• Gekko

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

• Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • Bibabba

Yrväder: Tack för tygproverna, du var snabb du! Jag var i min lokala tygaffär idag, och hon har en velour som på pricken ser ut som den gula Det stod på tyska på lapparna, dock ej Hilco, men jag är helt säker på att det är samma!

Blekingetösen har bytt namn till Happy Hippo
  • Kerstin

Nu är skötväskan klar. Är riktigt nöjd, men jag har två små frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.

1. Hur brukar ni göra i remmen där man sätter fast den på barnvagnens styre? Jag har bara lagt den runt styret, men då åker den ner. Undrar om man kan ha tryckknappar eller nåt. Någon som har tipps?

2. Jag har gjort ett lock som går ner hela vägen på framsidan. Det lägger sig nog bra där när väskan är full, men jag funderar på om jag borde ha någon stängningsanordning längst ner. Vad tycker ni? Knappar, tryckknapper, kardborreband,...? Jag vill ju helst slippa sånt som jag borde ha sytt på från början...

• sarahl

yrväder- Just det nummret har inte jag, har du? Har du i såfall lust att rita av strl 74 och skicka mig, givetvis mot ersättning!

• morvern
    Pejgan skrev 2007-10-10 12:46:54 följande:
    JAG skulle sy en ytterbyxa, en innerbyxa, sätta innerbyxan i ytterbyxan och sen sy i mudd. Eftersom jag är lat och inte behöver ha dem vändbara skulle jag bara overlocka fast mudden men vill man vara snitsig så syr man fast den så den är snygg från båda sidor. Då får du INGA synliga sömmar alls.
    Tack Pejgan! Men.. jag har ju ingen sån däringa overlock dårå, fast jag syr o är lycklig ändå ;)
  • uniMog
    Leeluu skrev 2007-10-10 17:08:58 följande:
    Pejgan: Jag kollar! Tack!
    huh.. vad har jag tipsat om? *förvirrad*
    morvern skrev 2007-10-10 19:02:02 följande:
    Tack Pejgan! Men.. jag har ju ingen sån däringa overlock dårå, fast jag syr o är lycklig ändå ;)
    Ja den är ju inte nödvändig men det blir snyggt Men då skulle jag nog försöka snygg-sy mudden
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • fante

sarahl: På min bibba kan man låna Ottobre

• Yoko

Kerstin en vän till mig har en skötväska som man sätter fast med tryckknappar. Väldigt praktiskt när den var ny men knapparna blev fort "slöa" och går nu upp om man packar lite för tungt i väskan. Inte så bra. Kardborre håller nog bättre.

• Jalapeno
    cassiopeia skrev 2007-10-09 20:15:54 följande:
    Jag har blivit tillfrågad om jag har lust att sy lite kläder till min dotters dagis. Typ utklädningskläder. Först på önskelistan var en doktorsrock. De föreslog att jag bara skulle kapa ärmarna på en vit herrskjorta och sätta ett rött kors på, och det kan jag ju göra men jag undrar om det finns någon annan som har förslag på vad man mer kan göra inom "doktorsområdet"Sköterskemössor skulle de inte ha med tanke på genustänkandet!Även förslag eller bilder på andra maskeradkläder är välkommet!Jag är snart klar med en tigerdräkt till dottern, så bild på den kommer inom kort.

rock är på väg ut! det är "scrubs" som gäller. Som en t-shirt i vävt tyg med v-ringning som går omlott. Googla bilder på "scrubs" - ja, det är scrubs alla har i tv-serien scrubs. Operationsmössor sys lättast som en platta med kant under. Syns på huvvet på alla kirurger i alla tv-serier.

Polis, riddare, brandman, tyllkjolar är vad alla ungar har på sig på dottrarnas dagis. Könsstereotypt så det förslår.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!