Sytråden spinns vidare - vit tråd!
Vad är det förresten för tyg man ska ta till mei tai? Borde man ta ett tjockt och stadigt tyg eller ett tunnt?
Vad är det förresten för tyg man ska ta till mei tai? Borde man ta ett tjockt och stadigt tyg eller ett tunnt?
Är det någon som vet om man kan göra en båge med mobiler till ett babyskydd? Jag funderar på hur man ska kunna fästa det på babyskyddet, så jag undrar om någon har testat. Jag har ett rätt gammalt med tunna metallstänger.
Jag skrev visst babyskydd i mitt senaste inlägg, men menar babysitter.
Fru Höstlöv: Jag har en sån där åkpåse som fanns på blocket. Har dock inte sytt den själv, men jag har inte märkt att det är nåt problem med nedre delen. Jag har visserligen bara en enmånaders bebis, men allting går väldigt mycket överlapp och jag tror att det behövs mycket för att hon ska kunna sparka loss den. Fast å andra sidan blir ju överlappet mindre också när bebisen blir större.
Men är man rädd för det kan man ju alltid göra den så att man kan sätta fast underdelen med en knapp eller kardborreband.
Annars har jag sytt en annan sorts åkpåse. Den finns på min hemsida om du vill kolla: www.bahnhof.se/wb800059/sewing/akpase/slides/akpase1.html
Den är superenkel att göra. Tom enklare än den du hittade på blocket tror jag. Mönstret jag har använt tror jag är från Meedoms bok "Sy och sticka till barn 0-3 år". Jag har dock märkt att den som finns i boken är lite väl stor för en så liten bebis, så vill man att den ska vara mysig att ligga i för en så liten borde man nog göra den lite mindre. Tror att måtten på min är 120x130 cm.
Sopheia: Jättesnyggt! Den kan du gärna skryta om tycker jag. Ser jätteproffsigt ut.
Jag var på IMs julmarknad här i stan i helgen och fyndade en "Sy och sticka barnkläder" av Maggie och Morgan Wallin. Är det någon som har sytt ur den och vet hur storlekana är och hur modellerna är i allmänhet?
Jag tänkte sy en enkel liten necessär och det står bara stilla i huvudet. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig lite med tankearbetet. Jag har köpt en dragkedja på 15 cm och necessären tänkte jag skulle bestå av två bitar (15 cm breda då) och en bottenplatta. Om jag vill ha bottenplattan 3 cm bred betyder det att fram- och bakstyckena alltså viks in 1,5 cm på varje sida i botten om ni fattar hur jag menar. Nu funderar jag på om jag ska göra fram- och bakstycket rektangulära, eller blir väskan mindre i botten på ett konstigt sätt då? Om jag vill att den ska se rektangulär ut när den är klar, måste jag göra fram- och bakstycke så att de är 15 cm uppe och bredare nere? Det är jättesvårt att förklara såhär, men någon kanske fattar. Hur har ni som har gjort enkla små väskor gjort?
Doris: Jag har tovat lite saker och det beror på garnet hur mycket det krymper vid tovningen i maskinen. Jag brukar sticka en provlapp och mäta innan och efter tvätten så kan jag räkna ut exakt hur mycket mitt plagg kommer att krympa i varje riktning. Det funkar jättebra.
Lilltå: Jag kom också på det där med att det ju finns olika. Dumt att inte tänka på det från början. Tack för länken! Jag ska genast leta igenom sidan...
Angående att få svar tycker jag också att man får hur bra och användbara svar som helst. Man måste bara se till att inte ställa sin fråga mitt i en vild diskussion om overlockmaskiner eller liknanade för då hamnar den lätt tre sidor bakåt på bara 5 minuter och sen ser ingen den mer.
Jag fick förresten aldrig något svar på min fråga om den lilla väskan jag skulle sy, men jag packade upp en liten väska vi ska ge bort i julklapp och mätte efter den och fick svar där. Väskan blev hur fin som helst, men jag måste fortfarande sy fodret innan jag kan lägga den på min hemsida.
Idizen: Tänkte precis svara att det är en del folk här som har sytt åkpåsar, men ser att du redan har fått en massa svar. Jag har för mig att åkpåsen som är som en wrapper finns beskrivet i någons bildgalleri här, men vet inte vems (jag menar att det är beskrivet i detalj hur man gör alltså).
Alfredboy: Jag köpte också de där man syr fast i början. Stort misstag! Det är ju jobbigt att sy fast dem och så håller de inte. Nu gör jag som Morven säger med att hamra fast dem. Det funkar hur bra som helst. Jag har köpt mina tryckknappar på Stoff och Stil. Där är de inte alls dyra. Jag tror att många här köper sina där. Jag vet dock inte hur det är med porto om man beställer därifrån, men de har en himla massa roliga tyger också, om man inte vill beställa bara knappar.
Grattis, Tyrvi!
Är det förresten nagon här som har testat att sy dreggellappar i vanligt bomullstyg istället för trika? De är ju sa praktiska, men det är svart att hitta roliga mönstrade trikatyger, sa det blir nog roligare om man kan ta andra ocksa.
Sorry för min konstiga stavning, men jag sitter med ett franskt tangentbord för tillfället...