• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

rebecca: det var aurora-bm som nämnde det i slutet av vårt förrförra samtal. Jag har aldrig känt för en igångsättning utan tänkt att det är jobbigt. Men i och med att min största oro är att jag ska vara lika utmattad och få en dålig förlossning som sist, så klarar jag inte att gå tiden ut (pga kraftiga förvärkar, svår foglossning och medföljande svåra sömnproblem). Så när hon hade sagt det i förbifarten så sjönkt det snabbt in och jag började att läsa på om igångsättningar av omföderskor. Eftersom jag har varit lika rädd för både vaginalt och snitt, men vill kunna vara samlad hela familjen efter förlossningen så kändes igångsättning som ett bra alternativ. Då får jag ett datum att fokusera på, vet att jag slipper sista och tyngsta veckan och så är det större chans att jag får vara med barnet och sambon genast efter förlossningen om jag föder vaginalt. Så har jag resonerat. Men om jag inte får bättre sömn nu framöver så känner jag mig väldigt orolig för hur jag ska klara en ny vaginal förlossning, oroar mig för att bli värksvag igen, att få dropp och att bebisen ska må dåligt av droppet.

Jag håller med din aurora-bm att huvudsaken är att hur förlossningen än går till så är det viktigt att få en fin och positiv upplevelse den här gången!

• taksi

DrottGirl: låter ju helt underbart med en så bra läkare! Förstår att det känns jobbigt att välja trots det och samtidigt så fint att dom vill göra ditt val så bra som möjligt.

FruU: jätteskönt att höra! Det rä inte länge kvar till läkartiden nu då.

• taksi

0Love0: samma här! Har vaknat hela morgonen av sammandragningar som inte gör ont men som har tryckt bebisen neråt så jag liksom fått dra efter andan. Nu börjar jag känna mig mer rädd för att ha det så här resten av tiden och hela tiden undra om det är idag förlossningen ska börja, än vad jag känner mig rädd för själva födandet. Det känns som rena rama tortyren!

DottGirl: å, nu längtar jag till mitt aurorasamtal på tisdag. Då får jag besked om jag kan få igångsättning.

• taksi

För mig känns det mer när jag ligger och sitter än när jag står. När hade du tillväxt-ul nu igen? Håller tummarna för att du föder innan dess då! Jag velar ang. epiduralen. Får jag panik vill jag ha den direkt, samtidigt vill jag absolut INTE ha värkstimulerande dropp som jag är mest rädd för.

• taksi

Ja, då håller jag tummarna för den närmaste veckan! Nästa onsdag är väl förresten ett väldigt snyggt födelsedatum?

• taksi

Jag håller tummarna för att du ska föda innan tillväxt-ul. Sen la jag bara till det fåniga att nästa onsdag är ett så snyggt datum. Då kan man ju tänka sig att föda barn. Fast det är bara sånt där som jag skulle lägga märke till.

• taksi

Aha, då satsar du på måndag? På min sida är alla barn födda på söndagar, eller jag och syrrorna i alla fall ...och så min 4-åring.

• taksi

herbst: till mig sa dom att det var lugnt när jag hade passerat v. 34, men att dom vill att den ska hålla sig kvar till senast lördag helst (36+0). Om förlossningen drar igång efter v. 34+0 så stoppar dom inte värkarbetet här utan då får man föda.

• taksi

0Love0: lycka till imorgon!

Imorgon ska jag till aurora-bm. Är helt sjukt nervös! Dels ska vi på förlossningsvisning tillsammans (sist var ju inte sambon med, då det blev spontant). Sen ska vi få besked om ev. igångsättning. Jag är så himla rädd för ett dåligt besked. Måste också få veta hur dom kan hjälpa mig fram till förlossningen så att jag får sova och får lite lugn och ro från dessa eviga förvärkar som plågar mig. Håller på att bli galen av dom - det tär så på psyket att gå omkring och ha förlossningskänsla halva dagarna! Ärligt talat fattar jag inte hur jag ska märka när det blir på riktigt ens en gång...

• taksi

Love: är det på onsdag du ska på bedömning för igångsättning? Hoppas att jag inte blandat ihop det! Tröstkram!

apan: tack!  Brrrr, det är verkligen läskigt när man tänker på förlossningen! Hoppas att det känns bra med visningen av operationssalen och informationen inför snittet!

Jag har fått besked om igångsättning nu! I v. 38+4 var det tidigaste dom kunde bjussa på och bara förutsatt att tappen är mogen och öppen några cm. Dom kommer att lägga en EDA först och sen ta hinnorna. Jag ska göra allt för att se till att tappen öppnas dom där centimetrarna så att ajg får min igångsättning! Kändes oändligt länge kvar, men det är ju ändå "bara" 2,5 vecka dit och om jag sover så här gott, som i helgen, under den tiden komemr det att gå bra.

Jag ska höra med mvc angående sovdos inför igångsättningen, för annars lär sista nätterna där bli katastrofala. Kändes förresten också otroligt bra med förlossningsvisningen (tillsammans med sambon och aurora-bm) idag och det märks att alla dessa förvärkar gör att jag känner mig mer än beredd att föda barn. Hellre föda barn än oroa sig vareviga dag för att det ska dra igång!

Håll tummarna för at jag får insomningstabletter inför igångsättingen nu bara! Sen att jag inte sak få värsta frispelet nu när det känns så här nervöst. Hjärtat slår hårdare bara jag skriver dom här orden. Snart ska jag föda barn!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning