Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:35:08 följande:

Vet du, det är faktiskt en av mina käpphästar. Var på en annan site och grälade om fallet Åke Green, där några på fullt allvar menade att religionsfriheten inte innebär att man får tro på vad man behagar, utan att man ska ha FLER rättigheter än andra. Det vill säga - om Åke inte får spotta på queerfolk så är det inte religionsfrihet. Att andra, såsom nazister gaybashers etc, skulle kunna utnyttja domslutet var irrelevant jämte detta, ansågs det. Skrämde skiten ur mig, förståss, eftersom jag är lika rädd för fanatiska kristna som för nazister. Opus Dei, säger jag bara.
    Alltså, en pastor måste ju ha rätt att predika det som står i Bibeln från sin egen predikstol. Hur skulle det se ut annars..? Det skulle bli ett censursamhälle värre än det gamla Sovjet!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 19:48:41 följande:

Ja... Och jag vet inte varför det är så heller. När frågan var uppe vill jag minnas att det var några samfund samt kristdemokraterna som ojjade sig, samt några andra högerfolk som menade på den heteronormativa kärnfamiljens helgd, men det var liksom inte ett enormt motstånd så... Lustigt.
    Kanske för att sunda förnuftet och känslan för normal anständighet (om du överhuvudtaget kan relatera till det ordet) har fått råda..?
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-01 20:35:39 följande:
    Ställer då frågan igen.Hur splittrar homosexuella familjer?
    Jag tror du har misstolkat mig. Jag skrev aldrig att just homosexuella splittrar familjer - det gör ALLA som lockar en man eller kvinna bort från hans eller hennes partner och barn.

Det här kom upp i diskussionen, när någon skrev att homosexuella inte kan välja bort att leva homosexuellt. Då sa jag, att även vi som är heterosexuella är tvungna att välja bort våra passioner ibland - så jag vet att det GÅR.

Man kan ju inte heller som heterosexuell leva ut varje kärlek, om det innebär att man måste offra sina barn eller splittra den andres familj. Eller om det innebär något oetiskt, som att den som jag åtrår är min patient, klient, student eller något sådant.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-01 20:44:36 följande:
    Okej, men ff anser du alltså att Du som heterosexuell har rätt att finna din kärlek vartän den må finnas, så länge Du inte orsakar skilsmässa/splittring av etablerad familj. Men vi Homosexuella ska inte ens få söka kärleken bland andra homosexuella singlar?Varför ska vi välja bort kärleken och inte ni?Och ge nu inte svaret att Gud säger att det är fel, utan jag vill ha konkreta anledningar till varför vi inte ska få leva med ömhet och värme.Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:
    Jag kan inte säga mer än att du får ta det med ditt eget samvete. Det är inte en LAGfråga i Sverige (och det tycker jag inte att det ska vara heller). Vi lever i ett fritt land där homosexualitet är tillåtet, och alla som känner detta inom sig får själva välja om de vill leva ut det eller inte.
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-09-01 20:49:07 följande:
    Men om man som du och även m¨ånga andra skrivit har en egen villja. Och om man väljer vem man har sex med, då får väl den "lockade" mannen eller kvinnan hålla sina lustar i styr. Alltså, det GÅR ju om vi ska gå enligt den teorin inte att locka någon. De väljer ju själva!
    Visst - den som låter sig lockas är lika skyldig, naturligtvis. Jag tror inte heller riktigt på de där fruarna som säger, att hennes man aldrig skulle ha gjort något om inte just den-och-den hemska ragatan hade kommit och stulit honom!
  • Gabriella S
    jenesaispas skrev 2007-09-01 20:45:18 följande:
    *suck*Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt.
    Ja precis - det är det där jag har försökt förklara här...

Och även homosexuella har ju möjligheten till vänskap. I andra länder - England t.ex. - är det vanligt att t.ex. två ogifta väninnor bor ihop ett långt liv. Utan att det är något sexuellt inblandat.
  • Gabriella S
    jenesaispas skrev 2007-09-01 20:57:29 följande:
    Ja, en man och en kvinna som båda är hetero kan ju vara nära vänner och kanske till och med dela lägenhet utan att det är något sexuellt i deras relation. Det blir ju ofta lite komiskt när folk tror att en person som är homosexuell vill vill hoppa på allt som rör sig. Jag har sett heterokillar bli alldeles nojiga av att en homosexuell kille pratar med dem. Men alla tjejer som pratar med dem vill ju inte ha sex med dem, så varför skulle homokillen nödvändigtvis vilja det?
    Kan dom det??? Jag vet inte, min erfarenhet är i alla fall, att när jag själv har trott att jag är "vän" med en person av det motsatta könet, så har han spanat in min byststorlek i alla fall. Det brukar komma ut när "vännen" är lite grann på sniskan... :)
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..
    Och där håller jag med. Jag fattar inte vad Dorian svamlar om..? Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. Redan på medeltiden, var det t.ex. klostren som tog emot fattiga, och människor med livsfarliga sjukdomar, och skötte om dem i sina härbärgen...

Och även i senare tid, så är det Kyrkan som har bistått med hjälp när samhället har svikit. Hört talas om diakonissor och slumsystrar..? Diakonissorna kan man förresten vända sig till än idag, för att få en matkasse eller vantar till barnen, om soc. vägrar att betala.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-01 21:01:39 följande:
    Men vänskap är ju inte alls detsamma som kärlek, hur man än vrider på det.Alla har vi sexuella drifter, även munkar.Jag har inte sex med vänner och har bott ihop med flera av mina. Men vänskap kan aldrig ersätta kärleken.Gabriella S skrev 2007-09-01 20:53:15 följande:
    Ja, men ändå verkar munkarna klara det... Alldeles frivilligt till och med. Trots att dom till och med är hetero, och ingen - inte Kyrkan heller - hade haft något emot att de i stället gift sig.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:05:00 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:29:26 följande:
    Ja oj, det gamla kommuniststaterna som var så hemska. Jag minns hur de tvingade på Polen rätten till fri abort, något som katolska kyrkan nu i sann kärleksanda befriatlandet ifrån. Jag minns hur sovjetarmén försökte skapa en jämställd stat i Afghanistan, men tack gode gud blev de utsparkade, så de arma religiösa fick förtrycka sina kvinnor i frid, såsom var menat.Vet du vad, vi lever i ett sekulariserat land, där man ska följa landets regler oavsett kultur, bakgrund och religion. Man ska inte få omskära unga flickor, man ska inte få predika hets mot folkgrupp. Enkelt och rakt, jämställt för alla. Om man inte gillar det finns alltid Iran att flytta till, där religiös lag tas mycket hårt på.
    Jaha, och nu försvarar du det gamla Sovjet också. Att ge kvinnor fri abort var liksom inte någon kärleksgärning mot kvinnorna - det handlade bara om marknadsekonomi. De utomäktenskapliga barnen som skulle ha blivit fick inte kosta pengar för statskassan, och kvinnorna fick inte vara borta från produktionen. Femårsplanen var Gud...

Och angående Pastor Green så tyckte i alla fall Hovrätten precis som jag. Ha! =)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?