Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-01 22:05:53 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:01:45 följande:
    Ja, inte det där om Satan i alla fall. Det har du fullkomligt rätt i!
    Vad spelar satan för roll? Hon är lesbisk, och därmed förtappad. Aktivt sådan också. Vad kan hon RIMLIGEN säga som ska få dig att ändra ståndpunkt?
  • Dorian Ertymexx
    Daou skrev 2007-09-01 22:13:09 följande:
    Egentligen tycker jag ju att hela frågan är rätt absurd. Varför diskuterar jag om huruvida homosexuella ska få gifta sig i kyrkan eller inte, jag är ju inte särskilt religiös av mig?Svaret är att om nu någon som är homosexuell och troende verkligen vill gifta sig inom sin tro och få äktenskapet välsignat, så ska han/hon få det. Allt annat är ren och skär homofobi. Eller är det det? Läs vidare så får du mitt svar på den frågan...Jag är inte kristen, jag är inte muslim, jag är inte troende, helt enkelt. Därför är alla argument som utgår från religiösa skrifter och "guds ord" totalt och absolut meningslösa om någon försöker kasta dem på mig.Det är därför som jag bekämpar alla försök att införa några som helst lagar som är baserade på tro och inte förnuft. Om någon hänvisar till en 2500 år gammal skrift och menar att den säger allt om hur vi ska leva idag, i ett samhälle som har mycket litet gemensamt med Mellanöstern under tidig järnålder, så kommer jag att kasta förklenande omdömen i massupplaga tillbaka!Nå, vad gör jag då här? Bedriver antimission mot vidskepelse och uppfattningar om världen som utgår från sådan vidskepelse, så klart. Det är fantastiskt hur mycket somliga kan avfärda av lång tids forskning om allt möjligt, bara genom att hänvisa till en gammal bok, som skrevs i en tid då man inte hade koll på så grundläggande och/eller nödvändiga saker som bakterier, vitaminer, rymdfart, den verkliga orsaken till blixtnedslag, cirkelns omkrets, rumtidens krökning, genetik, Internet, glassmaskiner och den perfekta caffe latten, med mera, med mera.Om jag ska bli litet allvarlig ett ögonblick, så ser jag det som ganska oroande att så många är så okunniga om det mest grundläggande när det gäller Europas historia att man tror att kyrkan någonstans, någon gång har stått för något progressivt. Enskilda individer och till och med församlingar, ja, men kyrkan som helhet, aldrig. Kyrkan som organisation fungerar helt enkelt inte på det viset, eftersom kyrkan under lång tid har använts som ett maktmedel och denna funktion har den inte lyckats skaka av sig.Makt innebär kontroll, kontroll ger konformitet. Det udda och avvikande är hot mot makten. Beroende på tid och plats har olika saker ansetts vara udda och avvikande, och därmed farliga för makten. Homosexuella är inte ett hot mot kärnfamiljen, utan ett hot mot makten som vill ha konformitet och därmed hyllar kärnfamiljen, eftersom den ser ut på ETT sätt. Genom att utmana synen på familjen utmanar man även makten och då blir makthavarna vansinniga.Det är faktiskt inte mer komplicerat än så, men det kräver att man jobbar litet på att komma fram till den förståelsen. Så, nej, det handlar inte om något så simpelt som homofobi, utan om vem som har rätten att definiera, rätten att utöva makt.
    Exakt så.
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 22:17:35 följande:
    Jag var dum och gjorde en jämförelse... ;)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:14:53 följande:
    Fast seriöst, vad KAN du säga som ska övertyga dem om din ståndpunkt?

Och my bad, såg att du var bi, inte flata. Men det är kanske inte hela världen. ;)
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 22:26:13 följande:
    Nej det är verkigen inte hela världen :D Lever ju med en kvinna så.. ja :PJag har lite gett upp tanken att få de att förstå det jag säger, och hur jag känner. Men för den saken skull ger jag inte upp *tjurig som en grön gris*Jag har ju iaf inget att förlora... ;)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:19:46 följande:
    Nope. Håller med dig där. Det handlar inte ens om att "vinna", för ingen kan vinna denna debatt. Det handlar om att ge svar på tal och visa att man inte böjer sig för moderna dogmer byggda på urgamla texter. Det är alltid lika kul hur folk försöker få sina värderingar verifierade utifrån att "det alltid varit så", när det mesta som man ordar om är moderna problem. Seriöst, ska vi se på den här siten med sextonhundratalets ögon är vi ALLA dömda, inte bara för häxeri, utan för diverse syndfullheter. Att prata om sex, att våga tolka guds ord utan en prästvigd med... Listan på varför varenda en av oss skulle brinna på bål skulle vara lååååång. Även för Free Spirit och Gabriella S. Allt i guds namn.
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 22:31:10 följande:
    Ja Gud får gärna grejja det jag inte klarar själv... Jag har aldrig satt mig emot er tro på Honom.Men eftersom jag har valt att leva med en kvinna är jag, som ngn sa, en dålig person.Men eftersom Gud inte kan ge mig ett alternativ av leverne som ter sig lika gott, som kärleken av min flickvän, så finns heller inga andra val för mig.Jag må vara dum, men ett liv utan kärlek... nej tack.Då är jag hellre än mer förtappad än jag var under åren i heterosexuella förhållanden.Free Spirit skrev 2007-09-01 22:24:22 följande:
    Jag tror att jag kan tolka svaren åt dig - du väljer att ha kul och skönt i några jordeår, men blir istället förtappad och satt på evigt grillspett (eller, för att vara mer bokstavlig, slängd på en brinnande sophög strax utanför gamla Jerusalems väggar, vilket är vad Gehenna, helvetet, ursprungligen syftar på).

Så snäll är gud. Han låter folks misstag (för alla är ju inte medvetna om det som du) en kort stund påverka deras öde resten av evigheten. Så... snällt.

"Nisse, jag sa att du inte fick äta kakan! Inte mitt fel att du inte hörde det. Nu blir det kapad hand för dig, lille vän!" Väääldigt snällt.
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 22:38:51 följande:
    *asg*Du är för skön du :DMen det är ju som du säger. Väljer man att njuta av livet, sexuellt eller av kakan man inte fick ta, så får man sota för det resten av efterlivet. Eller ja, inte bara då, för Han har ju en hel armé av förordare som inte kan diskutera på saklig nivå... Men jag har iaf hittat en ;)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:34:15 följande:
    Det är det som liksom retar mig mest med kristna fundisar - ja, vi VET att ni tror att vi kommer pinas i efterlivet. Kan ni VÄNLIGEN sluta sabba DET HÄR livet också för oss då?

Det är inte som att Jesus sade att "I skolen gå från dörr till dörr och plåga alla stackare som inte tror på mig, tjata och likt djävulen skräna om att ni har sanningen, och tvinga på alla ovilliga ordet, och I skolen se till att alla lagar och regler ska ske enligt det ni tror är min faders vilja!"

Han sa "sprid ordet". Varken mer eller mindre. Allt annat är för tusan terror. Minns fortfarande det "söta" brev vi fick, som var riktigt ruggigt - en "fin" liten berättelse om två män på dödsbädden, där en levt ledigt och glatt utan gud, och som kved och led och grät på sin dödsbädd, medan den andre som varit god och from och helgat guds namn dog milt och fint med ett leende på läpparna. Gissa vart min fundis-fientlighet föddes...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-01 22:46:54 följande:

Våre valg får ALLTD konsekvenser uansett om en liker det eller inte..
    ...vilket skulle bevisas.
  • Dorian Ertymexx
    Mori skrev 2007-09-01 22:47:21 följande:
    Precis Dorian. Vi föddes ju med en egne vilja, en vilja att välja Guds eller någon annas väg! (Om vi nu utgår ifrån att Gud är skaparen) Då torde de ju stå oss alla fritt att välja vår väg, utan att förföljas av vänliga själar som vill "vill bota våra åkommor". Och ska vi utgå ifrån predestinationsläran, så spelar det ju ingen roll, vi har ju ändå fötts till syndare, och vi KAN INTE sona våra "brott"
    Precis så.

Sedan kan man ju fråga sig vad man skulle ha för glädje av att återfödas i guds rike, när man ska leva enligt samma trista regler och lagar där i tusen år till... För att sedan prövas igen, och kanske få en plats i efterlivet. Där man FORTSÄTTER att inte få ha kul. Grattis, om du är snäll och är avhållsam liten bög, då får du äran att FORTSÄTTA vara en avhållsam liten bög i evigheters evighet. YAAAY!
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 23:03:46 följande:
    Men jag struntar ju i vad som händer i livet efter döden... Men ändå ska jag få höra hur dålig jag är just nu?!Att leva med min flickvän får ju inte några dåliga konsekvenser för mig, och inte heller för ngn annan. Free Spirit skrev 2007-09-01 22:54:12 följande:
    Du glömmer att du faktiskt är ett hot! Om du lever som en syndig lebb, kanske någon stackars kristen flicka får för sig att det är OK, och OCKSÅ blir förtappad! Därför är det bäst om ni inte syns eller hörs!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?