Inlägg från: Kerstin |Visa alla inlägg
  • Kerstin

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Vad är det förresten för tyg man ska ta till mei tai? Borde man ta ett tjockt och stadigt tyg eller ett tunnt?

• Kerstin

Är det någon som vet om man kan göra en båge med mobiler till ett babyskydd? Jag funderar på hur man ska kunna fästa det på babyskyddet, så jag undrar om någon har testat. Jag har ett rätt gammalt med tunna metallstänger.

• Kerstin

Jag skrev visst babyskydd i mitt senaste inlägg, men menar babysitter.

• Kerstin
    sarahl skrev 2007-12-05 09:49:05 följande:
    Funderar på att sy 2 filtar till småttingar i släkten, den ena blir 7 månader till jul och den andra föddes igår. Både är barn till min mans bröder. Tror ni sånt är uppskattad eller är kanske 7 månaders för stor? Kanske en fleece tröja vore bätre åt honom, på filtarna hade jag annars tänkt skriva deras namn och födelseår alltså 07.
    Jag har ingen aning om 7-månaders bebisar, men till små tycker jag att man nästan inte kan ha för många filtar, speciellt lite mindre som man kan ta med sig till folk när man inte är hemma.

Vi fick förresten en jättebra present till Maja som inte kan vara så svår att göra själv, ifall någon vill ha lite inspiration. Vi fick en liten vetekudde med ett fodral med hennes namn. Det var tydligen någon gammal tant i stan jag växte upp i som syr såna och säljer dem. Den är verkligen jättegullig och kul att man kan använda den länge och inte bara några veckor som så många andra bebissaker. Och det kan ju inte direkt vara svårt att sy.
  • Kerstin
    Humleblomstern skrev 2007-12-05 15:41:38 följande:
    Hej allihopa, det var ju evigheter sedan jag postade något här. Har sytt lite, men inget sådär spektakulärt att visa upp... Tills nu! Har sytt ett bärskydd att använda utomhus när jag bär i sele eller sjal. Riktigt nöjd faktiskt! Helst som den totala summan blev 50 spänn... Nästan allt är återbruk (spännen från gamla ryggsäckar och foder från en fleecefilt), förutom yttertyget som är en stuvbit (20 kr) och tryckknappar för luvan (ca 30 kr). Bild finns i mitt galleri!
    Jättesnyggt! Jag hade ju tänkt att sy ett förra veckan, men måste erkänna att jag gav upp och köpte ett till slut när jag insåg att det skulle ta evigheter att gå och plocka ihop alla saker och sy det med en pytteliten bebis här hemma som mestadels sitter fastklistrad vid mina bröst. Jag ville ju ha bärskyddet NU och inte efter vintern.
    Har du förresten fleece på båda sidorna eller har du något mer jackliknande tyg som på de man köper?
  • Kerstin

Fru Höstlöv: Jag har en sån där åkpåse som fanns på blocket. Har dock inte sytt den själv, men jag har inte märkt att det är nåt problem med nedre delen. Jag har visserligen bara en enmånaders bebis, men allting går väldigt mycket överlapp och jag tror att det behövs mycket för att hon ska kunna sparka loss den. Fast å andra sidan blir ju överlappet mindre också när bebisen blir större.
    Men är man rädd för det kan man ju alltid göra den så att man kan sätta fast underdelen med en knapp eller kardborreband.

Annars har jag sytt en annan sorts åkpåse. Den finns på min hemsida om du vill kolla: www.bahnhof.se/wb800059/sewing/akpase/slides/akpase1.html
    Den är superenkel att göra. Tom enklare än den du hittade på blocket tror jag. Mönstret jag har använt tror jag är från Meedoms bok "Sy och sticka till barn 0-3 år". Jag har dock märkt att den som finns i boken är lite väl stor för en så liten bebis, så vill man att den ska vara mysig att ligga i för en så liten borde man nog göra den lite mindre. Tror att måtten på min är 120x130 cm.

• Kerstin
    Sopheia skrev 2007-12-06 17:10:08 följande:
    Fru Höstlöv;Jag har sytt ennästan precis likadan påse, kola min blogg; knoddochfjant.blogspot.comJag använde mönsterskisser mstery har i siitt galleri här på fl, men minskade det lite. Den blev helsnygg, men jag har inte testat den än, då min bebis vägrar komma ut.
    Åh, blir så sugen på att göra en sån till babyskyddet också. Jag har börjat inse att det är för krångligt med overall om man ska in och ut hela tiden, så vi har börjat med filt i babyskyddet, men en åkpåse är helt klart bättre. Undrar bara hur man ska få lilla Maja att förstå att jag måste ha tid att sy när hon inte ens fattar att jag ibland behöver tid för att äta...
  • Kerstin

Sopheia: Jättesnyggt! Den kan du gärna skryta om tycker jag. Ser jätteproffsigt ut.

• Kerstin

Jag var på IMs julmarknad här i stan i helgen och fyndade en "Sy och sticka barnkläder" av Maggie och Morgan Wallin. Är det någon som har sytt ur den och vet hur storlekana är och hur modellerna är i allmänhet?

• Kerstin
    sarahl skrev 2007-12-10 17:07:18 följande:
    tror ni man kan ringa dit och be dom plocka ihop det man skall ha, det är min mamma som ska till sumpan och be henne irra runt där, tror jag är lönlöst. då kan hon ju bara gå in och betala och hämta det.
    Det är väl bara att ringa dit och fråga om det går. Vill de sälja nåt kan jag gott tänka mig att de gör det. Lycka till!
  • Kerstin

Jag tänkte sy en enkel liten necessär och det står bara stilla i huvudet. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig lite med tankearbetet. Jag har köpt en dragkedja på 15 cm och necessären tänkte jag skulle bestå av två bitar (15 cm breda då) och en bottenplatta. Om jag vill ha bottenplattan 3 cm bred betyder det att fram- och bakstyckena alltså viks in 1,5 cm på varje sida i botten om ni fattar hur jag menar. Nu funderar jag på om jag ska göra fram- och bakstycket rektangulära, eller blir väskan mindre i botten på ett konstigt sätt då? Om jag vill att den ska se rektangulär ut när den är klar, måste jag göra fram- och bakstycke så att de är 15 cm uppe och bredare nere? Det är jättesvårt att förklara såhär, men någon kanske fattar. Hur har ni som har gjort enkla små väskor gjort?

• Kerstin

Doris: Jag har tovat lite saker och det beror på garnet hur mycket det krymper vid tovningen i maskinen. Jag brukar sticka en provlapp och mäta innan och efter tvätten så kan jag räkna ut exakt hur mycket mitt plagg kommer att krympa i varje riktning. Det funkar jättebra.

• Kerstin
    GOBLIgobli skrev 2007-12-16 23:39:33 följande:
    Färdigt mått 18x25cm.
    Angående blöjpåsar. Är det någon som har sytt såna till tygblöjor och vet vilket mått som funkar bra för dem?
  • Kerstin

Lilltå: Jag kom också på det där med att det ju finns olika. Dumt att inte tänka på det från början. Tack för länken! Jag ska genast leta igenom sidan...

• Kerstin

Angående att få svar tycker jag också att man får hur bra och användbara svar som helst. Man måste bara se till att inte ställa sin fråga mitt i en vild diskussion om overlockmaskiner eller liknanade för då hamnar den lätt tre sidor bakåt på bara 5 minuter och sen ser ingen den mer.
    Jag fick förresten aldrig något svar på min fråga om den lilla väskan jag skulle sy, men jag packade upp en liten väska vi ska ge bort i julklapp och mätte efter den och fick svar där. Väskan blev hur fin som helst, men jag måste fortfarande sy fodret innan jag kan lägga den på min hemsida.

• Kerstin

Idizen: Tänkte precis svara att det är en del folk här som har sytt åkpåsar, men ser att du redan har fått en massa svar. Jag har för mig att åkpåsen som är som en wrapper finns beskrivet i någons bildgalleri här, men vet inte vems (jag menar att det är beskrivet i detalj hur man gör alltså).

• Kerstin

Alfredboy: Jag köpte också de där man syr fast i början. Stort misstag! Det är ju jobbigt att sy fast dem och så håller de inte. Nu gör jag som Morven säger med att hamra fast dem. Det funkar hur bra som helst. Jag har köpt mina tryckknappar på Stoff och Stil. Där är de inte alls dyra. Jag tror att många här köper sina där. Jag vet dock inte hur det är med porto om man beställer därifrån, men de har en himla massa roliga tyger också, om man inte vill beställa bara knappar.

• Kerstin
    Alfredboy skrev 2007-12-19 13:28:24 följande:
    Tusen tack för svaren! Så om man köper trycknappar från stoff och stil så är det enda man behöver utöver detta en hammare? Eller behövs nåt mer också?
    Du behöver en hammare och ett litet verktyg som ser ut som en pinne i metall. Det verktyget följer med tryckknapparna, men bara om du köper de i 10-pack eller nåt, inte i storpacken. Så köp ett med några få knappar och se till att verktyget är med och sedan kan du köpa storpack för att få fler knappar.
  • Kerstin

Grattis, Tyrvi!

Är det förresten nagon här som har testat att sy dreggellappar i vanligt bomullstyg istället för trika? De är ju sa praktiska, men det är svart att hitta roliga mönstrade trikatyger, sa det blir nog roligare om man kan ta andra ocksa.
    Sorry för min konstiga stavning, men jag sitter med ett franskt tangentbord för tillfället...

• Kerstin
    Mammassaga skrev 2007-12-29 16:17:42 följande:
    vad ska man har för "fyllning" eller vad man ska säga i täcket om man gör ett lapptäcke?
    Jag brukar ta vadd som man köper pa rulle.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!