Israel/Palestina
snöstjärna71 skrev 2007-10-15 09:16:07 följande:
Free Spirit skrev 2007-10-15 05:42:35 följande:Vad menar du med att hatet är "nedlagt" i dem? Var skulle det komma ifrån? Genetiskt eller? För de tror ju i alla fall inte på KoranenÄr det nåt fel på deras kristendom eftersom de inte ödmjukt lämnar sina hem och ger sig av när Israel vill ha deras mark? Är det judehat att protestera när orättvisor begås mot en bara för att orättviorna begås av staten Israel? Hade det varit okej att protestera om det varit en annan stat som fötryckt dem??? Får Israel bete sig hur illa som helst bara för att det är en judisk stat?Har det aldrig slagit dig att ilskan hos palestinierna (både kristna och muslimer) kan ha vuxit fram på grund av det som drabbat dem i form av flykt och förtryck under de senaste 60 åren? Det vore JÄTTEINTRESSANT att höra hur du skulle agerat om du vore palestinier! Vad skulle du ha gjort?Du ser det at om en er oppdrad i Islam og i å hate jøder (som sagt tidligere så gjørs det på barnetrinn i skolen), så er det noe som sitter godt fast i sjelen og tankesystemet og ik noe som nødvendigvis forsvinner fordi en konventerer til en annen religion. Der er boken eg annbefalte et godt exempel på hva eg mener.
Är det judehat att protestera när orättvisor begås mot en bara för att orättviorna begås av staten Israel? NEI!! Inte alls!! Men hvilken urett taler du om då tex?
Nei Israel skal ik oppføre seg hur som helst bare for at dei er en Israelsk stat..men du må aldri glømme at dei selv er omringet av fiender på alle kanter.. og terror er en daglig opplevelse for Jødene. Palestinerene er ik det enste folket som lider.. Og på grunn av det må dei ta tøffe og upopulære valg !!
Israel er i krig!! Og under stort press, og ingen enkel sak å gjør alt rett. Men for å få det sagt atter en gang: EG støtter ik alt dei gjør!!
Men deres rett til å leve i fred i sitt eget hjemland og deres rett til eksistens!!
Eg forstår godt at dei reagere..men eg tro oxo at lederene deres utnytter deres lidelser til propaganda mot Jødene og deres plan for deres uttslettelse.
Om eg kan snu på flisen..
Hva ville du ha gjort om du var jøde og ditt folk alltid hadde vært forfulgt så lenge historien kan fortele, og selv i ditt eget land er du ik trygg?
Og det folkets ledere bare var utet etter å utslette deg og dit folk og land??
Og alltid leve i den frykt at du aldri kan være trygg når du er ute å tex tar buss er på kafè for du vet aldri om en bombe kommer til å gå av for å drepe deg kun for at du er Jøde?