexlivet blivit bättre =D Jag la in denna länk till dig för ett par sidor sen. -
"DU vet mkt väl vad man pratar om när man rellaterar omskärelse till könsstympning"
nej, det gå inte att relatera könstympning till omskärelse. En omöjlighet då det är helt skilda saker. Tyvärr skapar denna förvirring ännu mer förvirring. Bättre att hålla sig till ämnet istället för att bland ämnen. -
Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:58:25 följande:
"Visst går det att rellatera fast du vill bara inte att det skall vara så o vägrar se det."
jag vägrar aldrig att se någonting, visa mig ett litet bevis på att det går att relatera dessa två så överväger jag att ringa svenska akademin och be dem byta ut sina ordförklaringar.
"Har du kollat in den första länken jag lade in?finns fler men de får jag återkomma med när jag är hemma.men den länken iaf tar upp många (män) som just precis ses som omskärelse som stympning."
Har inte sett någon länk? Ja, om du tar en motståndarsida och lägger upp länkar därifrån är dt uppebart att männen på sidan är just emot omskärelse, personerna bakom hemsidan skulle liksom misslyckas annars (lite som om du kikar på Sd's hemsida, inte hittar du något som förespråkar hur bra mångkultur är där inte, eller om du kikar på en nynazist hemsida inte skulle de förespråka något de är motståndare till på sin privata sida)
När man söker information om sånt här hjälper det att titta på alla sidor, både för och emot och självklart även neutralt annars blir det väldigt missvisande.
"Tyvärr är det så att varken DU eller jag avgör hur en annan människa (man) uppfattar det."
Nej precis och man kan saker uppfatta saker olika, de jag har frågat känner sig kränkta av påståendena att de skulle vara stympade (har som sagt inte hört någon som ångrar eller anser att deras omskärelse är felaktig)
"Min sambos kommentar till när jag fråga vad han tyckte om det efter vi tittat på bullshit programmet var typ: Förjävligt!!!"
Är din sambo omskuren? Annars ser jag inte varför din sambos kommentar till ett oseriöst program på tv skulle ha någon relevans för ämnet?
"o med det vill jag ha sagt att du kan förklara det hur mkt du vill o linda in det i bomull göra det sött o vackert men i slutänden är det fel o stympning om mannen känner så o det vet du inte hur de känner för det för ens de är vuxna nog att förstå vad det innenbär."
Som sagt fel i DINA ögon men DU är i GROV minoritet i världen.
-
Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning.Mellvis skrev 2007-11-12 16:02:45 följande:Manlig omskärelse tillämpas främst i den judiska och den muslimska religionen men även bland afrikaner genom tradition[4]. Sanningen är att vi i dagens Sverige gör skillnad på svenska och utländska barn[5]. Det är de facto så att de flesta omskärelser utförs i familjer med utländsk bakgrund. Vad som skulle resultera i ett långt fängelsestraff för en svensk förälder är tillåtet ifall man tillhör en viss religion eller har en viss kulturell tradition. Det är alltså avhängigt vilka föräldrar ett barn har ifall de ska få åtnjuta privilegiet att skyddas av de svenska lagarna. Enligt min uppfattning bedriver på detta vis den svenska staten en grym form av rasism gentemot barn med utländsk härkomst. Artikel ett och sju i FN:s konvention om MR framstår som ett hån mot de små som är utelämnade till tusenåriga traditioner och i vissa fall antik läkarvetenskap ?Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter? (Artikel 1, MR). ?Alla äro lika inför lagen och äro utan åtskillnad berättigade till lika skydd från lagens sida? (Artikel 7, MR).
Vad får dig att tro att svenska föräldrar inte har rätt att omskära sina barn? Varför skulle de hamna i fängelse? Det finns kliniker som utför enbart omskärelse med duktiga kirurger. -
Jag är kvinna och tar inte illa vid mig, däremot har dem jag frågat tagit väldigt illa upp vid era anklagelser.Öyvind skrev 2007-11-12 16:54:02 följande:Ayishaaa ?Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning.?Jaså ?om du tar illa vid dig!! Okej må hända !! Ditt problem !Vad tror du denna lilla pojke känner ang. förnedring och kränkning då ??www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_254837....VEM FRÅGAR GOSSARNA? Rätten till omskärelse kan bara vara individens rätt. Föräldrars eller kollektivs önskemål måste stå tillbaka.Små gossar förstår inte ingreppets karaktär och kan inte ta till sig information om konsekvenserna.
-
Som tidigare skrivet, du kan hitta massor av motståndar åsikter (som inte har något stöd i forskning) och information på nätet som grundas på åsikter. Söker man efter motståndar infor hittar man detta precis som om man söker efter stöttar info. Försök söka neutral fakta, forskning gjord utan påverkan av hans egna åsikter.Öyvind skrev 2007-11-12 16:54:02 följande:Ayishaaa ?Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning.?Jaså ?om du tar illa vid dig!! Okej må hända !! Ditt problem !Vad tror du denna lilla pojke känner ang. förnedring och kränkning då ??www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_254837....VEM FRÅGAR GOSSARNA? Rätten till omskärelse kan bara vara individens rätt. Föräldrars eller kollektivs önskemål måste stå tillbaka.Små gossar förstår inte ingreppets karaktär och kan inte ta till sig information om konsekvenserna.
-
Så du förnekar att det finns medicinska orsaker till omskärelse?Öyvind skrev 2007-11-12 16:56:15 följande:Manlig omskärelse/stympning inte medicinskt motiveradwww.lakartidningen.se/engine.php...
-
"Och vem har egentligen mest erfarenhet om inte de som lever i det? "
EXAKT