Inlägg från: Ayishaaa |Visa alla inlägg
  • Ayishaaa

Omskärelse/könsstympning

Vad det för nackdelar alla icke-omskurna lider av.

Ska vi slänga upp länkar här också...jag kan väl leta reda på lite mer (jag väljer att inte lägga in de äckliga länkarna och bilderna)
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    xn--sjukvrdsupplysningen-0zb.se/artikel.asp

Sen en länk som handlar om smskärelse:
    www.nymedicin.com/news/2000/06/08/Manlig_omskarelse_skyddar_mot_HIV-infektion.html

Huh? Grejjen var ju att mode angavs som en fördel för omskärelse.

Ja, och du svarade något om örsnibbar (lika relevant som piercingen)

• Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 11:51:14 följande:
    Men varför tar man inte bort blindtarmen på bebisar också? Det är ju rätt vanligt att man har problem med den, och den är ju totalt onödlig att ha kvar!
    Njae, vanligt är det inte att ha problem med blindtarmen.
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 11:55:01 följande:
    Är det vanligare att ha problem med förhuden?
    Ja enligt länken jag la in ovan från sjuvårdsrådgivningens hemsida så är det vanligt
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 11:59:58 följande:
    Visst, där står också att "Den egentliga omskärelsen, då förhuden tas helt eller delvis bort, används nästan bara i rituella sammanhang. " Det räcker i nästan alla fall att göra ett litet snitt längst med. Men det är långt ifrån alltid man behöver operera över huvud taget.
    Ok?

"Men blindtarmsinflammation är å andra sidan farligt. Inte kul om den skulle spricka, och sånt händer ju snabbt."

Sjukdomar och infektioner i förhuden är också väldigt farligt.
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 12:04:52 följande:
    Det jag ville ha sagt var att omskära en liten pojke pga sjukdomar är totalt onödigt, då man "fixar" det på andra sätt ifall det skulle bli komplikationer. På sätt som inte är lika drastiska. Så vad är vitsen med omskärelse?
    Så då antar jag att du anser att vacination är helt onödigt också? Eftersom man gör detta i förebyggande syfte också (mot sjukdomar som knappt existerar längre)?
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 12:07:03 följande:

könsstympning o misshandel är vad det är.En sådan sak påtvingar man ingen utan den som vill få snorren skuren i bör vara minst 18 år o där med basta. Ingen förälder har rätten att utföra sådant "våld" mot ett försvarslöst barn.Vad händer om barnet sedan som vuxen mann inte vill vara omskuren? eller rent av sagt får problem....vem tänker på det, inte föräldrarna till dessa barn iaf.
    Håller med, könsstympning är misshandel, omskärelse däremot är det inte.

Ingen förälder har isåfall rätten att ta något beslut gällande sitt barn.

man kan omkonstruera förhuden om man mot all förmodan skulle ångra sig
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 12:09:22 följande:
    Nej. Att få ett litet stick i armen kan inte jämföras med att få en kroppsdel bortskuren. Sjukdomar man vaccineras mot är värre än vad som kan hända om man har sin förhud kvar.
    Nej, vi diskuterar inte heller sympning vilket är rent av vidrigt, detta har vi kommit överens om. Att skära bort en fungerande kroppsdel (stympning) behöver vi knappast diskutera, tror inte någin är för detta ingrepp.

Däremot kan man mycket väl jämföra omskärelse, där man gör ett snitt eller tar bort en liten bit hud med vaccination då båda görs i förebyggande syfte och eftersom båda är ingrepp finns det små risker med dem båda.
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-12 12:57:18 följande:
    Finns inget förebyggande syfte. rent nonsent.Ska vi dra ut tänder eftersom vi får hål idem?Ta bort naglar eftersom där finns massor av baciller under dem?OSV: knappast.
    Nonsen? Visa mig beviset på detta uttalande, finns inget? Ah, trodde nästan det. Kan du vandra in i folks hjärnor och veta hur de tänker? Inte?? Nej, jag trodde nästan det!
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 12:21:18 följande:

jovisst har man det men du tycker inte allså att en sådan sak som att skära i ngns snopp är ngt som personen i fråga skall besluta själva. Vill du att ngn skall gå o skära i ditt underliv kanske?förstår inte varför könsstympning på kvinnor är mer hemskt en det på pojkar. ATt du godkänner att ngn spänner fast ditt barn, o skär i hans mest privata och ömma delar bara för att ta bor en bit hud som trotts allt finns där för en anledning.vet du att det sitter ca 20 000 kännsliga nerver i förhuden som bla hjälper många män med att uppleva sexuell njutning.Att du ärligt talat inte mår illa när ngn medvetet gör illa ditt barn för att ngn jävla tradiotion eller religion har fått för sig att hjärntvätta folk.
    Vi kan köra samma om oh om igen.

Kvinnlig könstympning förstör underlivet, saboterar sexlivet för kvinnor och kan ge dem allvarliga sjukdomar. Manlig omskärelse gör sexlivet bättre, penisen snyggare samt förhindrar allvarliga sjukdomar. Kan du verkligen inte se skillnaden? Om inte så tänker jag inte fortsätta diskutera med dig!
    Att du skriver "jävla" tradition eller religion framför din ståndpunkt gör inte att det blir mer sanning, det ser bara pinsamt ut och är en utfyllnad när man inte har något bättre att säga. Det gör inte heller att man tycker att det går att hålla en diskussion med dig.
  • Ayishaaa
    skorpionen80 skrev 2007-11-12 13:02:20 följande:
    Men hur många lider av det så mycket att de måste opereras för att få det bra igen? Kan ju knappast vara såå många att det skulle vara OK att operera alla små bebisar. Varför göra det så tidigt och inte vänta och se om det blir problem över huvud taget? Vad är fördelen med det?
    Fördelen är precis som med vaccination (du slipper eventuella sjukdomar). ingreppet görs på barn för att infektionsrisken är mindre, barnet slipper leva med massa bakterier där nere samt att det blir finare ärrbildning.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning