Mori skrev 2007-08-31 13:55:01 följande:
Ja och nej. Min tanke kring prästens rätt att säga nej till att viga sträcker sig kanske inte riktigt så långt. Många många troende kristna lever tillsammans innan de gifter sig. Många kristna har sex innan de gifter sig. (Säger inte att alla gör det, men en del) Många männsikor finner sin tro som vuxna, då de redan skaffat barn med varandra, eller levt samanboden osv. Ska de hindras från att vigas av en präst då? Om Gud enligt enligt den kristna tron är "en förlåtande fader" som förlåter synder, så torde han ju knappast ha något emot att ett par som i "okunskap" eller vad vi nu ska kalla det levt tillsammans, och sen vill gifta sig? Om de verkligen vill gifta sig av religösa själ då alltså!
Nej, JAG tycker inte att de ska hindras från att gifta sig! Absolut inte! Men jag menar, att en högkyrklig präst som faktiskt TYCKER så, måste få agera efter det. EFTERSOM det finns stöd i Bibeln.
Men det paret kan ju hitta hur många andra präster som helst, som är villiga att viga dom. Så det är inget problem.