Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:14:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:00:45 följande:
    Vet du vad, läs bibeln. Tala om för vår gode vän Abraham att han är en sexuell avvikare som Gud borde hata. Ja, du vet. Den där gubben som tog sig en kvinna för att hans kärring torkat ut. Som han sedan slängde ut när kärringen plussade trots sin höga ålder. Han. Ska du säga att han också var en sexuell avvikare?
    Nej, för där handlade det inte om en avvikelse. De semitiska folken hade det bruket, helt enkelt. Både judar och araber. Men inom kristendomen har det aldrig varit tillåtet, och moderna judar och araber lever inte heller så längre.

Inom kristendomen har det aldrig varit tillåtet. (Ja, om man inte räknar med mormonerna då... och det gör man väl inte. Dom har mycket knasigt för sig.)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:17:31 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:58:21 följande:
    När det inte står någonstans? Läs religionshistoria. Där står det en hel del om det där. Jesu läror sågs först (ganska korrekt skulle jag säga) som världsfrånvända och asketiska. Jesus sade bland annat (och jag minns inte citatet ordagrant) att den som njuter av livet inte ska njuta av efterlivet, att livet är något att genomlida i väntan på efterlivet. En nästan katharisk eller buddhistisk syn på det jordiska. De tidiga troende följde detta, därav att de inte skaffade sig fruar, inte hade världsliga ägor och helt enkelt levde som senare tiders munkar.Men om du menar att folk som levt närmare hans ordagranna budskap, innan tvåtusen år av politiskt vrångspel, visste mindre än du...
    Men snälla du - Jesus var inte alls någon inbunden asket. Han förvandlade ju till och med vatten till vin på det där bröllopet du vet. Han var ofta ute i farten, men utan att glömma det större hela tiden. Han var väldigt mänsklig, och det är just därför det är så lätt att känna att man "känner" honom. En tråkig figur skulle inte ha kunnat fånga människors hjärtan i två årtusenden...

Sedan att han inte SJÄLV gifte sig hade ju andra förklaringar. Inte att han skulle ha varit emot äktenskapet som sådant. Tror du att han skulle ha varit emot att vi förökar oss??? Han älskade ju barn också...
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-31 16:19:25 följande:
    Gabriella S: Men var finns stödet för det i bibeln. Om nu Gud är villig att förlåta synden, så borde ju ett par som levt tillsammans kunna vigas inför gud såvida de ångrar sina synder?Stina84: Nej inte alls Men jag ville förtydliga vad jag skrev och i vilket samanhagn eftersom det missförstods. Och, jag blir lite ledsen över att man liksom ska "läxas" upp i religion för att man inte är religös själv. Jag har varit aktiv i kyrkan som barn och även som ung tonåring, så jag har lite kött på benen när jag skriver
    Ja, så tycker jag också. Men samtidigt så står det ju på många ställen i Bibeln att föräktenskapliga förbindelser är fel. Jag går inte in på det mera nu, eftersom det inte är heterosexuella relationer den här tråden handlar om.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:21:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:55:37 följande:
    Bigami är uttrycket för olaglift tvegifte. Vi talar om folk ur länder där flersamma äktenskap av olika skäl är tillåtet.Det är förbannat fördomsfullt att utgå ifrån att alla flergifta lever i misär. Och det är direkt naivt att mena att de skulle må bättre av att få komma hit och inte ha någon som helst rättigheter som anstår en maka. Skulle du gilla att flytta till ett land, och plötsligt inte anses vara gift med din man? Att inte få rätt att ärva, att träffa familjens barn som du tagit hand om och fostrat, att inte få rätt till stöd och hjälp? Eller, fan, ENS FÅ KOMMA IN I LANDET eftersom du inte anses vara en "riktig" maka?Du talar ur fördommar, och använder dem för att stärka en felaktig tes. Det är ALLTID bättre med legitima möjligheter. Om en sådan kvinna vill skilja sig kan hon ju göra det i Sverige, men det är svårt att skilja sig om man inte anses vara gift till att börja med, eller hur?
    ...och sedan råkar jag veta (det hör inte riktigt hit) att många kvinnor passar på att haka på en man som ska försöka få asyl i Sverige, i sista stund. Bara för att få komma hit. Det är inte ens RIKTIGA polygama äktenskap vi ser här många gånger - det är skenäktenskap... (Gäller förresten många monogama äktenskap också...)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:35:32 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:32:26 följande:
    Ja, exakt. Det gäller många monogama äktenskap också. Så då ska man vara jämställd och likvärdig och BARA förbjuda de som är månggifta, men gå med på att monogama får smussla in en brud på nåder? Eller ska vi vara jämställda och upphäva ALLA äktenskap vid gränsen, och hantera varje asylfall/immigrationsärende individuellt?
    Min poäng var att de polygama skenäktenskapen sker även i upplysta muslimska familjer, där man normalt inte tillämpar dem längre. Det har med upplysning och utveckling att göra. När en familj blir mer upplyst och modern, så gifter de inte längre bort sina döttrar med män som redan är gifta. (Utom möjligen som ett straff - om hon har skämt ut familjen genom att förlora oskulden.)

Så en stor del av dessa konstellationer som kommer in i Sverige är antagligen fejk.
  • Gabriella S

presens konjunktiv skrev 2007-08-31 16:48:27 följande:

Jag varken kan eller vill tala för Dorian, men jag har inget emot en köns- och antalsneutral äktenskapslagstiftning. Bara för att *jag* vill leva i ett monogamt förhållande, så betyder inte det att jag tänker tvinga alla andra att göra som jag.Vad är det för fel på partnerskap? Ja, vad var det för fel på att vita och svarta hade olika toaletter i femtiotalets USA? Alla fick ju kissa när de behövde...
    Stor skillnad, eftersom de svarta diskriminerades för något som a) inte var något fel och b) de inte hade kunnat välja
  • Gabriella S

Dorian: de kontakter jag har i Arabvärlden är bland medelklassen. Alltså medel-rika, universitetsutbildade och upplysta människor. Troende muslimer, men inte fanatiska på något sätt.

Och de har berättat, att det är ytterst sällan en man i medelklassen har flera hustrur nuförtiden. Det anses som förlegat och opassande. (Trots att det fortfarande är lagligt.)

Månggifte är i praktiken förbehållet två grupper: de mycket fattiga på landsbygden som har kvinnorna som arbetskraft i och med att allt måste göras för hand med kanske bara ett träåder.

Samt de mycket, SNUSKIGT rika. Typ oljeschejker och nyrika affärsmän. För dom är det status att ha flera hustrur, och kvinnorna går med på det för att de i stället får del av makens rikedomar.

I den utbildade medelklassen händer det som sagt så gott som ALDRIG att en flicka gifts bort med en man som redan har en eller flera fruar som förr. Många flickor i denna klass går ju själva på universitet och skaffar sig en yrkesutbildning idag. De vet sitt värde.

Som sagt - OM det sker, så handlar det om en flicka som har skämt ut sig så till den grad att ingen bra och vettig man ur samma samhällsklass längre vill ha henne, och att föräldrarna bara vill ha bort henne ur hemmet så att DE slipper ansvaret att vakta på henne. Föräldrar kan även hota oregerliga döttrar med att gifta bort dem som fjärde hustru till en fattig man - och ibland, men sällan, så verkställs det hotet också.

• Gabriella S
    Moxie skrev 2007-08-31 20:00:49 följande:
    Gabriella S skrev 2007-08-31 15:21:00 följande:
    Vad är det som säger att det bara skulle vara karl som toge sig en ny fru? Kan väl lika gärna vara frun som tar sig en ny man? Ung, ärtig brandman med fast rumpa - Det du!Jag håller med om att den juridiska vigselrätten borde bort från kyrkorna. Däremot tror jag att månggifte skulle vara opraktiskt rent juridiskt - Det skulle bli rätt hårigt att skriva ihop vettiga arvslagar och liknande som inte lämnade för stora kryphål.
    Tror du på fullt allvar att det är sådana förhållanden vi kommer att få se om månggifte tillåts? Tillåt mig skratta! Utan då är vi verkligen tillbaka till det patriarkala samhälle som vissa i den här tråden påstår sig vara emot...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-31 18:06:29 följande:
    Jag vill inte ha nå fler ungar... Och sist jag kollade kunde faktiskt gay-par få barn...Gabriella S skrev 2007-08-31 13:57:29 följande:
    Knappast genom att kopulera med varandra i alla fall! =)
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-31 18:50:41 följande:
    Hm det var en tankegång jag inte funderat på. Skulle vara väldigt intresasnt att få svar på, precis som du säger!Ska HBQT-folket begravas i ovigd jord kanske?Sofia t skrev 2007-08-31 18:49:02 följande:
    Alla människor har rätt att begravas i vigd jord.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?