Inlägg från: Ayishaaa |Visa alla inlägg
  • Ayishaaa

Omskärelse/könsstympning

Lequisha skrev 2007-11-13 22:43:16 följande:
    Jo, jag undrar bara vad det är Palmblad vill ta itu med. Vad hennes "mission" är
    ja, jag väntar fortfarande på och se vilken artikel som motsäger sig omskärelse...Tyvärr kommer jag nog som vanligt aldrig få svar.
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-13 22:44:00 följande:
    Den påstådda hygien problematiken är nonsens i västvärlden där man nästan utan undantag har möjlighet till att sköta intimhygien när man vill. Vill man inte och således är en ohygienisk människa kanske omskärelse kan vara bra eller om man är så handikappad, antingen mentalt eller fysiskt att man inte kan sköta sitt eget hygien så kanske det skulle vara en hjälp. Men en fullt frisk människa som har tillgång till lite vatten klarar av att tvätta sig. Snälla, sluta förolämpa alla oomskurna med en massa fördomsfulla myter om ohygien! Den stora frågan här är om det ska vara tillåtet att omskära ett barn, inte om vuxna ska få fatta ett eget vuxet beslut om de ska låta omskära sig eller ej. Så jag förstår verkligen inte varför en del väljer att försvara en sed som förhåller sig totalt respektlöst gentemot barnets rätt att få en naturlig utveckling. Varför??
    kan du inte förklara inlägget ovan istället för att lägga in ett nytt?
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-13 22:40:16 följande:
    Alltså är det bara en gammal vana.Inte för barnets bästa.
    När ska du förklara detta inlägg?
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-13 23:01:19 följande:
    Över 81% är mot könstympning det säger väl en hel del.
    81% av världen befolkning?!?!?! Låter väldigt undligt eftersom omskurna män och länder som utför omskärelse är i majoritet!
  • Ayishaaa
    Ayishaaa skrev 2007-11-13 23:13:26 följande:
    81% av världen befolkning?!?!?! Låter väldigt undligt eftersom omskurna män och länder som utför omskärelse är i majoritet!
    Haha, förlåt! Trodde du hittat en relevant undersökning! Resultate i denna omröstning är inte autentiskt alls, alternativen är ledande, information saknas + att det används fel benämningar på ingreppen!
  • Ayishaaa
    Lequisha skrev 2007-11-13 23:18:56 följande:
    MellvisJag undrar verkligen var ni hittar alla konstiga siffor, för de överensstämmer inte med dem jag hittar.Dessa 81% som är emot könsstympning. Är det emot kvinnlig könsstympning eller manlig omskärelse? Källhänvisning tack Att 50åriga omskurna mäns känsel sjunker till 0 tror jag helt enkelt inte på. Och ändra dina 25% känsel som försvinner mot ca 10% så blir det mer rätt.www.vardguiden.se ( och tror man nu inte på vårdguiden, så kan jag leta upp andra källor som säger samma sak ) "Det var skakande att erfara de många vittnesmålen om hur grymt ingreppet egentligen är och vidare om de stundom svåra långtidseffekter varom föga är talat (sina genitala problem talar man ogärna om) "Gör man det i svenska sjukvården så är uppenbarligen inte problemet samma. www.lj.se/index.jsf&nodeId=33120...
    De 81% var enligt DENNA "omröstning", hahaha
  • Ayishaaa
    Lequisha skrev 2007-11-14 06:24:59 följande:
    Jahaaaa Tanken slog mig faktiskt aldrig att man använde FL som underlag att bevisa något vetenskapligt hehe.
    hehe, nej inte mig heller först men sen såg jag av en slump att siffran i omröstningen var den samma som "vetenskapen" här nere. haha
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-14 14:36:19 följande:
    Finns inget att förklara,
    Nej, du har så rätt. Det går inte att förklara svammel :) Det skulle vara kul om du ville säga annat än A i diskussionen, vi andra går vidare till B och sen C men du är kvar på A....
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-14 15:07:04 följande:
    FAKTA: du vill att man ska stympa ett spädbarns penis.du vill att man ska ändra på GUDS skapelse.du vill göra detta mot din egen son,fast det finns ingen anledning.du vill inte låta ditt barn bestämma.
    Fakta: Stympa betyder att skära av en kroppsdel. Nej jag vill inte stympa mitt barn jag vill omskära det för sitt eget bästa.
    Jag är SÄKER på att du tagit beslut gällande dina barn som handlar om deras bästa utan att fråga dem först.
  • Ayishaaa
    Thor skrev 2007-11-14 15:15:35 följande:
    Fakta: kroppsdelar skärs av i den barbariska seden.Fakta: vist tar föräldrarna beslut ovanför barnens huvud men en normal funtad människa styckar inte sitt barn i förebyggande syfte!
    Ingen kroppsdel skärs av utan ett snitt eller en liten bit hus tas bort (i många fall tas ingen hud alls bort).

Är du så dum att du anser att de som smskär sina barn och de som styckar sina barn är samma sak kommer jag inte diskutera med dig. Det var en löjlig och rent hånande åsikt mot barn som blir brutalt misshandlade av sina föräldrar.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning