Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Okej, men ff anser du alltså att Du som heterosexuell har rätt att finna din kärlek vartän den må finnas, så länge Du inte orsakar skilsmässa/splittring av etablerad familj. Men vi Homosexuella ska inte ens få söka kärleken bland andra homosexuella singlar?

Varför ska vi välja bort kärleken och inte ni?
    Och ge nu inte svaret att Gud säger att det är fel, utan jag vill ha konkreta anledningar till varför vi inte ska få leva med ömhet och värme.

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:

Jag tror du har misstolkat mig. Jag skrev aldrig att just homosexuella splittrar familjer - det gör ALLA som lockar en man eller kvinna bort från hans eller hennes partner och barn. Det här kom upp i diskussionen, när någon skrev att homosexuella inte kan välja bort att leva homosexuellt. Då sa jag, att även vi som är heterosexuella är tvungna att välja bort våra passioner ibland - så jag vet att det GÅR. Man kan ju inte heller som heterosexuell leva ut varje kärlek, om det innebär att man måste offra sina barn eller splittra den andres familj. Eller om det innebär något oetiskt, som att den som jag åtrår är min patient, klient, student eller något sådant.
  • qenzo

Men vänskap är ju inte alls detsamma som kärlek, hur man än vrider på det.
    Alla har vi sexuella drifter, även munkar.

Jag har inte sex med vänner och har bott ihop med flera av mina. Men vänskap kan aldrig ersätta kärleken.

Gabriella S skrev 2007-09-01 20:53:15 följande:

Ja precis - det är det där jag har försökt förklara här...Och även homosexuella har ju möjligheten till vänskap. I andra länder - England t.ex. - är det vanligt att t.ex. två ogifta väninnor bor ihop ett långt liv. Utan att det är något sexuellt inblandat.
  • qenzo

På vilket sätt då?
    För jag tycker i själva verket att Guds ord är rätt så inskränkande och frihetsberövande.
    Inte ens Satan styr så över sina "anhängare"...

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:

Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..
  • qenzo

Nej det är väl så, men jag hoppas ju in i det sista :D

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:08:20 följande:

Qenzo, jag trodde du var smartare än så... Du kommer ALDRIG få ett vettigare svar än att "gud sa så!"
  • qenzo

Men... det har ju faktiskt framkommit flera gånger att en del munkar varit både homosexuella och fullt ut onanerande.
    Ska se om jag hittar källan på det.

Anledningen till att de lever som munkar är ju just deras tro och det jag sa var att vi har alla sexuella drifter, även munkarna.
    De har valt att smussla med vad de gör alt. klarar sig utan sex. Men är det så vi homosexuella ska leva med då??

Vänner eller inget alls?

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:09:19 följande:

Ja, men ändå verkar munkarna klara det... Alldeles frivilligt till och med. Trots att dom till och med är hetero, och ingen - inte Kyrkan heller - hade haft något emot att de i stället gift sig.
  • qenzo

Nej men hallå... Kom nu inte och gör alla kristna till några helgon, för det finns ÅTSKILLIGA okristna som hjälper samhället på ett eller annat sätt!

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:07:32 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:00:19 följande:
    Och där håller jag med. Jag fattar inte vad Dorian svamlar om..? Det är ju tvärtom de kristna som alltid har stått för humaniteten i ett samhälle. Redan på medeltiden, var det t.ex. klostren som tog emot fattiga, och människor med livsfarliga sjukdomar, och skötte om dem i sina härbärgen...Och även i senare tid, så är det Kyrkan som har bistått med hjälp när samhället har svikit. Hört talas om diakonissor och slumsystrar..? Diakonissorna kan man förresten vända sig till än idag, för att få en matkasse eller vantar till barnen, om soc. vägrar att betala.
  • qenzo

Kremt vet jag inte vad det betyder, men det ser inte trevligt ut med alla utropstecknen ;)

Jag vet mer om satanismen än vad som nyttigt är. Och bäst är väl att tillägga: Nej jag är inte satanist.
    Jag tror däremot på det Onda och det Goda, men varken Gud eller Djävul.

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:

Kremt!! Og hva vet du om hvordan satan styrer?
  • qenzo

Stopp nu! Nu drar du alla homosexuella över samma kam och jag har inte sagt att Satan styr mig öht.
    Läser ni inte det jag skriver eller går det inte in?

Jag sa att inte ens Satan styr sina "anhängare" så hårt som Gud gör. Och att JAG vet mer om satanismen än vad som nyttigt är.. Det är dock inte min religion eftersom jag tror på det Onda och det Goda, men varken Gud eller Djävul.

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:19:40 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:09:57 följande:
    Ja, det där lät ju nästan lite... oroväckande. Jag undrar om RFSL tycker att det är bra reklam, att öppet homosexuella går ut med sina detaljkunskaper om hur Satan styr dem..? =)
  • qenzo

Gör er inte dummare nu... Och lägg inte ord i munnen på mig.
    Är det de kristnas finare sida att göra så?

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:28:28 följande:

tror dei vil være meget tyst om det jaaa..
  • qenzo

Jag har full pejl på hur Djävulen resonerar, eller ja... Djävulen och Djävulen... De som valt att sätta hans ord i pränt snarare.
    Det gör mig inte till dyrkare på nåt sätt, utan bara envetet och sjukt nyfiken.

Därför sa jag att inte ens Satan styr så hårt över sina "anhängare" som Gud gör. Och eftersom de flesta ser Satan som ett ont ting, är det ju lite lustigt att han är mer villig att låta människan söka lycka..

Free Spirit skrev 2007-09-01 21:33:12 följande:

Kremt!! = Host!! (og ik ment som noe utrivligt)Snakket ik om satanismen, men om dj. og hans styre og makt..
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?