Positiva saker till vaginal födsel
Varför är det positivare att föra på "det vanliga sättet"?
Ge mig massa anledningar till varför det är bättre än snitt och så vidare !
Varför är det positivare att föra på "det vanliga sättet"?
Ge mig massa anledningar till varför det är bättre än snitt och så vidare !
men det måste väll ändå vara SMÄRTA med stora bokstäver, när lillen är där med huvudet ute och man väntar på nästa krystvärk?
Tidningar ska ju alltid skrämmas men den här artikeln såg jag precis nu.
www.expressen.se/halsa/1.869170/risk-for-livmoderskador-efter-kejsarsnitt
jag vill ha snitt! får panikångest och det börjar bli jobbigt nu..
men ändå känns det som om jag inte kommer bli tagen på allvar pga att jag är förstföderska och "vet inte hur det känns att föda för att jag inte har försökt" ..
Med första barnet ville jag också ha en anledning till snitt. Var jätterädd. Under förlossningen tog jag EDA, och ALLT avstannade. Jag fick alla biverkningar som går att få... Var helt slut i flera dagar. Då tänkte jag ALDRIG MER!
Andra barnet föddes i ambulans med hjälp av lustgas. MYCKET trevligare upplevelse. Där kände jag en så stark och häftig kraft som jag inte upplevde under första förlossningen.
Någon timme efter att jag kommit in till BB med nr två sa jag: "Det här vill jag uppleva igen, Gud vad häftigt! "
Att få känna den styrkan mitt i all smärta är helt otroligt!
Nu väntar jag nr tre. Har varit rädd fram tills nu (som vanligt) men nu börjar jag se fram emot förlossningen. Jag vill känna denna styrka och kraft igen!
Lycka till Saaraa! Stå på dig om du är rädd. Det är bara du som vet hur du mår och känner dig!
Jag tror man ska vänta så länge som möljigt innan man beslutar sig för snitt. Ju närmare förlossningen man kommer blir det tyngre och jobbigare och en fölossning känns som en lättnad. Visst gör det grymt ont men det handlar om ca ett dygn av ens liv och sen är smärtan borta och det är såååå häftigt när bebisen kommer ut. Skulle inte vilja ha missat den upplevelsen för allt i världen.
Jag hade en jättejobbig och hemsk förlossning, och ville absolut ha snitt nästa gång.
Men efter att ha opererat bort gallan så känner jag nu att kroppen i sig mår så mycket bättre än efter en operation. Var helt invalidiserad i 2 veckor efter gallop, och kunde knappt gå.
Men efter förlossningen var man på benen efter någon dag.
Det är positivt om något!
Då har du nog haft tur om det handlat om nåt dygn.. Min är 2 mån nu och jag har fortfarande ont. MEN, det är värt det! Jag vill inte skära upp magen nästa gång heller..
Sen så är det fysiskt och emotinellt bättre för både mor och barn med vaginal förlossning.
Jag tyckte att värkarna innan krystvärkarna var jobigast.
En liten stund efter förlossningen så var jag uppe och gick.
Var till och med piggare än min smbo som var med.
Jag ska snittas eftersom jag hade en traumatisk förlossning första gången.
Fördelarna med vaginal förlossning är som jag ser det framförallt att man kan börja träna tidigare. Konvalescensen är kortare än efter ett snitt. Det är en otrolig fördel.
Jag har fött 2 barn vaginalt och ska snart föda en till, och jag hoppas verkligen att jag kan föda vaginalt även denna gång.
Det är en otroligt häftig upplevelse!! Smärta - javisst det går inte att förneka men det är inget jag skulle vilja gå miste om ändå. Inför denna förlossning har jag läst Gudrun Abascals bok "Att föda" finns att beställa för 40 spänn på cdon.com
Mycket bra förlossningsförberedande läsning.
Själv födde jag med lustgas som enda medicinska smärtlindring båda gångerna, men är man rädd för smärtan kan man ju få EDA! Denna gång hoppas jag kunna föda helt utan medicinsk smärtlindring. Lycka till! Berätta för barnmorskan om din förlossningsrädsla så att du verkligen blir tagen på allvar, kanske kan du få hjälp att övervinna rädslan ?
gravid07; nja, tur och tur, min svanskota gick av och det tog 9 mån att läka.... Men generellt är det ju så att när bebben är ute är smärtan borta.
Jag skulle inte välja kejsarsnitt före vaginal förlossning eftersom du då blir snuvad på allt. Att få vara med om en vaginal förlossning är det underbaraste och häftigaste jag varit med om. Det skulle jag inte vilja missa genom o välja kejsarsnitt.
Oj, så mycket bättre jag mådde efter vaginalt än med kejsarsnittet! Smärtan glömde jag fort , men att återhämta mig från att ha tappat 2 liter blod efter snittet tog mycket längre tid.