Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

Israel/Palestina

drSteffo skrev 2007-09-30 19:37:20 följande:
    Free Spirit:Okej. Men att det står i bibeln att landet tillhör judarna säger mig ingenting. al-Aqsa (Tempelberget) är en helig plats för muslimerna också som beskrivs i Koranen.Eftersom jag inte är troende är det inte ett giltigt argument i en diskussion med mig.
    Men det mange ik vet og kanskje ik vil vite..er at ruinene av det Jødiske tempelet ligger under nettopp al-Aqsa. Det er tilomed forbudt å grav frem tempelet for  da får det frem beviser om at tempelet en gang  har ståt der..

Men eg forstå at du ik vil diskutere ut fa noe du ik tro på.
  • Free Spirit
    no pasaran skrev 2007-09-30 20:28:28 följande:
    Free Spirit:Men oavsett ditt religiösa dravel och skitprat om historia hit och dit, Israel av idag är en fascistoid stat som mördar och förtrycker. Sen i vems namn eller vad de, eller ni som försvarar Israel, tar till för argument kan det aldrig berättiga de övergrepp som Israel ständigt utför mot det palestinska folket.
    Men hva med den terror som hamas og tilhengere driver med overfor det Jødiske folk..det ser du inte?

Eg anser ik at Jødene gjør alt rett, dei er da mennesker. MEN dei har all rett til å forsvare seg mot dem som vil utslette dem
  • Free Spirit
    no pasaran skrev 2007-09-30 20:35:59 följande:
    till detta ska ju läggas alla palestinier som dör av sjukdomar och umbäranden pga bla Israels mur och arbete med att effektivt försvaga palestinierna rörelsefrihet.
    Men du..da må en jo gå tilbake til hva er årsaken til hvorfor sikkerhetsgjerde ble satt opp i første omgang
  • Free Spirit
    no pasaran skrev 2007-09-30 20:38:28 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-30 20:34:16 följande:Det är ju precis tvärtom. Det är Israel som vill utplåna palestinierna och det är de som är terrorister och mördare. Det är ju Israel som vill utvidga och ta andras land. Då har palestinierna rätt att försvara sig. Med alla till buds stående medel.
    hvem har lurt deg trill rundt??

Du vet sikkert at gjerde som sagt er der for å stoppe nettopp drap på Jøder, men det vil du ik innse..så du får bare være blind for sannheten om du vil. Det nytter ik diskutere med slike personer.
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-09-30 21:10:47 följande:
    Free Spirit:Anledningen bakom muren har jag redan angivit i inlägg #197.
    Ja, men det er ditt syn på saken! Det er Deres grunnlag en må gå ut fra vet du..
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-09-30 21:45:32 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-30 21:40:21 följande:Nej, det är folkrätten man får utgå ifrån. Och den har Israel brutit mot otaliga gånger.
    Som eg har sagt..eg er ik enig med alt dei gjør, men rett til å forsvare seg har dei absolutt..om det så er med den sikkerhetsmuren som eg anser er fullstendig nødvendig. Selv om eg skulle ønske det ik var det!! Selv Jødene vil ik ødelege for dei menneskene somn bor der, men anser det som en nødvendighet for å holde seg i live.
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-09-30 22:14:26 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-30 21:48:33 följande:Återigen så handlar det bara om ett svepskäl.Ser vi på antalet dödade civila israeler, kontra dödade civila palestinier, så talar dessa siffror sitt tydliga språk.
    Men det kommer jo litt annpå oxo vil eg tro i hvilken samenheng desse arbaerene ble drept. Og hvilken samenheng Jødne ble drept og om det var sivile eller ei?
  • Free Spirit
    azofia skrev 2007-10-01 15:29:50 följande:
    www.diakonia.se/documents/public/ABOUT_DIAKON...lutherhjalpen.svenskakyrkan.se/ArticlePages/2...Där kan man läsa om några av de sätt som Isreal förtrycker Palestina.
    Der burde Hamas so mer så flink til å hjelpe folket gjør noen velgjerninger vil eg tro..

Klart det er tøft å måte leve et slikt liv. Men det kommer oxo litt ann på hva som gjør at Jøden går til et så drastisk seg..Dessuten så må eg opplyse deg om at det er et sikkerhetsgjerde det er snakk om!!

Men hur er det då med Jødene, dei må leve i frykt hver dag for sitt liv, dei vet aldri når en selvmordsbombe går av eller hvor. Hva skal dei gjøre med det?? Noe gode forslag?

Dessuten så skal vi som lever i fred, huske på at vi lever i luxus. Vi kan lett sitte her og dømme fok på andre siden av planeten og fortele hvordan dei bure reagere eller gjøre si og så, for det er ik vi som lever der nede.
  • Free Spirit
    drSteffo skrev 2007-10-01 15:46:18 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-01 15:08:05 följande:Om du klickar på de olika dödsfalls-sifforna kan du se exakt vad alla dött av:www.btselem.org/English/Statistics/Casualties...
    Interessant! Men hur kan en vite at dette er rett info?

Men det står inget om hva som var grunnen til at Arbarene eller Jødene ble drept..
  • Free Spirit
    Velour skrev 2007-10-01 18:27:08 följande:
    Vilken rätt att försvara sig? Det är ju DE som attackerar och PALESTINIERNA som försvarar sig.Men palestiniernas sätt kallas terrorism. Vilka är det som då har bestämt att det är terrorism? Kristna och judar.Det är väl därför du är på Israels sida va? För att du är kristen?Jag är på palestinierna sida endast för att de är förföljda och i underläge.Free Spirit skrev 2007-09-30 21:48:33 följande:
    Det går faktisk ann å se ting fra et annet synsvinkel en den som media prøver å fokusere på..stakkars palestinerene dei blir okkupert av nazister!! Vet du!! slikt kaller eg propaganda!!

Men eg ser begge sider!! En kan ik og har ik lov til å være ensidig. Det er to sider ved en sak!!

Eg vet at araberene lider, det gjør oxo jødene..Men det som opprører meg er at Hamas bruker folket sitt i sin propaganda for å få sympati med vesten og andre land. Dei lar folket sulte for å så legge skylden på Israel. Alle pengene som er spyd inn til Hamas?? hvor er dei blitt av? Hvorfor blir dei ik brukt på folket????????

Jødene er forfulgt!! Det har dei vært siden tidens morning!! Dei får ik engang ha et land å bo i, ei heller leve i fred. Så kom ik med den!!!

Fortel meg på hvilken måte er araberene forfulgt? Det er jo deres ledere som ik vil ha fred med Israel. Eg vet at mange arabere vil ha fred med dem, men det får dei ik lov til å mene. Ei heller får dei lov til å samarbeide med jødene da blir dei drept på grufullvis.

men som sagt tildigere eg støtter ik alt Israel gjør, men deres rett til å forsvare seg!!
Svar på tråden Israel/Palestina