Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

Israel/Palestina

snöstjärna71 skrev 2007-10-15 09:16:07 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-15 05:42:35 följande:Vad menar du med att hatet är "nedlagt" i dem? Var skulle det komma ifrån? Genetiskt eller? För de tror ju i alla fall inte på KoranenÄr det nåt fel på deras kristendom eftersom de inte ödmjukt lämnar sina hem och ger sig av när Israel vill ha deras mark? Är det judehat att protestera när orättvisor begås mot en bara för att orättviorna begås av staten Israel? Hade det varit okej att protestera om det varit en annan stat som fötryckt dem??? Får Israel bete sig hur illa som helst bara för att det är en judisk stat?Har det aldrig slagit dig att ilskan hos palestinierna (både kristna och muslimer) kan ha vuxit fram på grund av det som drabbat dem i form av flykt och förtryck under de senaste 60 åren? Det vore JÄTTEINTRESSANT att höra hur du skulle agerat om du vore palestinier! Vad skulle du ha gjort?
    For prøve å ruske opp i litt misforståelse her :)

Du ser det at om en er oppdrad i Islam og i å hate jøder (som sagt tidligere så gjørs det på barnetrinn i skolen), så er det noe som sitter godt fast i sjelen og tankesystemet og ik noe som nødvendigvis forsvinner fordi en konventerer til en annen religion. Der er boken eg annbefalte et godt exempel på hva eg mener.

Är det judehat att protestera när orättvisor begås mot en bara för att orättviorna begås av staten Israel? NEI!! Inte alls!! Men hvilken urett taler du om då tex?

Nei Israel skal ik oppføre seg hur som helst bare for at dei er en Israelsk stat..men du må aldri glømme at dei selv er omringet av fiender på alle kanter.. og terror er en daglig opplevelse for Jødene. Palestinerene er ik det enste folket som lider.. Og på grunn av det må dei ta tøffe og upopulære valg !!

Israel er i krig!! Og under stort  press, og ingen enkel sak å gjør alt rett. Men for å få det sagt atter en gang: EG støtter ik alt dei gjør!!

Men deres rett til å leve i fred i sitt eget hjemland og deres rett til eksistens!!

Eg forstår godt at dei reagere..men eg tro oxo at lederene deres utnytter deres lidelser til propaganda mot Jødene og deres plan for deres uttslettelse.

Om eg kan snu på flisen..
    Hva ville du ha gjort om du var jøde og ditt folk alltid hadde vært forfulgt så lenge historien kan fortele, og selv i ditt eget land er du ik trygg?

Og det folkets ledere bare var utet etter å utslette deg og dit folk og land??
    Og alltid leve i den frykt at du aldri kan være trygg når du er ute å tex tar buss er på kafè for du vet aldri om en bombe kommer til å gå av for å drepe deg kun for at du er Jøde?
  • Free Spirit
    NattravN skrev 2007-10-14 22:41:15 följande:
    Bojkotta Israel! Befrielsekamp är inte terrorism och det är ingen jämbördig konflikt. Israel med USA i ryggen och palestinier med stenar.
    Steiner, selvmordsbomber, raketter, mm og hel Araber verden med seg.
     Og Irans tydlige hensikt med å uttslette landet. Mener du vel??
  • Free Spirit

Utslette et folk og et land er meget alvorlig trussler..det innser vel du oxo?

Hot for hva då? Hva har Israel gjort Iran?

• Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-15 20:44:46 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-15 14:43:13 följande:Jag har inte läst boken du talar om. Men du verkar ju helt okunnig i detta med kristna palestinier. De har INTE konverterat från islam till kristendom!! De har varit kristna i århundraden. Det är mycket möjligt att några av dem är ättlingar till de allra första kristna.Du vill göra detta till en religiös konflikt. Men detta är i grunden en politisk konflikt som handlar om levnadsvillkor.
    Vel, det finst konventerte Palestiner og det var dem eg tenkte på når du nevnte kristne..

Eg har prøvd å si opp til flere ganger at en må til roten av problemet og det er det eg har snakket om..men du ser bare dagens situasjon, og det er jo som å gå midt inni en krangel. Du vet jo ik hva det er som startet det hele og så tar du parti for som du synest mest synd på.

Slik ser dette hele ut for meg..
  • Free Spirit
    Catchie80 skrev 2007-10-19 15:40:52 följande:
    Jag svarar bara på TSVad jag hört:Palestina var ett eget land med araber.Judarna hade inget land, så Palestina gav dom en bit av sitt. Israel bildades.Som tack för hjälpen så vill judarna ha HELA Palestina, och när Palestina protesterar så startas ett krig?Detta är vad jag hört ska vara bakgrunden, och är det så, då röstar jag för att bojkotta Israel.
    Tydligt dårligt innformert om landet!!
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-19 21:04:43 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-19 15:33:29 följande:Ja, det är väl bra att de som har mer hjälper dem som har mindre. Och att det leder till kontakter mellan israeler, palestinier, irakier mfl, judar, kristna och muslimer, visst är det bra. Ja, en solskenshistoria kan man väl kalla det om man vill. Men ärligt talat tycker jag inte det är konstigare att enskilda israeler och israeliska frivilligorganisationer hjälper palestinier på det sätt som visas här än att svenska frivilligorganisationer hjälper dem som behöver hjälp i Irak, Palestina, Sudan, Nordkorea eller var det nu vara månde. För då handlar det ju inte om vad de respektive regeringarna för för politik eller vilka som slåss om vilka landområden utan medmänsklighet. Och äkta medmänsklighet är väl lika stor inför alla människor, oavsett de politiska omständigheter som omger människorna.
    Tydligt at du ik forstår Jødenes situasjon..
    Tror du virkelig at det bare er Araberene som hater eller har det vondt og en vansklig hverdag i Israel? Virker for at du som alle andre er ensidig.

Å samenligne Jødene situasjon med Sverige er for tåpligt og eg tror du vet det.
  • Free Spirit
    Velour skrev 2007-10-20 09:16:51 följande:
    Jag förstår inte vad du skriver.Israel har varit ett hot mot Iran då de manade USA att anfalla Iran. Efter det har Iran tyckt att Israel borde tas bort från världskartan.Free Spirit skrev 2007-10-15 19:21:46 följande:
    Så da burde jo Israel vile utrydde Iran siden dei har planer om å utsellte dem igjen.

Vel, eg tror det er litt vel grov reaksjon å ville utslette et helt folk bare for at som du påstår at dei manade USA til å anfalle Iran. Men om så var, hva var då grunnen til at Israel ville at USA skulle gjøre så?
  • Free Spirit
    Velour skrev 2007-10-20 09:22:26 följande:
    "Det finns även en del judar som inte vill att staten israel uppstår. De bekämpar det hela tiden."Helt sant. Det finns en sida som heter "Jews against Zionism" som just handlar om att zionisterna gottar sig i antisemitiska brott över världen i syfte att få judarna att "återvända" till Israel. Till o med nazistiska organisationer samarbetar med zionisterna, nazisterna vill få bort judarna från deras samhälle och in i Israel och zionisterna vill få in judarna till Israel.Allt står i den sidan jag nämnde.
    Vel, da kjemper dei for å saget bort grene dei sitter på og vet ik hva dei bedriver med.

Klart zionistene jobber for å få folket tilbake til sitt hjemland!! Men at nazistene hjelper på på en venlig måte får du ik meg til å tro.
  • Free Spirit
    Solitär skrev 2007-10-22 19:49:23 följande:
    Det är inte "enskilda människors initiativ" att släppa in araber från Gaza för vård till Israel. Denna verksamhet har de israeliska myndigheternas stöd. Alltså är det storartat av staten Israel att ge vård till fienden som bara vill förinta dem. Eftersom araberna i Gaza gör anspråk på att bilda staten Palestina, borde de väl först visa sig värdiga att styra en stat. Till det hör att bygga upp en fungerande sjukvård. Och som sagt, åtskilliga hundratals miljoner SIDA-pengar har ödslats på dessa araber i Gaza, utan att någonting uppnåtts.
    Takk!! Kunne ik fått sagt det bedre!!
Svar på tråden Israel/Palestina