Inlägg från: Ayishaaa |Visa alla inlägg
  • Ayishaaa

Omskärelse/könsstympning

SkåneP skrev 2007-11-12 13:07:18 följande:
    "Man får väl utgå från att de som omskär sina barn, gör det pga eventuella fördelar så som de ser det. "Antaglien. Så om de ser (t.ex. sociala) fördelar med att klippa av öronsnibbarna på sina barn hade det varit befogat?
    Eftersom örsnibbarna hittills inte påvisat någon bakterie eller infektionsrisk så varför skulle det vara befogat? Förhuden tas bort för att det är BEVISAT att det är en bakteriesamlingsplats + det finns en sjukdomsisk/infektionsrisk med dessa bakterier.
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 13:56:52 följande:

manligkönsstympning gör inte sexlivet bättre. Det finns tydligen forskning och läkare som hävdar motsatsen...som sagt det finns 20 000 kännslig nerver i förhuden som är en stor del av sexuell njutning för en man.Tror du att de 20 tusen nervcellerna är där för ingen jäkla anledning.Men ja du har rätt vi kan forsätta detta i evigheter. För jag kan aldrig förstå en förälder som frivilligt låter sina söner bli pinade och misshandlade bara för de har en penis o inte en slida och att de skulle vara avgörande.Föräldrar gör inte det valet möjligtvis en vuxen man och jag tror att betydligt färre män skulle vara omskurna om de själv fått välja och inte haft massa religöst krafs o påtryckningar och dessutom föräldrar som påtvingar detta val.Föräldra som misshandlar barn borde inte få ha dem kvar där bland de som könsstympar sina pojkar.
    usch vad du är förvirrad, vi pratar inte om könsstympning av pojkar, det är olagligt att ta bort hela penisen och jag tvivlar på att någon tycker att man ska göra det heller.

Var vänlig och läs vårdguiden/sjukvårdsrådgivningen angående sexlivet, du har fel. (Sen finns det säkert en liten procent som har dåligt sexliv men sexlivet fungerar ju olika för alla. Prata också med omskurna män så att du får ett hum om vad DE tycker, de flesta anser att sexlivet är detsamma eller föbättrat.

Vad du tycker eller tänker gällande sexlivet för omskurna män har ingen betydelse, det är DERAS åsikter och tankar som räknas. (Och det är DESSA jag går efter)
  • Ayishaaa

manligkönsstympning gör inte sexlivet bättre

För övrigt tror jag att manlig könsstympning skulle radera sexlivet helt, eftersom det blir svårt utan penis.

• Ayishaaa
    SkåneP skrev 2007-11-12 14:10:57 följande:
    "
    För att föräldrarna tycker det finns fördelar (enligt resonemanget som jag svarade på)"

Vem har skrivit att h*n ycker det är befogat och finns fördelar med att ta bort örsnibbarna?

"Det är alla kroppsdelar man inte tvättar. "+ det finns en sjukdomsisk/infektionsrisk med dessa bakterier. "Statisktiskt sett är infektionsrisken ungefär lika stor som komplikationsrisken. Så man byter bara en risk mot en annan."

Enligt vilken källa?

Men ok, det är det som är grejjen och drivkraften bakom att så många omskär sina barn: Förhudsrelaterade sjukdomar?Konstigt att det inte märks i samhället i övrigt.Jag menar det är ju ganska många i Sveriga som inte är omskurna.Borde ju vara rena proppen i vårdsystemet...

Enligt sjukvårdsrådgivningen är det vanligt med problem i förhuden sen tror jag inte att folk springer omkring och ropar: "JAG HAR EN INFEKTERAD FÖRHUD" ELLER "JAG HAR BAKTERIER I FÖRHUDEN". Kanske är det så att detta är något man håller för sig själv, eller springer du runt och ropar alla sjukdomar du eventuellt har/har haft?
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:14:06 följande:

Fy fan vad jag älskar förnuftiga och kloka människor!!! främst när de visar sig på FL!!!
    jadu, det märks fort vem som är klok eller inte beroende på vad den personen tycker är förnuftigt.
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:14:53 följande:

bryr mig inte om vad vårdguiden säger....eller om det handlar om att ta bort hela penisen eller en bit av den. DET ÄR FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL!
    Enligt DIG, inte enligt lagstiftning och majoriteten av världens befolkning. Din plutteåsikt har inte mycket betydelse i vår stora värld, inte heller kan DIN lilla åsikt göra så mycket åt saken.
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:19:00 följande:

Ayishaaa....citerar:"För att föräldrarna tycker det finns fördelar (enligt resonemanget som jag svarade på)"Vem har skrivit att h*n ycker det är befogat och finns fördelar med att ta bort örsnibbarna? "Då undrar jag detsamma om könsstympning av pojkar! för tydligen är risken för att få infektion i snoppen pga att man har förhuden kvar lika stor som att ngt kan hända när man gör själva ingreppet. Vad är problemet varför som Skåne p säger byta ut ett problem mot ett annat plus. Varför väljer du att könsstympa dina söner (om du har ngr) istället för att lära dem att tvätta sig?
    jag skulle definitivt inte låta könsstympa mina söner.
  • Ayishaaa
    ischa skrev 2007-11-12 14:19:05 följande:
    Inom islam och judendomen är det traditionen som säger att pojkar ska omskäras. Om det nu finns en medicinsk anledning är det knappast den som är den egentliga anledningen, eller?Vi har inte haft någon stor fest efter det att barnen blivit vaccinerade iaf......
    Judendomen tänker jag inte tala för men enligt Islam är det hygienen som gör att vi omskär pojkarna.
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:20:49 följande:

du vet alltså att alla omskurna män vill vara det, mår bra av det, o inte har fått ngr som helst problem? vem fan är du Gud?

för det finns åtskillda läkare mfl. som i olika dokumentärer om just detta ämne som hävdar och vet annorlunda o jag tro mer på dem en dig, för du är inte särskilt partisk (eller jag heller´).
    Nej jag är definitivt inte Gud och skulle aldrig svära så mycket i en "diskussion" som du har gjort i denna. Tycker att det är rejält fult och man stärker inte sina argument med fula ord eller påhopp.

Jag har läst mycket forskning samt talat med omskurna män, har hittills inte hittat någon som inte vill vara omskuren, de trivs med sig själva och har inga problem jag tror mer på dem än på forskare som inte har haft ngn kontakt med omskurna män.

Är dessutom säker på att om du tagit del av någon som helst forskning så skulle du använda rätt benämning på ingreppet.
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:25:32 följande:

vem bryr sig om lagstiftningen? MORAL har du ingen sådan? det är lagligt att röka, oxå men jag gör inte det heller o det är lagligt att ta hål i ören på små barn men det gör jag inte det heller.mkt som är lagligt men helt jävla vrikat ändå. Men göm dig bakom det du om det får dig att må bättre. ARma barn säger jag som har föräldrar som medvetet orsakar dem smärta.
    Jag gör det som är bäst för mina barn, vad du än tycker om det.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning