Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

Israel/Palestina

snöstjärna71 skrev 2007-11-01 15:10:02 följande:
    Det brukar ju pratas om att "Israel är Mellanösterns enda demokrati". Så då får väl israelerna rösta fram politiker som avskaffar diskrimineringen av israels palestinska medborgare, river muren på ockuperat område, slutar konfiskera mark och vatten, lämnar tillbaka det som är konfiskerat osv. Så slipper israelerna alla eventuella bojkotter. Svårare än så är det inte .
    Rive muren på okupert område? Men da må jo terroren stoppe først!!

Dessute er det ik mye media opplyser om når det gjelder komepensasjon for den mark dei mister på grunn av muren/sikkerhetsgjerde. Det er jo meget godt kjendt her i Norge i allefall at når staten trenger jord i våre private hager eller eigendomer så spør dei ik om lov, men sier dei trenger si og så og gir oss kompensasjon for det. Noe anderles er det ik i Israel, der er det krig og terror mye mer alvorlig. Dessuten så har media skret mye om den fæle muren, enda den utgjør bare en liten del av sikkherhetsgjerde.
  • Free Spirit
    Halal skrev 2007-11-01 15:46:40 följande:
    Snöstjärna71''Det är här den viktiga skillnaden mellan israeler och palestinier ligger. Israeliska judar kan leva normala liv, ta hand om sin familj och hålla sig utanför konflikten. Palestinierna på Västbanken och i Gaza kan inte leva normala liv därför att ockupationen, vägspärrarna, muren, konfiskeringen av mark och vatten gör att deras situation blir oerhört svår.''Mycket bra inlägg!Självklart är det en skillnad när man kan leva sitt liv under relavitvt bra förhållanden. Bara att titta hur välmående infrastrukturen är på den israeliska sidan med vackra parker och grönområden. Och motparten får kliva genom raserade stenrös för att ens komma fram till vägspärren.Precis, har hört direkt från palestinier om dessa vägspärrar där de tex som vill gifta sig inte får gå igenom spärrarna för att kunna göra det. De försöker leva som vanligt, även om de inte vet om barnen kommer levande eller döda hem från skolan, men även i dessa små ting förhindras de. De finns ca 3 miljoner palestiner som lever i flyktingläger på andra håll - de ska återvända! Det är skamligt av en 'demokrati' att inte låta dess innevånare återvända, bara för att andra tagit deras bostäder (om de finns kvar) i bestittning.Jag tycker det är dags för en upprensing. 50 år räcker. Det får vara slut på ursäkterna nu och på rövslickandet.
    De finns ca 3 miljoner palestiner som lever i flyktingläger på andra håll - de ska återvända!

Vende tilbake til det bite lille landet som ik er deres?!!!!!!!
    Araberene har all verden med landområder somn dei kan bosette seg på, dessuten sa Arafat i sin tid: Jordan er Palestina, Palestina er jorda.. Selv var Han Egypter og ble hevet ut av Jordan.

Dessuten så tilhører egentlig store deler av Jordan Israel, mer en 77%, 4 ganger mer en landet Israel. Men det ble gitt en vis Abdullah av britene som hadde mandat til å dele landet.

Og når det gjelder flyktningen så er ik alle flyktninger, dei ble lokket ut av landet av Arabere for at dei skulle krige mot Isael.
  • Free Spirit

Halal

Vare sig du gillar det eller ej så är palestinerna ett folk som har rätt att bo där. Palestiner består av bla muslimer och kristna. Har inte de kristna heller rätt att bo där - enligt dig?

Om Palestinerene er et folk så er dei Arabere, det finst ik belegg for et Palestinsk folk...
    kristne Palestinere er like mye Arabere og det gjør inget forskjell.

At dei kan bo i landet Isael er vel en rett dei har som alle andre folkesalg. Men å kreve det som sitt land er feil. Som sagt araberverden er stor, da spesielt når dei ik kan akseptere at Israel er for å bli og kan holde fred med dem.

Drap på uskyldig er aldri rett!! Men så er det endå når det er krig, men noen annet når en bevisst går ut for å drepe uskyldige.

Hvem var det som angrep landet da staten Isael ble opprettet..og ik tålte at et Israel ble en stat???? Ja 50 år og alle dei uskyldige som er drept er mer en nok..

• Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 16:22:42 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 16:16:36 följande:I inlägg #760 ställer jag en direkt fråga till dig.Så man kan inte bojkotta en land eftersom det påverkar oskyldiga? Så istället ska man låta ockupationsregeringen i Israel fortsätta med sin systematiska utrensning av palestinierna? För att några oskyldiga drabbas? Jag kan upplysa dig om att det är MÅNGA fler oskyldiga palestinier som lider till följd av israels politik än vad "de israeliska barnen" skulle göra av en bojkott. Om du besatt förmågan att dra historiska paralleller skulle du se att det var exakt vad som gjordes mot Sydafrika. Har du hört någon säga "vi borde inte ha gjort det, för det drabbade oskyldiga"? Nej, man inser att det var en nödvändighet för att få till en förändringen (vilket man också lyckades med).
    Sin systematiska utrensning av palestinierna?

du mente vel å skrive urenskning av Israelere/Jøder..for det er jo terror organisasjonene sitt mål. Israel kjemper for å beskytte sitt folk, men det bør dei alldeles ik gjøre..legg ned all våpen og bli helt totalt utslettet er vel det du mener dei bør gjøre..
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 16:45:24 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 16:36:16 följande:Jag menar precis det jag skriver, och det vet du. Du kan fortsätta stoppa huvudet i sanden och intala dig själv att det handlar om att försvara sig själva. Men vi som inte är lika naiva vet att det inte stämmer. Att det skulle handla om självförsvar är bara ett svepskäl för att kunna beröva palestinierna från sin bördiga mark och vattentillgångar, Och genom det ytterliggare försämra villkoren för folket och sakta ta död på dem.
    Naiv er eg inte..bare du som er blind for deres sak!!
    Ik det at eg mener at alt dei gjør er rett!!

Om du aldri har fått med deg det så skal eg tex opplyse deg om at den forferdelige muren som alle skriker om har stoppet 90 % av terroren...så det beskytter folket..

Men du..vet du i hele tatt hva som egentilg er årsaken til det som skjer der nede??
    Hvorfor dei gjør som dei gjør?? Hadde det vært motsatt så hadde tonen fått en annen pip..og du hadde nok ik sagt så mye. sier så av erfaring når det gjelder pro palestina folk. Vi har nok av dem i media her i Norge som spyr ut løgner og halv sannheter..
    Du derimot er et offer for medias løgner og propaganda, som mange andre.
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 16:52:13 följande:
    Listor över Israeliska produkter:www.bojkotta-israel.org/cms/visning/index.php...www.palestinagrupperna.se/bojkottprodukter.ht...www.info14.com/israelbojkott/hurgorjag.phpJa, en bojkott kan absolut leda till en förändring. Slår man mot det som känns mest, ekonomin, kan man få folk att vika sig för omvärldens krav. Sådana är exempelvis att följa Genèvekonventionen och folkrätten. Detta har genomförts tidigare med lyckad utgång.
    Takk for dine lenker ..er lagt til bokmerker!! Så nu vet eg hva eg skal løpe å kjøpe!!

Lenge leve Israel!!!

• Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 17:02:30 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 16:55:50 följande:Herregud, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Så jag är ett offer för medias propaganda? Vilket tur att 99% av den information jag tagit in inte kommer från tidningar, radio och tv. Utan från böcker, både skrivna av palestina-vänner och israel-vänner samt rena faktaböcker.Jag förstår att du hämtar din information från wikipedia och bibeln, men det är inte goda källor enligt mig.
     wikipedia stoler eg ik på og henter ingen fakta der fra om Israel..Bibelen er Jødenes historie. Men min info henter eg fra bøker med og spesielt ei som har vært der nede for å opprinelig studere omkirng nøden blandt palestiske flyktninger..
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 17:05:22 följande:
    DaCiss skrev 2007-11-01 17:01:09 följande:Jag som bor i Stockholm har stött på flertalet av produkterna och avstått att köpa dem. Det jag främst har undvikit är datorprodukter från israel. Eftersom jag är den i bekantskapskretsen som ger råd vid datorköp och dylikt avråder jag alltid från Intel-produkter bland annat.
    Intel..?? Oj..takk så mye..
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 17:09:54 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 17:01:13 följande:Jag kan också sjunka till din nivå...www.iamthewitness.com/img/JewsBurnIsraeliFlag...Så vackert man blir tårögd...
    Så vakkert flagg..det flotteste i verden uten om det Norske da!!

(det var ærligt ment og ingen provikasjon så det er klart)
Svar på tråden Israel/Palestina