Inlägg från: Kerstin |Visa alla inlägg
  • Kerstin

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Jag sitter här och planerar den åkpåse jag tänkte sy och undrar en sak om mellanlägget. Det står i beskrivningen att man ska använda Thinsulate. Har ingen aning vad det är, men kan nog gissa... Jag har rätt mycket vadd liggande hemma som jag skulle kunna ta, men jag undrar lite hur tjockt det borde vara för att man ska kunna ha åkpåsen till en liten nyfödd bebis under vintern? Jag har även ett sånt där IKEA-täcke för 29:- som jag skulle kunna ta om jag vill ha tjockare, men det känns som om det blir väldigt tjockt då. Så om någon vet mer om hur varm en bebis vill och bör vara och sådär, blir jag jätteglad för tipps! (Jag ska för övrigt sy åkpåsen i manchester med fleece som foder, så det värmer ju också lite)

• Kerstin

Tack för alla svar! Och Gekko: Jag blir bara glad för många svar, även olika, då vet jag iallafall att det inte finns ETT rätt svar. Det får nog bli ett tunnt lager vadd. Lager på lager verkar ju definitivt smartare än att ha en absolut vintersäker åkpåse som man bara kan använda vid minus 20 grader, speciellt om man bor i Skåne.
    Är det förresten någon som har sytt åkpåsen ur Meedoms bok? De använder den i sittvagn, men jag hade tänkt ha den i liggvagnen (iallafall först) och jag börjar undra lite om man kan sy den som den är eller behöver modifiera den lite i öppningen så att man verkligen ska kunna få bort tyget ovanför ansiktet...

Sydde för övrigt nästan klart min skötväska igår. Får hoppas att jag har ork efter jobbet ikväll så att den ska bli klar, så kanske det kommer en bild snart. Är sååå nöjd med den!

• Kerstin
    Villevalle skrev 2007-10-08 10:29:58 följande:
    KerstinJag bor i Skåne och har en vanlig åkpåse, riktigt kalla dagar när sonen sov ute stoppade jag varmvattenflaskor vid fötterna och la på en extra fleecefilt. Det har funkat suveränt.
    Med "vanlig åkpåse" menar du sånt tyg man har på barnvagnen (typ tjockt jacktyg eller nåt), tunn vadd och bomullsfoder, eller?
  • Kerstin

Den där google reader är farlig! Har använt den ett bra tag och det blir bara fler och fler bloggar. Men håller med yrväder om att den är jättebra.
    Om man vill lägga till en blogg kan man även klicka på "Add subscription" (vad det nu kan vara i den svenska versionen...) och helt enkelt klippa in bloggens adress. Jätteenkelt.

Yrväder: Jag ska försöka att ta mig till Stoff och Stil imorgon och jag har inte glömt att jag sa att jag skulle fråga om du fortfarande ville att jag skulle skicka tryckknappar till dig? Isåfall får du gärna säga vilka du vill ha (vet iförsig inte om de har olika...) och hur många.

• Kerstin

Jag ska göra mitt bästa. Men med artikelnummer borde det ju inte vara så svårt... Vi kan fixa det där med pengarna sen. Du kan väl inboxa din adress också. Vet du förresten om det är smidigast och billigast att skicka med posten eller finns det nåt bättre?

• Kerstin
    Pochahontas skrev 2007-10-08 21:29:17 följande:
    Kerstin: Tack. Hmm. Den färgen heter nougat... Är det nån som sett den live? Vill ju ha mörk brun. Det kan ju vara lite lurigt med färger i kataloger...
    Nej, men ska dit imorgon och kan titta om jag ser den och redovisa (om jag inte glömmer). Letar du efter riktigt mörkbrun eller lite mer mokka-aktig?
  • Kerstin
    Pochahontas skrev 2007-10-08 21:38:39 följande:
    Den ska vara rätt mörk, tänkte jag...Vet inte riktigt vad du menar med mocca..... Mörk, men det ska ju inte se svart ut, om man säger så.
    Jag tror jag vet vad du menar. Jag vet inte heller vad jag menar med mocca. Lite ljusare typ. Ska titta imorgon och se om jag kan beskriva färgen sen.
  • Kerstin

Ush, har lite beslutsångest över min planerade åkpåse... I mönstret jag har blir den 120x65 cm när den är stängd, men jag vill ju ha den i hårdliften och den är bara 80x30 cm så det känns ju alldeles för stort. Men sen vet jag inte om man vågar göra den 80x30 heller, för det blir ju alltid lite mindre ändå eftersom den går lite i höjdled också så att säga. Den jag har mönster till gör de till en sittvagn, men när man köper en åkpåse använder man väl samma till ligg- och sittvagn, eller hur? Det råkar inte finnas nån här som har en Brio åkpåse och kan kolla hur stor den är på ett ungefär? Eller om ni har en annan åkpåse som ni tycker passar till en lift eller liggvagn i ungefär den storlek som jag har... Tyg kan jag ju alltid köpa för mycket, men jag måste ju veta hur långa dragkedjor jag ska ha...

• Kerstin

HappyHippo: Det där med att man nog får vika in den i liggdelen har jag också tänkt på, men det blir isåfall ungefär 1/3, alltså 40 cm som man får vika in. Men sen är ju bebisen så liten i början att det kanske inte gör så mycket att man har lite åkpåskorvande i sidorna och vid fötterna, så behöver man iallafall inte en ny åkpåse till sittvagnen sen.
    Jag ser fram emot bilden.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!