Sytråden spinns vidare - vit tråd!
Mimmi 71 skrev 2007-10-31 21:14:14 följande:
Mimmi 71 skrev 2007-10-31 21:14:14 följande:
Jag har försökt att vara duktig och försöka att läsa ikapp förra veckans inlägg, men så fort jag kommer nånvart har ni hunnit skriva en massa nytt. Vi fick vår lilla Maja förra veckan, så för tillfället hinner jag ändå inte tänka så mycket på att sy. Men jag ska definitivt titta in igen emellanåt när jag behöver inspiration igen. Läser iallafall flitigt i era bloggar tills dess.
Det är förresten jättekul att äntligen få testa allt jag sydde under graviditeten. Maja är otroligt liten (försvinner nästan i storlek 50), så jag har inte kunnat använda hemmagjorda kläder än, men allt pysslat runtomkring är uttestat.
Jag har varit och köpt en bärsjal idag och var såklart för snål för att köpa till ett skydd mot kylan, för det kan man väl sy själv tyckte jag. Är det någon här som har sytt ett sånt? Har ju iallafall en bebis nu så jag skulle kunna mäta själv och hitta på min egen lösning på ständning och sånt, men det skulle vara kul att se någon beskrivning att börja från.
Har läst igenom beskrivningen lite bättre och har insett att kosestoff är innertyg och fòr är foder. Ni som har sytt eller köpt bärskydd, kan ni rekommendera att sy det med eller utan foder? Man måste ju sen ha antingen hela skyddet eller ingenting, så det kanske blir för varmt med foder eller blir det för kallt om man inte har foder?
Blir fortfarande jätteglad för svar om yttertyget.
Måste fråga en sak om bärskyddet (det norska mönstret: tettinntil.no/forumet/showthread.php) igen. Det där med tryckknapparna; om man använder den till sjal, har jag förstått rätt att man sätter dem längst ut på "öronen"? Fäster man dem bakom nacken på sig själv då, eller hur får man hela att sitta fast på sig själv? För MT står det ju att man fäster den i remmen, men det går ju inte på samma sätt med sjal...
Är det ingen som vet var man kan köpa vindpoplin på nätet?
Vem var det som undrade var det fanns bra jultyger? Det här är väl bara för underbart? www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=191575&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= Klart en smaksak, men jag är kär.
Letar för fullt efter vindpoplin på google, men hittar inget...
Smultronbullen: Jag stickade en mössa efter detta mönster. Det verkar så mycket basmönster som det kan bli: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=12. Har dock insett att storlekarna är lite sådär. Får sticka en ny mindre mössa som kan användas innan Maja har vuxit i den andre, men kan man bara mäta huvudomfånget innan blir det ju hur lätt som helst att räkna om det här mönstret.