Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Duva skrev 2007-08-31 14:36:35 följande:
    Alla mänisskor har väl samma värde...
    Inte enligt gud och bibeln, nej.
  • Dorian Ertymexx
    johannawalfridsson skrev 2007-08-31 14:57:50 följande:
    Atamon ==klart dom har sviket. hade jag varit med hade jag aldrig asepeterat det det är ju så politk och relogon inte går hand i hand...
    Vilken tur att du inte satt med då. Men jag har hört att Iran gillar folk med inställningen att urgamla sanningar ska diktera samhället, kanske ett tips för framtida flytt?
  • Dorian Ertymexx
    johannawalfridsson skrev 2007-08-31 15:02:19 följande:
    Vilken tur att du inte satt med då. Men jag har hört att Iran gillar folk med inställningen att urgamla sanningar ska diktera samhället, kanske ett tips för framtida flytt? svarvarför har dom inte samma värde enligt dej ???har du en egen relgon där eller ? i iran efter som du tycker så
    Vad har inte samma värde? Och som vad?

Jag syftade på att de i Iran kör rätt hårt med religiös lag, och följer sin heliga text, sådär som du verkar vilja göra.
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-08-31 15:07:57 följande:
    Jag har en liten undring här. 
    Alla ni som tycker det är helt OK att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan: 
    Hur ser ni på månggifte?

Om ni INTE tycker det är OK -varför inte?
    Är ni inte i så fall väldigt diskriminerande mot de som önskar gifta sig med många?

(Detta är INTE OT enligt mej, för TS frågeställning är en fråga som i grunden rör sig om normer och värderingar i samhället. Vore intressant att veta vilka normer som styr era uppfattningar om människor som förespråkar månggifte.)
    Jag är för månggifte. Och inte för att jag själv är poly, jag har ingen som helst önskan att gifta mig ens en endaste gång, utan för att jag inte ser varför vi INTE skulle ha månggifte i Sverige.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:17:02 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 14:59:54 följande:
    DU fattar fortfarande inte. Det är ingen (ingen här i alla fall) som menar att urgamla sanningar ska diktera samhället. Vi säger bara att de urgamla sanningar som gäller I KYRKAN ska få gälla i.. eh... KYRKAN. Vad är det du inte förstår???
    Aha. Så när några fanatiska kristna eller judar menar att det är OK att stena kvinnor för hor (vilket skulle innebära i princip alla här inne), straffa folk hårt för arbete på söndagar och så, så är det helt OK så länge det sker innanför det sakralas fyra väggar?

"Nej nej farbror polisen, ni kan inte arrestera Nisse Kvinnoagare, vi är i en kyrka, och här följer vi GAMLA lagar!"
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-31 15:11:09 följande:
    Jag tycker de har svikit gud!
    Fah! Läs din historia! De första tusen åren av kristendomen ville kyrkan inte ens BEFATTA SIG med vigsel. Det är ett modernt maktmedel, vare sig mer eller mindre. Det är de präster som VIGER FOLK som sviker gud. Ingen annan.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:21:00 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:10:06 följande:
    Jaha. Ja, då vet man i alla fall var man har dig...Var snäll och FÖRSÖK åtminstone att sätta dig in i dom kvinnornas situation, som det skulle drabba! Om frun inte behagar tillräckligt mycket - hon kanske har blivit lite slapp här och där efter att ha fött MAKENS barn - så tar han bara en ny, ung fru med fasta bröst. Och den gamla frun kan inte göra något åt det! Hon blir tvungen att dela maken och hemmet och allting med den nya frun - som HON inte ens har fått vara med och välja!Jag har träffat kvinnor som har varit med om det här!
    Whoaaa! Hold your horses!

Nu talar du ur REN fördom. Vem fan har sagt att det ska vara kristo-judeisk polygami, med en man och en massa undertryckta kvinnor (som för övrigt är modellen även för det monogama äktenskapet, där kvinnan ska vara förtryckt, men dessutom ENSAM om det)?

Jag talar om månggifte för ALLA. Även kvinnor.

Och seriöst - att det kan finnas förtryckta kvinnor är fan inget argument. Det finns nog med förtryckta monogama fruar också, ingen har ens nämnt att förbjuda monogama äktenskap för det. Och för de kvinnor som kommer hit som andra eller tredje fru till en man VINNER på månggifte, då de plötsligt får rättigheter anstående en äkta hälft, snarare än att behandlas som skit av myndigheterna eftersom de inte accepteras som en riktig äkta maka till mannen, med allt som det innebär i byråkratin.

Så ta och fundera litet över din syn där.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-31 15:23:24 följande:
    Men det var ju för 17 precis det jag sa!
    Nej, du missförstår mig. Jag menar präster som viger folk ALLS. Även monogama tvekönade par.
  • Dorian Ertymexx

Sofia t skrev 2007-08-31 15:21:44 följande:

Ohh vad jag saknat dig =)Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:20:45 följande:
    Mmm, och jag dig. ;)
  • Dorian Ertymexx
    pusselbitar skrev 2007-08-31 15:30:25 följande:
    Nu har jag själv ingen erfarenhet av polygami men självklart, varför inte? Jag vill bara leva med en person, min fru, men jag kan inte se varför inte de som vill leva med fler samtidigt inte ska få juridiska rättigheter till varanndra. Det är inte upp till någon annan att bestämma hur någon annans privatliv ska få fungera. Om ett några personer lever ett helt liv tillsammans så ska de väl ha samma rättigheter att ärva varanndra om någon går bort eller ha rättigheter och skyldigheter gentemot varann vid en skilsmässa.
    Yay för ett bra inlägg. :)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?