Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Atamon skrev 2007-08-31 14:50:56 följande:
    Frågor till alla kristna som är mot att homosexuella ska gifta sig i kyrkan. Tycker ni att svenska kyrkans ledning har svikit er då de har sagt jag till att homosexuella ska gifta sig i kyrkan?Hur ställer ni er till om nya äktenskapslagen går igenom och blir könsneutral och om kyrkan får igenom sitt krav att inte behöva kalla det för äktenskap utan samlevnadslag?
    Ja, jag tycker att de har svikit. Jag bor dessutom i ett stift där biskopen är för homovigslar, och det känns extra tråkigt. Han är en riktig vindflöjel, som bara är intresserad av att hålla sig populär med etablissemanget, och få synas på landshövdingsmiddagar och spektakel. Han "brinner" inte - om han nu någonsin har gjort det...

Samtidigt vet jag att det finns enormt många präster som är emot, bland annat de högkyrkliga (men inte bara dom). Dom känner sig också oerhört svikna (jag har diskuterat det här med ett antal högkyrkliga präster som råkade bo på samma vandrarhem för några månader sedan).

Jag kommer att gå ur kyrkan i så fall. Jag har varit på väg ut länge, men det känns så fel. Svenska kyrkan har varit "hemma". Men som sagt, "enough is enough".
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 14:59:54 följande:

Vilken tur att du inte satt med då. Men jag har hört att Iran gillar folk med inställningen att urgamla sanningar ska diktera samhället, kanske ett tips för framtida flytt?
    DU fattar fortfarande inte. Det är ingen (ingen här i alla fall) som menar att urgamla sanningar ska diktera samhället. Vi säger bara att de urgamla sanningar som gäller I KYRKAN ska få gälla i.. eh... KYRKAN.

Vad är det du inte förstår???
  • Gabriella S
    Mallan76 skrev 2007-08-31 15:07:57 följande:
    Jag har en liten undring här. 
    Alla ni som tycker det är helt OK att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan: 
    Hur ser ni på månggifte?

Om ni INTE tycker det är OK -varför inte?
    Är ni inte i så fall väldigt diskriminerande mot de som önskar gifta sig med många?

(Detta är INTE OT enligt mej, för TS frågeställning är en fråga som i grunden rör sig om normer och värderingar i samhället. Vore intressant att veta vilka normer som styr era uppfattningar om människor som förespråkar månggifte.)
    MYCKET bra fråga! Jag väntar spänt på svar! :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:10:06 följande:

Jag är för månggifte. Och inte för att jag själv är poly, jag har ingen som helst önskan att gifta mig ens en endaste gång, utan för att jag inte ser varför vi INTE skulle ha månggifte i Sverige.
    Jaha. Ja, då vet man i alla fall var man har dig...

Var snäll och FÖRSÖK åtminstone att sätta dig in i dom kvinnornas situation, som det skulle drabba!

Om frun inte behagar tillräckligt mycket - hon kanske har blivit lite slapp här och där efter att ha fött MAKENS barn - så tar han bara en ny, ung fru med fasta bröst. Och den gamla frun kan inte göra något åt det! Hon blir tvungen att dela maken och hemmet och allting med den nya frun - som HON inte ens har fått vara med och välja!

Jag har träffat kvinnor som har varit med om det här!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:29:55 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:21:00 följande:
    Whoaaa! Hold your horses!Nu talar du ur REN fördom. Vem fan har sagt att det ska vara kristo-judeisk polygami, med en man och en massa undertryckta kvinnor (som för övrigt är modellen även för det monogama äktenskapet, där kvinnan ska vara förtryckt, men dessutom ENSAM om det)?Jag talar om månggifte för ALLA. Även kvinnor.Och seriöst - att det kan finnas förtryckta kvinnor är fan inget argument. Det finns nog med förtryckta monogama fruar också, ingen har ens nämnt att förbjuda monogama äktenskap för det. Och för de kvinnor som kommer hit som andra eller tredje fru till en man VINNER på månggifte, då de plötsligt får rättigheter anstående en äkta hälft, snarare än att behandlas som skit av myndigheterna eftersom de inte accepteras som en riktig äkta maka till mannen, med allt som det innebär i byråkratin.Så ta och fundera litet över din syn där.
    Nu är det så, att det där inte fungerar i praktiken. Människan är inte skapt så. Det blir otroligt mycket svartsjuka och hat i sådana relationer - för det är inbyggt i människan att vilja leva i par, och inte dela den älskade med någon. Att veta att man är viktigast för någon, och att han är viktigast för en tillbaka...

Vi är helt enkelt SKAPTA för att leva i par, en man och en kvinna. Sedan om det är Gud eller evolutionen som har skapat oss så, spelar ingen roll. Lagstiftningen måste stödja det ändå.
  • Gabriella S

...Och dessutom tror jag inte alls att en lagändring skulle vara en fördel. Snarare har den första, riktiga hustrun (för det är bara den första som kan vara den RIKTIGA hustrun, allt annat är bigami) nu när hon kommit till ett civiliserat land som Sverige, möjlighet att få upprättelse. Något som hon säkerligen i själ och hjärta längtat efter hela tiden.

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:22:08 följande:

Fah! Läs din historia! De första tusen åren av kristendomen ville kyrkan inte ens BEFATTA SIG med vigsel. Det är ett modernt maktmedel, vare sig mer eller mindre. Det är de präster som VIGER FOLK som sviker gud. Ingen annan.
    Men snälla du. Redan på Jesu tid så vigdes ju folk - det var rabbinerna (osäker på pluralen där) som gjorde det. Detta sanktionerade Jesus många gånger. Han var ju med på bröllop, till exempel! Han talade om äktenskapet som en institution som helt enkelt FINNS.

Att han skulle ha varit emot att hans egna troende skulle vigas, sedan, när de spred hans budskap och bildade sin egen religion, är mycket svårt att tro...

Och när det inte står någonstans, så kan man inte tro det heller.
  • Gabriella S
    pusselbitar skrev 2007-08-31 15:49:45 följande:
    Har du levt i en sån relation?! Om inte känns det ju helt galet att du kan säga en sån sak? Jag tror att vilket polymänniska som helst skulle sparka bakut till ditt inlägg som är så fyllt med osanning att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Du kanske skulle ha ett svartsjukt och hatfylly förhållande om du levde i polygami, jag skulle antagligen oxå det. Men dom som ÄR poly är ju hur bekväma med det som helst, det är ju så DOM vill ha det.
    Dom som ÄR poly? Vet du, nu har jag inte hängt med. Det är alltså ännu en sexuell AVVIKELSE vi diskuterar nu??? Ja, då ska den SANNERLIGEN inte sanktioneras av kyrkan. Och inte av våra civila lagar heller! (Jag tror inte ens att allas vår PK-tant Mona Sahlin skulle sträcka sig så långt...)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:04:35 följande:

Ingen håller sig till en person. Folk skaffar ju för fan barn! Hur "monogamt" är det, att leva med inte en person, utan två, tre eller en mindre armé av små saker som kräver konstant kärlek och uppmärksamhet? Monogamt min rumpa.
    Det där var väldigt omoget av dig. Jag hoppas att du inte har barn.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:09:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:38:58 följande:
    Jag LEVER så. Och jag umgås med en hel massa andra som också lever så. Det är inte ett dyft konstigare än monogama relationer, tro mig
    Jo, det är VÄLDIGT konstigt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?