Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Shadilly skrev 2007-08-31 22:16:38 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 22:13:47 följande:
    Fast det finns ju ganska många kristna homosexuella, och är man kristen är det väl inte så konstigt om man vill ha ett kyrkligt bröllop.Kristna homofober är ju inte de enda kristna även om de gapar väldigt mycket.
    Förvisso. Måste jobbigt att hamna i det kruxet, att vara kristen och "Onormal".

Och ironiskt, då Jesus knappast predikade för sin tids normisar direkt... Idag hade han setat utanför skatteverket, i Södertälje, härbärgena och andra ställen som Normala och "fina" (läs moraliskt överengagerade) kristna inte skulle ta i med tång.
  • Dorian Ertymexx
    Pepparrot skrev 2007-08-31 22:30:50 följande:
    Jag blir bara mer och mer övertygad för varje dag om att religion inte har fört nåt gott till mänskligheten.
    Jodå. Det bara varar inte så länge innan normalitetsivrare, "fint folk", makthungriga och fanatiker tar över och sabbar grundidéerna.
  • Dorian Ertymexx

Du menar pastorn som tror att gud är ett klantarsel som inte kan geografi?

"Gud hatar Sverige - så han straffar dem!!! (Genom att sända en tsunami mot sydostasien???)

"Gud hatar bögar därför straffar han USA!!! (Genom att förstöra New Orleans, fast det är San Francisco som är den kända "böghuvudstaden".)

Mian1 skrev 2007-08-31 22:42:11 följande:
    mm har du namnet på den amerikanske  God hate Sweden pastorn?
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-08-31 23:16:30 följande:
    Här har vi iaf en som vet vad han talar om..."Varje person måste själv bestämma vilken form av sexuell aktivitet som bäst passar dennas individuella behov. Lavey-satanismen uppmuntrar den typ av sexuell aktivitet som rättfärdigt tillfredställer det individuella behovet ? må det vara heterosexuell, homosexuell, bisexuell eller asexuell. LaVey "
    Tja, det visar bara på att även blind höna kan hitta ägg... Anton LaVey är inte vad jag skulle kalla det mest strålande exemplet på mänsklig intelligens, men det var ett bra citat.
  • Dorian Ertymexx
    Mian1 skrev 2007-08-31 23:19:37 följande:
    Ja! Precis den muppen! Vet du vad han heter eller måste jag på det asociala men nätkorrekta viset googla mig till vetskap?
    Någon lämnade en länk tror jag. Och jag minns aldrig vad han heter, men du får gärna berätta om du hittat något på nätet om det. :)
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-08-31 23:24:54 följande:
    Men då.. tur jag fick skriva klart...Aja iaf.. Ska man se till mänskilheten och utveckling av den så är, iaf i mina ögon, LaVey utvecklad på vissa områden där kristendomen ff står och stampar hej vilt.Varför ska det vara så tjurigt att följa utvecklingen i världen?
    För att Det Var Bättre Förr. När män var män och kvinnor fick tåla litet stryk när mannen söp ned sig och blev våldsam, eftersom det inte fanns depression och utbrändhet, och våldtäkt bara var män som hade kul, så det anmäldes inte då det var kvinnans fel (och vem vill bli satt på horhus), men statistiken på allt var finare. Typ.
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-09-01 00:36:21 följande:
    Ju mer jag funderar på det här, desto mer är det en sak som känns konstig, och det är denna:Vad spelar det för roll?Jag menar, såhär: Om nu Kalle och Pelle älskar varandra och vill gifta sig med varandra, och detta av någon obskyr anledning går Gud emot, då kommer det säkert att vara besvärligt för Kalle och Pelle om eller när de träffar på Gud - Visst. Men detta är ju bara en sak som borde bekymra Kalle och Pelle, och knappast någon annan, eller?Prästen? Ja, prästen är ju en kanal för Guds välsignelse, eller något. Gör han något dåligt om han genomför en vigselritual för Kalle och Pelle? Är det någon som på allvar menar att om prästen genomför en vigsel för Kalle och Pelle, och Gud tycker illa vara...vad skulle hända? Blir paret välsignade/vigda mot Guds vilja? Knappast. Skulle det vara något, så skulle det väl vara att när Kalle presenterade sin äkta make för Gud, så säger Gud "Näha, för det gills inte, för jag skruvade av välsignelsekranen i protest. Pilutta dig!", och återigen så blir det ju Kalles och Pelles problem, inte prästens.Blandade församlingsmedlemmar, som jag väl antar att de här varande närmast kan klassificeras som? Ja, är det något som poängteras gång på gång och i tämligen klara ordalag genom hela Bibeln, GT såväl som NT, så är det just det att det är inte människors sak att döma - Att var och en är ansvarig med sitt samvete inför Gud, och bedömningen av detta görs av Gud och ingen annan. Så, vad är poängen?
    Exakt och precis min poäng. Men hela den här grejen med "den utan synd kasta första stenen", "döm icke på att du må bli dömd själv" och att "se flisan i din nästas öga min inte bjälken i ditt eget" verkar liksom bortblåst när det kommer till Dem (vilka De nu än är som inte platsar i den kulturella normen).
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-09-01 08:45:51 följande:
    Moxie 
    Visst kan man tycka att en välsignelse av ett homosexuellt par bara borde bekymra de personer ifråga som gifter sig...
    Men en prästs "uppdragsgivare" är ju Gud själv. Självklart vill en präst göra sin "uppdragsgivares" vilja!
     Jag kan verkligen förstå att det måste vara svårt för icke-troende att förstå hur man vill följa vad som står i Biblen och något som kallas Gud. Någon bok som är så gammal och en Gud som man inte kan bevisa...
    Men om man upplevt att Gud är en verklighet, känt av Hans kraft och närvaro i sitt liv, är det väl inte så konstigt att man vill göra sin himmelske Fars vilja? Även om det sårar människor på köpet.
    Det handlar inte om att döma. Ingen människa ska döma står det i Biblen, det är upp till Gud själv att göra det. Ingen människa är felfri, ALLA har syndat, hetero som homo
    Alla är beroende av Guds nåd. Gud älskar alla lika mycket.

Men till äktenskapsbryterskan sa Jesus:
     "Och inte heller jag dömer dej. Gå, och synda inte mer". Han sa aldrig: "Gå, och fortsätt synda".

En 2-åring förstår inte varför han inte får äta godis varje dag. Men en klok förälder vet att för mycket godis på sikt är skadligt för hälsan.
    På samma sätt vet Gud vad som är bäst för oss människor och har därför satt upp riktlinjer för hur vi ska leva. För att han är god och älskar oss.

Återigen frågar jag mej vad det är som är så fel med registrerat partnerskap som finns nu?
    Det är inte alls självklart att man vill göra sin uppdragsgivares vilja. En yrkesmilitär i Tyskland 1939-1944 kan mycket väl ha varit ovilligt inställd till att göra sin uppdragsgivares vilja i alla lägen, trots att han var övertygad om att han hittat rätt jobb i övrigt.

Så, om gud vet vad som är bäst för oss människor, varför satte han kunskapens träd i edens lustgård? Skulle du sätta en Ecstacy-tablett i din tvåårings lekrum, medvetet låta en langare smyga runt i huset och bara lita på att din tvååring är föräldrafruktig nog att inte smaka på tabletten? Det är exakt vad gud gjorde, om man ska fortsätta på din tvååringsmetafor. Så att gud vill oss väl, och bryr sig om vårt bästa är rätt överdrivet. Och om din tvååring gjorde något du inte gillar, skulle du då skjuta tvååringen, dess vänner, föräldrar och alla andra? Det är vad gud gjorde vid syndafloden, Sodom och Gomorra, och när Farao inte ville släppa ut judarna. Han kunde bara snackat direkt med Farao, men nej, han skulle prompt göra det den svåra vägen som krävde tusentals, om inte miljontals, oskyldigas död.

Gud vill vårt bästa. Yeah right.

Och du har faktiskt rätt - det ÄR inget fel på registrerat partnerskap. Så vi kan med gott samvete avskaffa vigsel och äktenskap som juridiska begrepp. Registrerat partnerskap åt alla, det är ju lika gott som äktenskap, inte sant?
  • Dorian Ertymexx
    jenesaispas skrev 2007-09-01 09:42:17 följande:
    Hmm... nu har jag letat fram och tillbaka i denna nu ganska långa tråd, efter ett inlägg som jag är nästan helt säker på att jag läste igår. Rätta mig om jag har fel, jag hittar hur som helst inte tillbaka till det inlägget.I alla fall - om jag nu minns rätt och läste det jag tror att jag läste så sa någon att Jesus faktiskt inte någonstans fördömer homosexualitet. I så fall - varför är det sådant tjafs om det? Om nu inte Jesus sagt något negativt om det, borde då inte kristna tycka att det är OK?
    Nej nej! Det är såhär: Beroende på vilken man fråga man diskuterar så alternerar det mellan att Jesus upphävde de gamla lagarna, eller att han verifierade dem. Om det handlar om att stena kvinnor som får mens i kyrkan eller bär annat än bomull, då har han upphävt dem, handlar det om homosexuella eller liknande, då verifierade han dem. Det är en lustig sak som, eftersom det handlar om gud, aldrig får kallas för dubbelmoral eller hyckleri.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-01 10:16:29 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 01:51:34 följande:
    Det är ändå stor skillnad mellan, att en person som är i själanöd uppsöker prästen och berättar att han har råkat ha en homosexuell upplevelse i fyllan och villan. Och ångrar sig och har dåligt samvete. Och prästen då talar lugnande ord, och säger att "jag kan nästan garantera att Gud förlåter det här, bara du nu ser till att du undviker att bli så berusad i fortsättningen att du inte vet vad du gör". OCH, att prästen skulle stå och välsigna ett homosexuellt par när de är på väg till sin "bröllopsnatt" - precis som om det som dom kommer att göra inte skulle vara något fel alls. Utan något OK och kanske till och med fint i Guds ögon. STOR skillnad!
    ...Och med samma logik kan vi ifrågasätta om det vore OK att jordfästa kändisbögar som verkligen inte ångrar sig i vigd jord. Skulle gud verkligen vilja att de tog upp plats, då de inte har en suck att komma till himlen i alla fall?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?