Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

Israel/Palestina

DaCiss

Jag kan också sjunka till din nivå...

Hvilket nivå da??

Hva vet du om hva som låg bak ordene lenge leve Israel????Kanskje du bør spørre først å skyte etter på...

• Free Spirit
    Chana skrev 2007-11-01 17:55:41 följande:
    Fâr man ställa en frâga till alla hÄr vilka har byggt upp landet Israel? Jag vet det men nu fâr vi se om ni vet det?
    Så bra spørsmål.. spent på svarene!!!
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:03:30 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-01 17:56:14 följande:Det var mig du citerade, men riktade det till DaCiss... Hur ska du ha det?Hur som helst förstod jag inte vad skrev (min norska är mycket begränsad).
    Hehe..Generad

Ja det var til deg..
    synd du ik forstår så godt Norsk, mrn eg forstod ik helt hva du mente med: hur ska du ha det?
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:20:38 följande:
    Ekonomin? Ja, den hålls flytande tack vare donationer från USA.
    Men du..gir ik USA oxo penger til Palestinerene/Araberene..enda dei har sine folk rundt om kiring i oljerike land..men gir dei noe til sitt folk??
  • Free Spirit
    Velour skrev 2007-11-02 13:45:52 följande:
    Snötjärna,jag håller absolut med dig. Ingen tvekan om saken, men samtidigt har jag fått en tankeställare också. Jag skulle inte klara av att bojkotta Israel ändå, även om jag inte stöder deras politik för fem öre.Jag är pro-Palestina, men ändå har jag utvecklat nån sorts känsla där det skulle kännas dåligt att bojkotta Israel."Med andra ord borde alltså en lyckad bojkott av Israel, som får Israel att sluta med bosättningar, mur osv kunna leda till förbättringar även för de fattiga israelerna för då kan ju pengarna användas till bättre saker än nu."Det är ju drömmen (förutom fred), men måste det då inte vara så allomfattande, som du beskrev ovan, för att detta skulle kunna ske?OM jag nån gång skulle få för mig att bojkotta vissa varor från Israel, skulle det ändå inte drabba de mest utsatta ännu mer? För det vill jag inte.
    Som pro Palestina synest eg du fortjener respekt for at du velger og ik bojkotte Israel.
    For som eg har sagt tidligere det går ut over begge parter og palestinere tjener ik noe godt på det heller. Bojkott tar ik bort sikkerhetsgjerde eller stopper krigen for den slags skyld.
    God at noen forstår det!!
  • Free Spirit
    Halal skrev 2007-11-01 16:36:58 följande:
    Free Spirit''Om Palestinerene er et folk så er dei Arabere, det finst ik belegg for et Palestinsk folk...kristne Palestinere er like mye Arabere og det gjør inget forskjell.''Så kasta ut palestinerna, kristna och araber är din tanke? Precis som de styrande israelsernas är?''At dei kan bo i landet Isael er vel en rett dei har som alle andre folkesalg. Men å kreve det som sitt land er feil.''Men de var ju där före israelerna? Israelsern har fördrivt dem, mördat dem, satt dem i landsflykt, massakrerat dem, både nu och tidigare i flyktingläger. Så vems är det? De som kom sist och har mest makt?''Som sagt araberverden er stor, da spesielt når dei ik kan akseptere at Israel er for å bli og kan holde fred med dem.''Varför vill judarna bo mitt bland araber som de alltid har hatat? England som så generöst delade ut landet till Israelerna borde väl kunna inkvartera dem i England istället, där vore de ju bland sina egna. Få ett modernt västerland att bo i. Tycker jag vore suveränt. ''Drap på uskyldig er aldri rett!! Men så er det endå når det er krig, men noen annet når en bevisst går ut for å drepe uskyldige.''Då så. Men kom ihåg att kolla på statitik vilken sida som mister flest. Du kommer att upptäcka att den israeliska förlusten är ca 1/3 av den palestinska. Så visst för israelerna kanske det är marginellt, eller 'värt det' då man har möjlighet att ta livet av så många palestiner.
    Halal..Forlått så mycket for at eg ik har svart på ditt innlegg før nu!!

Så kasta ut palestinerna, kristna och araber är din tanke? Precis som de styrande israelsernas är?

Hva får deg til å tro at Israel ønsker å kaste ut Araberene og kristne?
    Dei vil ha fred i sitt land ik kaste ut folk, da hadde likevel ik Arbabere fått stadsborgerskap i landet!!

Selv synest eg alle folkeslag skal kunne ha sin rett til å bo der, men alle kan ik stue seg inni det bite lille landet. Da er det først og frems dei som tilhører der som har første rett, og Israel er jødenes land.

Det bør Araberverden og resten av verden godta. Og da spesielt Hamas og resten av terror organisasjonene og Iran. Det kommer ik til å bli fred før det..og da kan Jøder og Arabere bo side om side i fred med hverandre. Aksept og respekt er ordet!! Da så klart fra begge hold!!

Men de var ju där före israelerna? Israelsern har fördrivt dem, mördat dem, satt dem i landsflykt, massakrerat dem, både nu och tidigare i flyktingläger. Så vems är det? De som kom sist och har mest makt?

Jøder har alltid bod i Israel, selv etter at folket ble drevet ut flere ganger av landet, men dei har alltid komt tilbake. Om ik Israel er deres land, hvor er det da?

Landsflykt? Vel, du bør du gå tilbake å se litt hva som EGENTLIG skjedde, Araberene lokket folket ut fra Israel for at dei skulle gå til angrep, og jødene ble drevet ut av araberlandene.

Varför vill judarna bo mitt bland araber som de alltid har hatat? England som så generöst delade ut landet till Israelerna borde väl kunna inkvartera dem i England istället, där vore de ju bland sina egna. Få ett modernt västerland att bo i. Tycker jag vore suveränt.

Godt spørsmål!! Men tingen er jo det at hvorfor hater araberene Jødene?
    Israel er for det første landet som Gud gav Løfte til Abraham om at han sku få, og det var Isak som var løftes sønnen.

1Mos 17:7-8
    Jag skall upprätthålla mitt förbund, förbundet mellan mig och dig och dina ättlingar i släktled efter släktled, ett evigt förbund: jag skall vara din Gud och
     dina ättlingars Gud.
    Jag skall ge dig och dina ättlingar det land där du nu bor som främling, hela Kanaan, som egendom för all framtid. Och jag skall vara deras Gud.”

England generøs å gav Israel landet sitt tilbake mener du. Men uansett så må det jo kunne gå ann å respektere Englands valg for folket. Men Britene var frek nok til å gi bort mer en 77% av det som tilhørte landet til en vis Kong Abdullah som dannet Kongeriket Trans-Jordan. Der Jødene fekk og muligens forsatt har forbud mot å slå seg ned.

Men England som er så generøs sier du..hvorfor ble ik Araber/Palestinerene  plassert i arabiske land?
    Inkvartere Jødene i England? unskyld meg Halal, men den synest eg ble litt frekk, (ik at eg tror du mente det så). Det vil jo si det samme som å inkvartere Araberene i England med.. Du vet sikkert ik at jøder har alltid vært et forfulgt folk. Hvor i verden har dei blitt fullt godtatt som Jøder? Eg kan med skam for mitt lands historie ik skryte av det!!!

Då så. Men kom ihåg att kolla på statitik vilken sida som mister flest. Du kommer att upptäcka att den israeliska förlusten är ca 1/3 av den palestinska. Så visst för israelerna kanske det är marginellt, eller 'värt det' då man har möjlighet att ta livet av så många palestiner.

Hva har antallet å si her..en må jo se litt på hva som ligger bak, hva er grunnen til Palestineres og Israeleres død!!

For det første er landet i krig!! Og uskyldige blir drept!!
    For det andre så er det mye terror i landet..som du vet selvmordsbomber.
    Og Israel må oxo sette grenser for hvem som kommer inn i land på grunn av dette, og der har du sikkert en del drap. Hva med alle rakettene som blir skutt på Isaelere/Jøder?

Når det gjelder Palestinere som blir drept så er det sikkert oxo uskyldige som faller for kuler. Men uansett!! Drap er ik noe en godtar uansett hvem som blir drept..det er verdifulle menneskeliv.

Men for Hamas tex hvor stor verdi tror du et Jødisk liv har?? Hamas er dem som er med på å spre hat, ik så rart egentlig når deres mål er å utslette Israel. Mens Palestinere som vil leve i fred hvordan blir dei behandlet av Hams og lignende organsisasjoner tror du?
    Palestinere får ik en gang lov til å selge eiendom til Jødere..da riskikere dei å bli drept!!

Så alt i alt er ik tilstanden enkel der nede og legge all skyld på Israel blir feil. Nu sier eg ik at dei er feilfri!! En må våge å se helheten!!!!!
  • Free Spirit
    DoDo skrev 2007-11-03 08:58:23 följande:
    trodde det var en bok om både israeler och palestinier
    Hei og velkommen i tråden!!

Du snakker om et folk som har overtatt landet ditt. Men du!! Glemer du at Israel ble gitt til Jødene av England? Palestina Arbarabere ble oxo tilbudt land, men tok dei imot??
    Etter som eg husker sa dei nei. Men som eg skrev over så er trans Jordan en del av Israel oxo, men det består mest av Palestinere. Selv Arafat sa at Jordan var Palestina og Plastina er Jordan.
  • Free Spirit
    DoDo skrev 2007-11-03 11:30:24 följande:
    Du FREE SPIRIT vet inte om du e norsk eller dansk men hur fan skulle du känna om FRANKRIKE KOM O GAV BORT DITT LAND TILL SÄG INTE ETT FOLK MEN EN RELIGON, FÖR DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG, OCH VISST BLEV PALESTINIERNA ERBJUDNA LAND MEN INTE LIKA MYCKET SOM JUDARNA BLEV OCH DET AV SITT EGET LAND, HUR SKULLE DU KÄNNA OM DU BODDE I DEN DEL SOM ÄR "ISRAEL" NU OCH BLEV UTKASTAD FRÅN DITT HEM..VARFÖR? JO FÖR ATT ENGLAND BÄSTAMT SIG FÖR ATT TYCKA SYND OM JUDARNA FÖR VAD SOM HÄNDE UNDER ANDRA VÄRLDSKRIGET, INNAN FÖRDELNINGEN AV ISRAEL OCH PALESTINA SO BODDE DET ARABISKA JUDAR I PALESTINA MEN INTE FAN BLEV DEM UTSATTA AV PALESTINER, NEJ DEM BODDE I FRED.
    Ik at du trenger skrike!!

Israel har alltid vært deres hjemland, og det har alltid bod Jøder der..men som eg sa tidligere dei har blitt fodrevet flere ganger fra landet. Jordan var det Arafat sa var Palestina!!
    Og flere med han..
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-11-03 13:13:26 följande:
    Vet du Free Spirit, jag är ganska less på ditt tjafs hit och dit om vem som var där först och om vad det står i bibeln. Det löser ju ingenting. Min fråga till dig är; vad tycker du att man ska göra för att förbättra palestiniernas situation? Som du säkert vet går muren inne på Västbanken till stora delar, skär genom byar och hindrar allt normalt liv. Senast igår hörde jag Röda Kors chefen berätta om den svåra situationen för palestinierna, t ex att allt fler barn föds vid vägspärrar för att mödrarna inte blir igenomsläppta och därför inte hinner till sjukhus. Jag garanterar, sånt drabbas aldrig judar! Vad ska man göra för att förbättra palestiniernas svåra situation?
    Begge sider kommer sier det er deres land, difor bla prøver eg å legge frem fakta her. Mem histoire vil du ik ha. Det har du sagt før!!

Eg er oxo lei av at du hele tiden er så ensidig i ditt engasjamag og kritik og ik vil høre sankk om at dine kjære har feil og er den del av grunnen til at tistanden er som den er.

Memn hallo!! glemer du hvorfor det er vei sperringer der, det er ik for å dele ut julegaver..
    Hva skal man gjøre for å få slutt på krigen??

Terror organisasjonene må akseptere at Israel er til for å bli og at landet ik skal utslettest..der har du en god beggynelse på fred.

Du ser aldri Jødenes lidelse!! Hvorfor?? Er dei ik mennesker?? Bare undrer..
  • Free Spirit
    DoDo skrev 2007-11-03 14:02:32 följande:
    lilla gumman det var mer än 4000 år sedan som det bodde judar där, och det har bott palestinier i palestina längre Period än judarna för 4000 år sedan, dessutom som jag sa förrut DAGENS JUDAR ÄR INTE ETT FOLKSLAG judarna för 4000 år sedan kunde lika gärna ha varit palestinier eller vilket annat folkslag som helst. PLUS ATT DAGENS JUDAR ÄR INTE SAMMA JUDAR SOM PÅ DEN TIDEN, HUR FAN KAN EN RELIGON HA ETT LAND, O INTE FAN GER DET DAGENS JUDAR FRÅN RYSSLAND POLEN O ALLA LÄNDER SOM DEM KOMMER FRÅN RÄTTT ATT KÖRA UT PALESTINIER FRÅN SINA HEM OCH DERAS LAND, DET E HELT SJUKT JAG SOM ÄR PALESTINIER KAN INTE ÅTERVÄNDA TILL MITT HEMLAND, MEN VILKEN PERSON SOM HELST SOM KOMMER FRÅN VAR SOM HELST KAN KONVERTERA TILL JUDENDOMEN Å DÅ HELT PLÖTSLLIGT HA ETT HEMLAND OCH ETT HEM I PALESTINA, OCH HA RÄTT ATT KÖRA UT EN ANNAN MÄNNISKA FRÅN SITT HEM FASTÄN DENNES FÖRFÄDER BOTT DÄR I HUNDRATALS ÅR, NÄÄÄ DU DET ÄR INTE JUDARNAS HEMLAND
    Bare til opplysning!! Eg diskuterer ik med personer som skriker!!
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-11-03 15:55:50 följande:
    Nu är jag tillbaka efter en stunds avstängning, så nu kan jag fortsätta diskutera.Chana:Vilka böcker jag läser? Menar du vilka böcker jag läst (över 60 stycken)? eller vilken jag läser just nu?Just nu läser jag "Ethnic Cleansing Of Palestine" av Ilan Pappe.Vad gäller användningen av bidrag så stämmer det inte att donationerna till Israel främst går till folket.De går till upprätthållning av ockupationen (murbygget och militären bland annat).
    Sikkert interessant nok..me4n ta og les litt om Israel situasjon oxo så du får med deg begge sider. Eller er det fare for at du blir for ensidig!!
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-11-03 16:45:17 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-03 11:41:32 följande:Nej det stämmer inte. De hade inte palestina som sitt hemland. De ockuperade landet enligt bibeln, mördat dess befolkning för att sedan skapa ett rike som de sedan lämnade och flyttade till Egypten. Och efter de har de åter igen tagit landet iom det som hänt under Moses tid.
    Om du skal tale om hva Bibleen sier får du ta med det som faktisk står der og ik ta ting ut av sin sammenheng og skrive dine egne ord.
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-11-03 16:49:52 följande:
    Ja det är så faktiskt. Man har rätt att flytta till israel om man konverterar till judendomen. Men 3-4 miljoner exilpalestinier får inte återvända till sitt hemland.
    Vær snill og ik overdiv det antalet sååå mye..det er snakk om 300 000 takk!!
  • Free Spirit
    Flere palestina-arabere søker om israelsk statsborgerskap

Intensive drøftelser om en eventuell deling av Jerusalem har medført at palestina-arabiske innbyggere i Øst-Jerusalem i stort antall søker om israelsk statsborgerskap, for å unngå å komme under Den palestinske Myndighet (PA).

Dette ble engang ansett for å være det verst tenkelige forræderi for arabere. Men nå hører det hjemme under «en pragmatisk innstilling».

Ifølge den israelske innenriksminsterens talskvinne, Sabine Hadad, har departementet mottatt hundrevis av søknader om statsborgerskap fra arabere i Øst-Jerusalem, en sterk økning som følge av palestina-arabernes frykt for å skulle miste israelske sosiale goder som helseomsorg eller velferdsbetalinger dersom deres bydel kommer under palestina-arabernes kontroll i fremtiden.

Av Jerusalems 750.000 innbyggere er ca. 1/3 palestina-arabere. Siden 6-dagers krigen i 1967 da Israel erobret Øst-Jerusalem fra Jordan, har 12.000 palestina-arabere i Jerusalem søkt om israelsk statsborgerskap, gjennomsnittlig 300 i året. I de siste månedene har det imidlertid vært 3000 slike henvendelser fra palestina-arabere som ikke ønsker å komme inn under israels suverenitet ifølge det politiske initiativ, som nå er på dagsorden.

I 1967 ble Øst-Jerusalems arabiske innbyggere ikke israelske statsborgere, men fikk status av «permanente beboere», og de fikk israelske identitetskort og ble berettighet mange goder som israelerne hadde. Til forskjell fra palestina-arabere på Vestbredden, kunne disse «permanente innbyggere» også nyte godt av bevegelsesfriheten i Israel.

De fikk også mulighet for å søke om israelsk statsborgerskap, men de fleste arabere i Jerusalem avviste dette, fordi det nok ville ha innebært en anerkjennelse av israelsk kontroll over Jerusalem.

Økningen i søknader om statsborgerskap har skjedd samtidig med at man på israelsk og palestina-arabisk hold forbereder seg på den forestående fredskonferansen i Annapolis i USA. Blandt de sakene som nå drøftes før konferansen er fremtiden for Øst-Jerusalem som palestina-araberne ønsker som hovedstad i en fremtidig stat.

Israelske ledere har antydet at de er forberedt på å oppgi noen arabiske bydeler til et palestina-arabisk styre i en fredsavtale. Dette har medført muligheten av at arabiske innbyggere kan miste sin nåværende status. Mange av dem har nå reagert ved å søke om israelsk statsborgerskap – etter lenge å ha overveiet hva de mener er best for dem.

Richard Oestermann
    11.11.2007 15:36

Svar på tråden Israel/Palestina