• Gekko

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

• Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • zasata

men vart kan man få tag i den tidningen...?
    ni som syr egna mönster, har ni tips hur hur man ska göra?

Kerstin skrev 2007-10-10 08:33:17 följande:
    Zasata: Sy till småbarnen lånade jag på bilbioteket i början när jag letade barnmönster och tyckte den var jättekrånglig och sedan passade inte mönsterdelarna ihop som de påstod att de gjorde. Jag har inte testat Ottobre än (men har kommit så långt att jag har köpt en tidning iallafall!), men annars tycker jag att Sy och sticka till barn 0-3 år (tror jag det är) av Meedom är bra. Enkla och trevliga beskrivningar, men jag har inte testat dem på barn än, så jag kan inte säga nåt om deras storlekar och passformer.
  • Stratus

Ottobre finns lite överallt, på Pressbyrån bla. Annars kan du gå in på deras hemsida www.ottobredesign.com och beställa tidningar där, även gamla nummer. Och du kan bläddra och se vad som som finns i tidningarna.

• yrväder

om du vill ha numret som är ute nu, gå in på www.interpress.se och sök på ditt postnummer

zasata skrev 2007-10-10 11:55:36 följande:
    men vart kan man få tag i den tidningen...?ni som syr egna mönster, har ni tips hur hur man ska göra?
  • charmmiss
    zasata skrev 2007-10-10 11:55:36 följande:
    men vart kan man få tag i den tidningen...?ni som syr egna mönster, har ni tips hur hur man ska göra?
    www.ottobredesign.com
    du kan beställa den där, eller kika på interpress.se om den säljs nära dig.
    Ska du göra eget mönster kan du ju rita av kläder som passar bra, kanske inte det allra enklaste om man är nybörjare, bättre att börja med färdiga mönster tycker jag.
    Biblioteket har ju många bra böcker, du har ju fått tips på några. Jag tycker Gynthers, sy till barnen har busenkla och fina mönster.
  • charmmiss

såg att du hann få många svar innan mitt sega inlägg hann med
    Inte meningen att upprepa mig.

• morvern
    cassiopeia skrev 2007-10-10 11:21:54 följande:
    Munskydd var ju en bra ide!Kläder till en bagare också.Tack!Tar gärna emot fler tips på utklädningskläder!
    På öppna förskolan där vi bor har de massa roliga utklädningskläder, drar några exempel:
    *Trollkarl; en "luciaklänning" i mörkt tyg med trumpetarmar o silverstjärnor påsytt. En struthatt av tjock kartong med stjärnor på.
    *Prinsessor (såklart); Enkla underkjolar med tyll över i olika färger, ett linne till som det är broderat lite paljetter på. (tror det är vanligt linne från typ H&M som de pimpat lite). 
     *Tyngdlyftare; Ett randigt vuxenlinne som de sytt ihop som shorts längst ned så det blir som en "brottardräkt". Till det har de gjort hantlar av såna stora flörtkulor el vad det heter.
    *Riddare; ser ut som denna  
    *Ninja;  svarta pjamasbyxor, svart långärmad tröja o sen en huva som täcker allt utom ögon.
    *Pirat; liknande överdel som riddaren (som en stor t-shirt utan ärmar) fast med en döskalle på, en ögonlapp o bandana.

Sedan så har de massa roliga mössor, typ som den drakhuva jag sydde (bildtråden), alltså vanliga huvor med olika öron på; räv, björn, katt, lodjur, drake (har uppstående piggar från mitten av pannan ned till nacken). Å så finns det som resårband med påsydd svans att matcha djuret.

Jag älskar att kolla runt i deras lådor, tyvärr är inte sonen (9mån) lika intresserad av kläderna än.....
  • morvern

Har förresten en fråga om hur man fodrar byxor. Har tunt bomullstyg (f.d påslakan) som jag vill fodra i vanligt trikåtyg så det inte blir så tunt. Typ som de fårbyxorna Mstery gjort (skitsnygga!) Ska jag sy det som två byxor o sedan sätta i foderbyxorna i ytterbyxorna o sätta mudd på efter för att få ihop det? Eller hur gör man?

• uniMog
    morvern skrev 2007-10-10 12:22:19 följande:
    Har förresten en fråga om hur man fodrar byxor. Har tunt bomullstyg (f.d påslakan) som jag vill fodra i vanligt trikåtyg så det inte blir så tunt. Typ som de fårbyxorna Mstery gjort (skitsnygga!) Ska jag sy det som två byxor o sedan sätta i foderbyxorna i ytterbyxorna o sätta mudd på efter för att få ihop det? Eller hur gör man?
    JAG skulle sy en ytterbyxa, en innerbyxa, sätta innerbyxan i ytterbyxan och sen sy i mudd. Eftersom jag är lat och inte behöver ha dem vändbara skulle jag bara overlocka fast mudden men vill man vara snitsig så syr man fast den så den är snygg från båda sidor. Då får du INGA synliga sömmar alls.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • sarahl

Jag undrar om någon här sett mönster till en overall med 2 dragkedjor framtill, tänkte sy en till Oscar,jag har så himla mycket fleece liggandes. Vill fodra med nån gosig trikå.

Strl 74...

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!